2020-10-20, 18:25
Medlem
sankmarks avatar
Apropå säkra vittnesmål. Får en känsla av att alla vittnesmål som försöker berätta något om vad som sker innan skotten är rätt osäkra. Undrar om inte de flesta är mer eller mindre efterhandskonstruktioner som försöker passa in i någon form av tänkt version. Tippar att NF och IM:s vittnesmål om vad som händer innan skotten samt många runt Grand är exempel på mycket osäkra vittnesmål som man inte bör bygga spår på...
Senast redigerad av sankmark 2020-10-20 kl. 18:32.
Citera
2020-10-20, 18:34
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja.

En sak som är lite intressant med Ove P är att han först inte vill berätta det men sen berättar att han stannat till vid danshaket Virveln. Som råkar ligga i princip i hörnet Drottninggatan/Rådmansgatan.

Eftersom ett huvudalternativ för GM var Rådmansgatans t-bana så stod han väldigt bra där.

Kl. 23.16 enligt min beräkning. Precis innan paret Palme börjat gå söderut. De börjar gå ca 23.17. Då åker Ove P därifrån och vidare fram till hörnet Tunnelgatan/Sveavägen som han kommer fram till ett par minuter före mordet.

Utan att ha sett ett smack.

Ja, vad ska man säga? Det finns ingenting olösligt med det här mordet, sätt press och man hade knäckt det här. Fokus nu på knarkspanarna, särskilt de som kan knytas till Föllinge (Stödpatrullen). Signalement, politiska åsikter, rörelsemönster med mera, det som går att hitta i öppna källor. Det behöver inte vara avancerat alls.
Citera
2020-10-20, 18:54
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det i sin tur säger mig också att det inte finns någon ensamagerande, utan det är en grupp man fruktar/inte tror sig rå på eller har en stark lojalitet till. Sju tuffa poliser skulle inte bete sig så här om det bara var SE eller CP som hade varit gärningsman.

Som referens kan man lyssna på denna intervju med Tullverkets Stig Sandelin, där Borgnäs konfronterar honom med uppgifterna om Estonias militärtransporter. Talande, om hur svår situation man hamnar i om man kommer nära hemlig verksamhet. 16:30 in

https://www.youtube.com/watch?v=l_p4lT7WJr4
Citera
2020-10-20, 20:16
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ja, knarkspanarnas redogörelser från mordkvällen är underliga och till och med misstänkta. Som du säger borde Ove P omgående ha rapporterat att han passerade hörnet Tunnelgatan/Sveavägen mycket nära mordtiden. Hans iakttagelser måste ju ha varit oerhört intressanta för PU.

Man kan alltså börja fråga sig varför han avrundade knarkspaningen redan vid 23-tiden, skyndade sig till knarkroteln och drog iväg därifrån så fort han kunde? Och åkte den udda vägen via Drottninggatan?

Där Sunniva T:s WT-man i bil befann sig endast ett stycke söderut.

Var det verkligen Virveln Ove P var intresserad av eller var det något annat?

Och sedan har vi det övriga tivolit. Knarkspan har mer att berätta.

Edit. Ove P skriver i frågeformuläret att han befann sig i city cirka 10 minuter - på Drottninggatan, Tunnelgatan och Sveavägen. Vi börjar närma oss mordtiden.

Nu har jag haft tid att gå igenom stödpatrullens förhör.

Ytterligare observationer:

Kollegan är högst sannolikt Robert Andersson, f 1948 och boende i Huddinge.
Till skillnad från inlånade Stefan Ahlgren från VD3 är RA kriminalinspektör.
Dessutom har han ett mellannamn, Mikael, som inte Stefan har enligt folkbokföringen.

De bägge lämnar olika uppgifter om uppbrottet. Ove säger i förhöret med Nässén september 1988 att man lämnar spaningsobjektet samtidigt, medan Robert säger att han stannar ytterligare 15-20 min i februari 1989.

Alvik/Traneberg är en möjlig plats för deras uppgivna spaning. 4-5 min till polishuset för Ove och direkt upp på Essingeleden via Tranebergsbron för Robert för färd mot Huddinge (lång maskering på stråket/-n).
Citera
2020-10-20, 20:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ja, vad ska man säga? Det finns ingenting olösligt med det här mordet, sätt press och man hade knäckt det här. Fokus nu på knarkspanarna, särskilt de som kan knytas till Föllinge (Stödpatrullen). Signalement, politiska åsikter, rörelsemönster med mera, det som går att hitta i öppna källor. Det behöver inte vara avancerat alls.

Ja.

Vissa av knarkspanarna bör onekligen granskas närmare. Som du säger borde PU hade pressat dem hårdare. Ove P:s story väcker stora frågor. Enligt mina beräkningar kan han till och med ha passerat mittemot mordplatsen samtidigt med mordet. Det beror främst på hur länge han stannade vid Virveln.

14thint berättar nu att Ove P:s kollega stannade kvar 15-20 minuter längre tid än Ove P.

