2020-10-21, 08:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du fick mig att skratta. Men det var faktiskt en seriös fråga. När man sätter folk i åldersgrupper nu i pandemin så är även gruppen 10-20 barn. När man pratar om MIS-C så säger man att det drabbar barn och i det inkluderar man även vad jag skulle säga unga vuxna till och med 21. Jag skulle själv säga att barn är man till 12 och sedan är man ungdom och över 18 ung vuxen. Så vilka få gå på träning och vilka är helt borttagna dessa ny regler. Är det ok att ha kalas hemma med 11-åringar. Kan 17åringar gå på träning? För mig är det oklart i all fall.

Kan tänka mig att de som bor där får en tydligare förklaring i lokal media och huvudsaken är ju att de fattar. Sedan kanske inte det spelar jätte stor roll. Kan tänka mig den största delen nu skärper sig och det blir lite pinsamt att anordna en fest. Så det viktigaste är att gå ut med en stark varning och säga att det ser dåligt ut. Kanske något som FoHM bör tänka på då de verkar tycka att det viktigaste är att lugna oavsett om det börjar se illa ut eller inte. Det är ju inte så att detta hände över en natt...

Bra frågor som borde ställas till FHM. Är det okej med att anordna ett barnkalas/fest för 11-åringar? De träffas ju i skolan ändå.
Citera
2020-10-21, 08:41
Medlem
Hmm. Undrar när vi får en coronamutation döpt till xxxx Sweden? De kanske inte ens trackar sånt här. Norge har i alla fall lyckats ta sig till viruskartan trots lägre spridning än här.

Det finns i nuläget ingen bekräftad information om att de aktuella virusmutationerna skulle vara farligare.

De nya virusvarianterna har officiellt lagts in under en norsk familjegren som kallas för B 1.4.24 Norwegian.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/19/flera-mutationer-av-coronaviruset-uppdagade-i-norge-inga-bevis-for-att-de-skulle?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2020-10-21, 08:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
I Sverige så kommer vi klara det här mycket bättre än i våras. Regeringen tänkte framåt och har under de senaste 7 månaderna sett till att resurser går till lokal produktion av FFP3-masker och annan PPE-materiel, så att alla svenskar i riskgrupper kan skydda sig till hösten och vintern, fram tills vaccin blir tillgängliga.

Eller vänta - det var ju inte så vi gjorde i Sverige.

Vi valde istället att gå emot WHOs rekommendationer och fortsätta med indoktrineringen av de svenska befolkningen att munskydd är faaarliga, och om du bär mask så betyder det att du är smittad. Titta på idioter i den här tråden som Snuttis73 med mera.

FHM betonar att det endast är två punkter som gäller vad beträffar munskydd:
1) kom ihåg att munskydd ej skyddar dig som bär det. Det är det absolut viktigaste och står över allt annat.
2) se punkt 1

Ja, inte ens om du tillhör riskgrupp och köper in egna munskydd vill sjukvården skydda dig! Sinnessjukt!

Richard Klingsborg i Halmstad har hamnat i en rävsax. Sedan två veckor tillbaka har han inte tagit de blodprover som är livsavgörande för honom. Anledningen är att han inte vill släppa in sjukvårdspersonal som inte bär munskydd.
Richard Klingsborg har flera sjukdomar, bland annat en autoimmun sjukdom som orsakar proppar om han inte får exakt rätt dos av blodförtunnande läkemedel. En dos som måste ställas in ofta genom att ta blodprov.

När pandemin bröt ut såg hans husläkare till att han i stället för att komma till vårdcentralen för att ta blodproverna skulle få hemsjukvård. Under sommarmånaderna har personalen tagit proverna utomhus men sedan ett par veckor tillbaka ville de flytta in. Då krävde Richard att de förutom visiret även skulle bära munskydd för att minska smittorisken.

Köpte in egna munskydd
De uppgav då att man inte har tillgång till ansiktsmasker – men att man kunde gå med på att använda de engångsskydd som Richard själv köpte in. Men för två veckor sedan sade man nej även till detta.”

svt.se
Citera
2020-10-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så du menar att du och de du känner inte tillämpat social distansering tidigare och därmed inte följt rekommendationerna? Men nu ska alltså du och dina gelikar börja med det för att budskapet återupprepas? Vet inte varför jag tvivlar, men visst....

Hela världens befolkning har slappnat av, vilket du kan se om du tittar på siffror från olika länder.

