2020-10-21, 07:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du skojar!? FHM har haft fel många gånger i sina "analyser" och "prognoser". Tegnell och FHM ska ofta förminska problemet. Men du är väl förblindad av aningslös auktoritetstro så du ser inte det, utan ägnar istället kraft åt att försvara den inkompetenta och inhumana regimen.

Dessutom tror jag inte du begriper skillnaden mellan antal fall per rapportdatum och antal fall per diagnosdatum. Jag har förklarat skillnaden många gånger i den här tråden.

Jag läste för några dagar sedan att både regioner och FHM tar stickprov på grupper för att räkna på smittspridningen. Genom sådan analys fick de tex fram att smittspridningen var cirka 22 gånger lägre än i våras. Kan det vara denna metod de syftar på när de pratar om att smittan lugnat sig i Stockholm?
Citera
2020-10-21, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte bara jag som har problem med att förstå skillnaden. De frågade ju folk på stan också och ingen verkade förstå skillnaden jämfört med rekommendationerna innan. 70+ avråds ju från att handla själva. Det står det ingenting om att uppsalabor inte får göra. Vem skulle handla åt de som bor i Uppsala menar du? Gävlebor? Var fick du det ifrån?
Tramspelle.

Uppsalabor kommer garanterar att hålla mer distans under några veckor, vilket är poängen. En del kommer gå på café, en del kommer träffa folk, men den absoluta majoriteten kommer skärpa sig. Det räcker gott och väl.

De som inte har vett att skärpa sig alls är ändå förlorade fall, som inga råd biter på. De får väl leva vidare som vanligt, och så får vi andra göra jobbet.
Citera
2020-10-21, 07:40
Medlem
Citat:
Det är inte bara jag som har problem med att förstå skillnaden. De frågade ju folk på stan också och ingen verkade förstå skillnaden jämfört med rekommendationerna innan. 70+ avråds ju från att handla själva. Det står det ingenting om att uppsalabor inte får göra. Vem skulle handla åt de som bor i Uppsala menar du? Gävlebor? Var fick du det ifrån?

Nånstans har nog FHM kalkylerat ned att en liten andel mycket svagbegåvade individer inte kommer att förstå skillnaden. Poängen är ju att befolkningen i stort ska ändra sitt beteende. Sen om IMBILDEN och ICA-Jerry fortsätter som innan för att ingen förbjuder dem så får det vara så.
Citera
2020-10-21, 07:41
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Är det inte konstigt att smittan nu sprids lavinartat i de europeiska länder som sen länge haft krav på munskydd, medan det inte alls går i samma takt, och i vart fall ej värre, i t.ex. Sverige?

Kan det rent av vara så att munskydden skyndar på spridningen? Märkligt är det hursomhelst.

Du tror inte att det skulle vara fler som varit smittade i Sydkorea, Japan och Taiwan om så vore fallet?
Citera
2020-10-21, 07:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag förstår inte hur man kan påstå att ökningen i stockholm är avtagande när de senaste rapporterade siffrorna för stockholm visar på det omvända. Se mitt tidigare inlägg idag om Stockholms tisdagsrapporter.

Pratar man inte om andraderivatan?
Citera
2020-10-21, 07:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tramspelle.

Uppsalabor kommer garanterar att hålla mer distans under några veckor, vilket är poängen. En del kommer gå på café, en del kommer träffa folk, men den absoluta majoriteten kommer skärpa sig. Det räcker gott och väl.

De som inte har vett att skärpa sig alls är ändå förlorade fall, som inga råd biter på. De får väl leva vidare som vanligt, och så får vi andra göra jobbet.

Nej, det är inte trams. De som höll distans innan kommer fortsätta hålla distans nu. De som inte håller distans, de som tycker corona är hysteri. De som menar att alla som dör hade dött en vecka senare ändå. Ja, de lär fortsätta leva som vanligt och den gruppen tycks dessutom vara rätt stor. De tror att de är odödliga och skiter i sina medmänniskor. Varför skulle de ändra på sig nu menar du?
Citera
2020-10-21, 07:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nånstans har nog FHM kalkylerat ned att en liten andel mycket svagbegåvade individer inte kommer att förstå skillnaden. Poängen är ju att befolkningen i stort ska ändra sitt beteende. Sen om IMBILDEN och ICA-Jerry fortsätter som innan för att ingen förbjuder dem så får det vara så.

