2020-10-21, 11:21
Medlem
JustZlatans avatar
Jag behöver hjälp med att bryta dåliga vanor som jag har haft i flera månader. En gång i veckan äter jag chips/ostbågar och dricker antingen öl, vin eller cider. Inte så mycket, men så att jag blir berusad. Ofta känner jag mig inte ens sugen på varken chips/ostbågar eller alkohol, men det har blivit en vana att göra detta en gång i veckan. Jag vet att det är ohälsosamt och måste bryta denna dåliga vana.
Citera
2020-10-21, 11:24
Medlem
Tangentriddarens avatar
Hur är det en dålig vana? Snacka om att överdriva. Du gör det en gång i veckan.
Citera
2020-10-21, 11:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentriddaren
Hur är det en dålig vana? Snacka om att överdriva. Du gör det en gång i veckan.

För några år sedan gjorde jag det en gång i kvartalet eller ännu mer sällan.
Citera
2020-10-21, 11:28
Medlem
particulum1s avatar
Köp inte chips/ostbågar eller alkohol när du handlar mat, om du inte gör detta i ca 60-70 dagar har du rekonstruerat vanan undermedvetet, den nya vanan blir då att inte köpa chips/ostbågar eller alkohol.
Citera
2020-10-21, 11:34
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag behöver hjälp med att bryta dåliga vanor som jag har haft i flera månader. En gång i veckan äter jag chips/ostbågar och dricker antingen öl, vin eller cider. Inte så mycket, men så att jag blir berusad. Ofta känner jag mig inte ens sugen på varken chips/ostbågar eller alkohol, men det har blivit en vana att göra detta en gång i veckan. Jag vet att det är ohälsosamt och måste bryta denna dåliga vana.

Köp en självhjälpsbok om att bryta dåliga beteenden. Men det sker en gång i veckan så tycker inte det ska vara så svårt att bryta
Citera
2020-10-21, 11:53
Medlem
Lägg in dig själv innan du spårar ut fullständigt, rätt vad det är väger du 150kg, äter 2 påsar ostbågar per dag + 12 öl.

Kbt terapi, prata med psykolog.
Citera
2020-10-21, 11:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Det är för att du gör det för sällan som gör att det blir en ovana svår att bryta.

Du ser fram emot din veckovisa stund med ditt glas cider och kan vid varje given tidpunkt visualisera dig själv hållandes en kladdig ostbåge i fingrarna just som den är på väg in i din gapande gom.

Det vattnas i munnen på dig och du längtar, längtar, längtar och förstärker då ditt oerhörda beroende.

Lösningen är dock enkel och hjälpen nära.

Köp mer öl, cider, chips och ostbågar.
Ät dem tills du storknar. Vid varje måltid och som snacks och mellanmål.

Borsta inte tänderna utan gnid in tandköttet med en ostbåge.

Gör detta över en period av minst tre veckor, men gärna något längre.

Sätt ett slutdatum som passar dig och när klockan slagit tolv då är det över.

Du kommer aldrig mer ägna dig åt denna hemska ovana i ditt liv mer.
Citera
2020-10-21, 13:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Köp inte chips/ostbågar eller alkohol när du handlar mat, om du inte gör detta i ca 60-70 dagar har du rekonstruerat vanan undermedvetet, den nya vanan blir då att inte köpa chips/ostbågar eller alkohol.

Vette tusan om jag kan avstå från det i 60-70 dagar. Två veckor max! Måste bryta denna vana!
Citera
2020-10-21, 13:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Vette tusan om jag kan avstå från det i 60-70 dagar. Två veckor max! Måste bryta denna vana!

Klart du kan, tro på dig själv lite granna. Egentligen handlar det bara om ett kort litet ögonblick i mataffären där inte ska stanna vid chipshyllan eller inte gå in på systembolaget, ett fönster på kanske 2-3 sekunder, när du är där och känner att du vill stanna och sträcka ut armen efter chipspåsen säger du NEJ! INGA CHIPS! PUNKT SLUT!

Edit. Nog lite bättre om du tänker det istället för att säga det dock, annars kan nog folk tycka att du är en skum typ.
Senast redigerad av particulum1 2020-10-21 kl. 14:02.
Citera
2020-10-21, 16:52
Medlem
Kickexs avatar
Inse att alla skrattar åt dig bakom din rygg och bryt ned din självbild.
Börja konstant oroa dig och värdera högt vad andra tycker/tänker om dig så att du till slut inte kommer vilja unna dig med tomma kolhydrater i fruktan om vad andra kommer säga.

Följ detta så ordnar livet upp sig för dig ska du se.
Citera
2020-10-21, 16:57
Medlem
Jag brukar bara sätta igång att träna. Känns sjuuukt omotiverande att trycka i sig en påse ostbågar efter ett bra träningspass.

Ca en vecka senare med lite disciplin så är sötsuget passé. Laga bra matlådor som du blir mätt på, samt byt ut snacksen mot nån nyttig mellis, frukt, torkad korv mm.
Citera
2020-10-22, 02:39
Medlem
Kleops avatar
Gör det bara inte. Drick whisky istället.
Senast redigerad av Kleop 2020-10-22 kl. 02:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in