Det är bara du och en handfull till som är rekoderliga män och fortfarande sitter hemma med era munskydd och äter på ärtsoppelagret från i våras.
Citera
2020-10-21, 08:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Bra frågor som borde ställas till FHM. Är det okej med att anordna ett barnkalas/fest för 11-åringar? De träffas ju i skolan ändå.
"Var och en bör, om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de man bor med"
Eftersom det ej råder kalasplikt i Sverige så är det ganska självklart att man inte ordnar kalas med andra än de man bor med.
Citera
2020-10-21, 08:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Luddigt är bara förnamnet. Barn tycks vara undantagna ja, för där gäller ju skolplikten och fortfarande ingen distansundervisning. Det springs på kalas och fester hela tiden, men barn har ju frikort. Håller man barn hemma blir man hotad med orosanmälan till soss. Så det kan uppenbarligen inte gälla barn, eller unga vuxna. Om det är upp till 19 eller 25 vet jag inte.
Det verkar ju så luddigt att inte ens Tegnell förstår det, för hade han gjort det borde det ju vara en enkel sak att förklara det lätt begripligt för oss all andra. Men är det så att det med flit bara är svepande så skulle han kunnat gjort det klart också. Sagt något likt, nu skärper ni er i några veckor och stoppar smittan annars blir det restriktioner som blir lag och inte frivilligt och bara glöm socialt liv med fester nu. Så varför göra det på detta sett, för att de måste ha ett finger med i spelet överallt och bara FoHM med Tegnell i spetsen ska få färga pandemi bekämpningen?
Citera
2020-10-21, 08:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/10/20-oktober-lagesrapport-om-covid-19/

Håll käften nu
Lägg av med din Nordkorea-retorik.

Så här skriver de:

905 nya fall av covid-19 har konstaterats genom provtagning under perioden 16 till 19 oktober. Motsvarande period förra veckan konstaterades 660 fall. Det är en ökning men med tecken på en lägre ökningstakt.

De anger endast två datapunkter och påstår att ökningstakten är avtagande. Man behöver minst tre datapunkter för att påstå något sådant. Om man tar fram en tredje datapunkt, dvs vad som rapporterades föregående tisdag, dvs 638 nya fall, så ser man att ökningstakten i Stockholm snarare är ökande.

638 till 660 ca 4%
660 till 905 (som rapporterades igår) ca 35%.

Dvs siffrorna som rapporterades från Stockholm igår visar snarare på en acceleration än en inbromsning.

Begriper du nu då?

Källa:
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-21 kl. 09:17.
Citera
2020-10-21, 08:50
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ja och vad gör ni horungar med den friheten? Ni knullar runt oansvarslöst, blir helgförälder, super och andra idiotiska nöjen som fördärvar det samhälle de du pratar om dog för. Inte dina jävla nöjen och intressen för ingen bryr sig.

Det är fö ingen "snuva". Du bevisar ju egentligen enbart med det uttalandet hur jävla dum i huvudet du är.

Nej, det är inget domedagsvirus. Nej det är inte ofarligt. Finns en gråzon.

Det handlar heller inte bara om siffror på IVA utan också de som vårdas för sjukhus på covid. Det är en egen avdelning så IVA är ännu en jävla hoax.

Pengar och dina äckliga nöjen är inte mer värt än ett liv eller två.

Men fortsätt sug på den kapitalistiska kuken du. Skiten kommet falla förr eller senare. Antar att du får svårt att få pappa att betala då.
Vem har sagt nått om att knulla runt och förlusta sig? Projicering much?

Horungarna är väl alla ni som längtar efter att bli knullade i röven av en diktatur.

Ni är så jävla historielösa och de facto dumma i huvudet som inte kan läsa enkel data. Covid är inte mycket värre än influensa, men du kanske inte tror på vad faktisk data säger?

Fortsätt springa runt med munblöja och isolera dig du. Jag lever som vanligt. Jävla dårar
Citera
2020-10-21, 08:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle skärpa mig rejält om det infördes lokala åtgärder. I princip alla jag känner också. Att det är en "lokal" skärpning räcker egentligen. Det får sunda tänkande människor att sträcka upp sig.

Vissa är hopplösa fall. Man som jag sagt många gånger tidigare. En strategi som hänger på att alla följer den, det är ingen strategi. Det är ett planerat misslyckande, som väntar på att hända.

Ursäkta att jag lägger mig i men ”sunda tänkande människor” följer redan rekommendationerna så dem behöver FHM inte nå med sina ”nya” lokala riktlinjer. De följer dem redan.
Citera
2020-10-21, 08:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
"Var och en bör, om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de man bor med"
Eftersom det ej råder kalasplikt i Sverige så är det ganska självklart att man inte ordnar kalas med andra än de man bor med.
Min grabb var på kalas på ett lekland i söndags. Fullt med ungar och föräldrar. Nu dör vi säkert allihop.
Citera
2020-10-21, 08:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ursäkta att jag lägger mig i men ”sunda tänkande människor” följer redan rekommendationerna så dem behöver FHM inte nå med sina ”nya” lokala riktlinjer. De följer dem redan.
I min kommun beter sig alla som vanligt och har gjort hela tiden. Förutom en o annan skitnödig krögare som gnäller om avstånd. Jag tvivlar starkt på att speciellt många medvetet följer några rekommendationer förutom att tvätta händerna oftare kanske.
Citera
2020-10-21, 09:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Även sunda tänkande människor behöver sträckas upp och påminnas. Efter sommaren ville många fixa aw på jobbet, börja planera julbord etc. Men så var FHM tydliga med att vi skulle fortsätta med ” distansarbete” så länge inte verksamheten inte kräver annat. Det gav effekt kan jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in