2020-10-21, 08:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför tror du man fortsätter ha reklam för tex Coke ? Jo för människor behöver hela tiden påminnas för att ett beteende skall kvarstå. Så ju många fler kommer skärpa sig nu ett tag. Sedan finns det såklart de som skiter i allt. Men de kommer man aldrig åt

Den senare gruppen är de som behöver regler. Jämför med promillegränsen i trafiken. Skulle vi få samma efterlevnad om det bara var en rekommendation att inte köra omkring full? Jag tror inte det. Några skulle förstås följa rekommendationen, men jag tror att långt över 50% skulle någon gång sätta sig bakom ratten ändå. Det är fruktansvärt naivt att tro något annat. Att upprepa rekommendationen tror jag inte ger någon större effekt i dagens läge. En del uttrycker ju att de är less, för det dör ju ändå inga längre. Säger ju allt egentligen. Tror ärligt talat inte att den sk "skärpningen" i Uppsala kommer ge ett skvatt. Det behövs större tydlighet och rekarna bör nog bytas ut mot regler om det ska skärpas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist är det så. Jag reagerade på att man skulle undvika stora fester, det har vi väl gjort hela tiden. Den enda skillnaden jag snappade upp på intervju var att man inte alls ska umgås med människor utanför familjen på fritiden. Men det var så luddigt att jag är osäker på om jag hörde rätt. Och barn var fråntagna det eller? Och barn är man hur länge då, tills man är 21? Så 19 och 20-åringar kan gå på träning oh hänga i hopp eller vad?
Jag trodde att strategin i Sverige gick ut på att ha så enkla direktiv som möjligt så att all kunde förstå dem. Men jag måste nog säga att det är enklare att ta av och på ett munskydd en att förstå detta glasklart...
Det är glasklart. Barn är du till och med året du fyller 73år.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
När ska ni förstå att det inte är en samhällsfarlig sjukdom? Är ni så svagbegåvade att ni inte kan tyda simpla grafer? Dödstal och iva är fortsatt platt! Ökad smitta betyder ingenting!

Och ja, vi normalbegåvade bryr oss jävligt mycket om ekonomi och frihet. Mänsklig frihet är det värdefullaste vi har och många miljoner har dött för det genom historien. En liten snuva från kina är fan i mig inte tillräckligt för att beröva oss det.

Men tydligen har vi alldeles för många idioter i världen som mer än gärna ger upp både friheter och äganderätt. Ack så lätt det är att få lättledda människor på knä. Om staten säger att ni ska hoppa frågar ni väl hur högt

Ja och vad gör ni horungar med den friheten? Ni knullar runt oansvarslöst, blir helgförälder, super och andra idiotiska nöjen som fördärvar det samhälle de du pratar om dog för. Inte dina jävla nöjen och intressen för ingen bryr sig.

Det är fö ingen "snuva". Du bevisar ju egentligen enbart med det uttalandet hur jävla dum i huvudet du är.

Nej, det är inget domedagsvirus. Nej det är inte ofarligt. Finns en gråzon.

Det handlar heller inte bara om siffror på IVA utan också de som vårdas för sjukhus på covid. Det är en egen avdelning så IVA är ännu en jävla hoax.

Pengar och dina äckliga nöjen är inte mer värt än ett liv eller två.

Men fortsätt sug på den kapitalistiska kuken du. Skiten kommet falla förr eller senare. Antar att du får svårt att få pappa att betala då.
Citera
2020-10-21, 08:12
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hemliga avdelningar och hemliga sjukhus där Covid-patienter göms undan för att siffrorna ska se bättre ut?

(FB) Konspirationer och alternativa teorier

Nej. Man räknar bara inte in covid patienter som behöver kritisk vård på IVA. De har egna "IVA AVDELNINGAR". Därav är de inte på just IVA.
Citera
2020-10-21, 08:13
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jävla snick-snack!
Lägg av med era konspirationsteorier här i tråden. Det finns säkert någon egen tråd för dylikt.
I Sverige räknar vi iva som vård med respirator. Detta har inte ändrats på de senaste åren.
Menar du att man smyger in respiratorer på vanliga infektionsavdelningar? De som jobbar där måste helt enkelt låtsas att de kan hantera en dylik maskin.

”När” du läste detta i tråden så ringde du en familjemedlem?! Yea right!
De som hänger i denna tråden håller sig väl uppdaterade i det mesta. Att du skulle ha en familjemedlem som jobbar inom covid-vård utan att ha diskuterat tidigare är helt jävla osannolikt. Du behövde helt enkelt en annan foliehatt som kunde berätta om denna teori för att du skulle fråga din ”familjemedlem”?
Ta dina hittepå någon annanstans..

Shit vad äckliga du och dina vidriga gelikar är.

Nej, dom har inte covidpatienter som behöver kritisk vård hos andra som ligger på IVA för andra orsaker. Varför kan du nog räkna ut själv din dumma jävel.
Citera
2020-10-21, 08:15
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Verkar som det kommer bli värre nu än i våras. Frågan är hur illa det blir med sjukhus, dödsfall och liknande. Det byggs nu fältsjukhus i flera EU-länder. Gjordes det verkligen i våras?

Kommer all flygtrafik stå still igen som den gjorde förut och resorna upphöra? Kommer gator, torg, butiker och restauranger bli öde igen?
I Sverige så kommer vi klara det här mycket bättre än i våras. Regeringen tänkte framåt och har under de senaste 7 månaderna sett till att resurser går till lokal produktion av FFP3-masker och annan PPE-materiel, så att alla svenskar i riskgrupper kan skydda sig till hösten och vintern, fram tills vaccin blir tillgängliga.

Eller vänta - det var ju inte så vi gjorde i Sverige.