Reportern på svt förstod inte skillnaden. Inte folk på stan heller. Jag förstår inte. Förstår du får du gärna förklara vad som nu är skillnaden jmf med innan. Är det att man konkretiserat med att man ska undvika fester? Avrådda från kollektivtrafik har vi ju varit hela tiden. Social distansering har vi ju blivit uppmanade till hela tiden. Att man inte går på fest nu säger ju sig självt. Det är inte social distansering. Kanske är skärpningen att lågbegåvade behöver exempel för att förstå? Om de nu skulle bry sig. ..
Citera
2020-10-21, 07:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Jag trampade tydligen på en öm tå när jag belyste din psykopati, du verkar totalt likgiltig inför människor och deras lidande som kan uppstå vid insjuknad i denna samhällsfarliga sjukdom.

Du tjatar bara om din ekonomi och din frihet och tydligen får dessa två saker kosta många tusen människoliv enligt dig, ofattbart.
När ska ni förstå att det inte är en samhällsfarlig sjukdom? Är ni så svagbegåvade att ni inte kan tyda simpla grafer? Dödstal och iva är fortsatt platt! Ökad smitta betyder ingenting!

Och ja, vi normalbegåvade bryr oss jävligt mycket om ekonomi och frihet. Mänsklig frihet är det värdefullaste vi har och många miljoner har dött för det genom historien. En liten snuva från kina är fan i mig inte tillräckligt för att beröva oss det.

Men tydligen har vi alldeles för många idioter i världen som mer än gärna ger upp både friheter och äganderätt. Ack så lätt det är att få lättledda människor på knä. Om staten säger att ni ska hoppa frågar ni väl hur högt
Citera
2020-10-21, 07:59
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Nej, det är inte trams. De som höll distans innan kommer fortsätta hålla distans nu. De som inte håller distans, de som tycker corona är hysteri. De som menar att alla som dör hade dött en vecka senare ändå. Ja, de lär fortsätta leva som vanligt och den gruppen tycks dessutom vara rätt stor. De tror att de är odödliga och skiter i sina medmänniskor. Varför skulle de ändra på sig nu menar du?

Varför tror du man fortsätter ha reklam för tex Coke ? Jo för människor behöver hela tiden påminnas för att ett beteende skall kvarstå. Så ju många fler kommer skärpa sig nu ett tag. Sedan finns det såklart de som skiter i allt. Men de kommer man aldrig åt
Citera
2020-10-21, 08:00
Medlem
Citat:
Reportern på svt förstod inte skillnaden. Inte folk på stan heller. Jag förstår inte. Förstår du får du gärna förklara vad som nu är skillnaden jmf med innan. Är det att man konkretiserat med att man ska undvika fester? Avrådda från kollektivtrafik har vi ju varit hela tiden. Social distansering har vi ju blivit uppmanade till hela tiden. Att man inte går på fest nu säger ju sig självt. Det är inte social distansering. Kanske är skärpningen att lågbegåvade behöver exempel för att förstå? Om de nu skulle bry sig. ..

Skillnaden är att folk i större utsträckning ska undvika sociala sammanhang och närhet till andra människor. Inte att de ska låsa in sig och kasta nyckeln, utan att de ska vara extra försiktiga.

Jag kan lova dig att folk i allmänhet kommer ta till sig detta. Om det har någon effekt på smittspridningen låter jag vara osagt.
Citera
2020-10-21, 08:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vist är det så. Jag reagerade på att man skulle undvika stora fester, det har vi väl gjort hela tiden. Den enda skillnaden jag snappade upp på intervju var att man inte alls ska umgås med människor utanför familjen på fritiden. Men det var så luddigt att jag är osäker på om jag hörde rätt. Och barn var fråntagna det eller? Och barn är man hur länge då, tills man är 21? Så 19 och 20-åringar kan gå på träning oh hänga i hopp eller vad?
Jag trodde att strategin i Sverige gick ut på att ha så enkla direktiv som möjligt så att all kunde förstå dem. Men jag måste nog säga att det är enklare att ta av och på ett munskydd en att förstå detta glasklart...
Citera
2020-10-21, 08:08
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför tror du man fortsätter ha reklam för tex Coke ? Jo för människor behöver hela tiden påminnas för att ett beteende skall kvarstå. Så ju många fler kommer skärpa sig nu ett tag. Sedan finns det såklart de som skiter i allt. Men de kommer man aldrig åt

Skitsnack klart man kan komma åt dom. Gäller att sätta lite tuffare regler. Ge böter om man missköter sig. Hur ofta har vi en pandemi ? vare sig det är farligt eller ofarligt, tycker det borde vara undantag då detta är lite annorlunda. Men det är viktigare i detta land att man inte kränker någon svensk annars får man arga brev skickade eller passiv aggressioner.
Senast redigerad av kungen101 2020-10-21 kl. 08:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in