Vi valde istället att gå emot WHOs rekommendationer och fortsätta med indoktrineringen av de svenska befolkningen att munskydd är faaarliga, och om du bär mask så betyder det att du är smittad. Titta på idioter i den här tråden som Snuttis73 med mera.

FHM betonar att det endast är två punkter som gäller vad beträffar munskydd:
1) kom ihåg att munskydd ej skyddar dig som bär det. Det är det absolut viktigaste och står över allt annat.
2) se punkt 1
Citera
2020-10-21, 08:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Skillnaden är att folk i större utsträckning ska undvika sociala sammanhang och närhet till andra människor. Inte att de ska låsa in sig och kasta nyckeln, utan att de ska vara extra försiktiga.

Jag kan lova dig att folk i allmänhet kommer ta till sig detta. Om det har någon effekt på smittspridningen låter jag vara osagt.

I större utsträckning säger du. Har aldrig uppfattat att det skulle funnits en skala faktiskt...., tror inte heller det kommer få någon effekt på smittspridningen. Det är så tydligt att det finns två läger. De som tillämpar social distansering och de som inte gör det. Varför skulle de som inte distanserat sig innan börja göra det nu? De har ju inte följt rekommendationerna innan. Varför skulle de göra det nu? Tror inte antalet resande i kollektivtrafilken kommer gå ned med undantag av höstlovsveckan.
Citera
2020-10-21, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är inte trams. De som höll distans innan kommer fortsätta hålla distans nu. De som inte håller distans, de som tycker corona är hysteri. De som menar att alla som dör hade dött en vecka senare ändå. Ja, de lär fortsätta leva som vanligt och den gruppen tycks dessutom vara rätt stor. De tror att de är odödliga och skiter i sina medmänniskor. Varför skulle de ändra på sig nu menar du?
Jag skulle skärpa mig rejält om det infördes lokala åtgärder. I princip alla jag känner också. Att det är en "lokal" skärpning räcker egentligen. Det får sunda tänkande människor att sträcka upp sig.

Vissa är hopplösa fall. Man som jag sagt många gånger tidigare. En strategi som hänger på att alla följer den, det är ingen strategi. Det är ett planerat misslyckande, som väntar på att hända.
Citera
2020-10-21, 08:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det är glasklart. Barn är du till och med året du fyller 73år.
Du fick mig att skratta. Men det var faktiskt en seriös fråga. När man sätter folk i åldersgrupper nu i pandemin så är även gruppen 10-20 barn. När man pratar om MIS-C så säger man att det drabbar barn och i det inkluderar man även vad jag skulle säga unga vuxna till och med 21. Jag skulle själv säga att barn är man till 12 och sedan är man ungdom och över 18 ung vuxen. Så vilka få gå på träning och vilka är helt borttagna dessa ny regler. Är det ok att ha kalas hemma med 11-åringar. Kan 17åringar gå på träning? För mig är det oklart i all fall.

Kan tänka mig att de som bor där får en tydligare förklaring i lokal media och huvudsaken är ju att de fattar. Sedan kanske inte det spelar jätte stor roll. Kan tänka mig den största delen nu skärper sig och det blir lite pinsamt att anordna en fest. Så det viktigaste är att gå ut med en stark varning och säga att det ser dåligt ut. Kanske något som FoHM bör tänka på då de verkar tycka att det viktigaste är att lugna oavsett om det börjar se illa ut eller inte. Det är ju inte så att detta hände över en natt...
Citera
2020-10-21, 08:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vist är det så. Jag reagerade på att man skulle undvika stora fester, det har vi väl gjort hela tiden. Den enda skillnaden jag snappade upp på intervju var att man inte alls ska umgås med människor utanför familjen på fritiden. Men det var så luddigt att jag är osäker på om jag hörde rätt. Och barn var fråntagna det eller? Och barn är man hur länge då, tills man är 21? Så 19 och 20-åringar kan gå på träning oh hänga i hopp eller vad?
Jag trodde att strategin i Sverige gick ut på att ha så enkla direktiv som möjligt så att all kunde förstå dem. Men jag måste nog säga att det är enklare att ta av och på ett munskydd en att förstå detta glasklart...

Luddigt är bara förnamnet. Barn tycks vara undantagna ja, för där gäller ju skolplikten och fortfarande ingen distansundervisning. Det springs på kalas och fester hela tiden, men barn har ju frikort. Håller man barn hemma blir man hotad med orosanmälan till soss. Så det kan uppenbarligen inte gälla barn, eller unga vuxna. Om det är upp till 19 eller 25 vet jag inte.
Citera
2020-10-21, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle skärpa mig rejält om det infördes lokala åtgärder. I princip alla jag känner också. Att det är en "lokal" skärpning räcker egentligen. Det får sunda tänkande människor att sträcka upp sig.

Vissa är hopplösa fall. Man som jag sagt många gånger tidigare. En strategi som hänger på att alla följer den, det är ingen strategi. Det är ett planerat misslyckande, som väntar på att hända.

Så du menar att du och de du känner inte tillämpat social distansering tidigare och därmed inte följt rekommendationerna? Men nu ska alltså du och dina gelikar börja med det för att budskapet återupprepas? Vet inte varför jag tvivlar, men visst....
Citera
2020-10-21, 08:36
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är svårt för mig att avgöra vem som är bäst (hur man nu definierar bäst?) eftersom jag inte arbetar inom vården.

Men jag får lita på dig som besitter den kompetensen som läkare.

Tegnell flaggar att han tänker gå i pension tills våren. Låter bra!
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-overvager-att-sluta-i-april-far-ta-mig-en-ordentlig-funderare/

Då tar vi och skickar Wallensten till Taiwan på kurs i pandemihantering, och sen kan han ta över.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in