Ove P hade uppenbarligen bråttom därifrån och säger själv att han endast gjorde ett kort stopp på knarkroteln innan han begav sig iväg. Befann sig enligt egen utsago 10 minuter på Drottninggatan, Tunnelgatan och Sveavägen. Men såg ingenting?
Citera
2020-10-20, 21:35
Medlem
Eftersom jag personligen inte kan bedöma sanningshalten, citerar jag lite text och ser om någon har synpunkter på den

Pågick det någon sorts övning på mordkvällen som är hemligstämplad som Holmer medverkade i, men är förhindrad att berätta om?

"En intressant detalj är att spaningsledaren Hans Holmér, enligt sin chaufför Rolf Dahlgren, tog emot hemliga dokument av en okänd man vid hotell Aston cirka klockan 22.45 på mordkvällen. Intill hotellet finns också en port som leder ner till det vittförgrenade tunnelsystem under Stockholm som det svenska försvaret använder, bland annat vid kuppförsvarsövningar.

"Samma kväll snurrade Hans Holmér, fortfarande enligt Dahlgren, runt i kvarteret runt Rådmansgatan vilket är utomordentligt anmärkningsvärt eftersom det skedde samtidigt som paret Palme lämnade biografen Grand. De hade anlänt till biografen från Rådmansgatans tunnelbanestation och förmodades återvända dit efter filmföreställningen.

Med sig i bilen hade Holmér en för Rolf Dahlgren okänd ”chefsperson i 60-årsåldern”.

Underrättelsemannen Åke J Ek, som vid tiden för Palmemordet var i 60-årsåldern, deltog senare som frivillig i USA:s krig i Korea i början av 1950-talet och fick så småningom tjänst som lärare vid den svenska Polishögskolan där han utbildade poliser i psykologi. Han ska också under 1986 ha deltagit i de möten på Wallingatan 32-24 i centrala Stockholm där Norrmalmspoliser och militärer med nazistsympatier träffades.

Wallingatan 32-34 ligger några hundra meter från biografen Grand och mordplatsen. I lokalerna, som disponerades av WACL, förvarade poliserna en stor mängd vapen och de gick också beväpnade trots att mötena genomfördes utanför tjänsten.

Våra källor gör gällande att Åke J Ek – vars fullständiga namn var Åke Johan Leonard Ek – var ledare för ett av Sveriges Stay Behind-förband, den så kallade ”Leon-gruppen”.

Denna grupp påstås ha hjälpt tre Säpo-anställda i framskjutna positioner att före Palmemordet, utan ledningens vetskap, att i hemlighet övervaka Palme eftersom de betraktade honom som en säkerhetsrisk.

Stay Behind bestod av ”pålitliga patriotiska soldater” som under efterkrigstiden i flera västeuropeiska länder gjorde sig skyldiga till högerextrema terrordåd, bland annat i Italien och Belgien.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2017/november/mellan-raderna-blaser-en-iskall-vind.html
Senast redigerad av Sumer 2020-10-20 kl. 21:41.
Citera
2020-10-20, 22:04
Medlem
H24s avatar
Om Föllinges berättelse mycket riktigt är en täckmantel för att agera stödfunktion till GM är det rätt noggrant gjort. Han släpper en konstruerad redogörelse om han i ett senare skede kommer behöva förklara närvaron av sitt fordon. Berättelsen måste innehålla de detaljer som krävs för att göra jobbet, men ska i övrigt vara så vag som möjligt (såg ingenting). Färdvägen är totalt detaljerad, för att kunna stämma med eventuella vittnesmål, men allting i övrigt är rent diffust. Allt för att inte få motfrågor eller på något sätt bli intressant i utredningen. Det ska registreras, sen glömmas.

Som polis har man ju know-how att undvika utredningen via ren reverse engineering. Att GM snabbt vänder bort ansiktet från vittnena i korsningen kan vara ett annat sånt exempel. Inga vittnesmål. Eller Hongelins uppgift om ett jackbyte vid Snickarbacken. Fel signalement. Eller sättet Sigge Cedergren och Roger Östlund hoppar omkring på. Neutraliserade iakttagelser. Bevismanipulationerna mot Pettersson. Fel gärningsman. Et cetera.
Senast redigerad av H24 2020-10-20 kl. 22:15.
Citera
2020-10-20, 22:11
Medlem
H24s avatar
Riktigt intressant blir det om ursprungsberättelsen om spanaren i GMs flyktväg stämmer, men det var inte Föllinge. Utan en annan i gänget (finns alternativ) och Nässén rörde ihop personerna. Som det ser ut just nu har Föllinge ingenting med spaningen på Sveavägen att göra, utan är där rent privat. I så fall har vi hittat en ny jätteindicie mot knarkspanarna, medan en lika stor finns kvar fast på en annan person.
Senast redigerad av H24 2020-10-20 kl. 22:24.
Citera
2020-10-21, 00:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om Föllinges berättelse mycket riktigt är en täckmantel för att agera stödfunktion till GM är det rätt noggrant gjort. Han släpper en konstruerad redogörelse om han i ett senare skede kommer behöva förklara närvaron av sitt fordon. Berättelsen måste innehålla de detaljer som krävs för att göra jobbet, men ska i övrigt vara så vag som möjligt (såg ingenting). Färdvägen är totalt detaljerad, för att kunna stämma med eventuella vittnesmål, men allting i övrigt är rent diffust. Allt för att inte få motfrågor eller på något sätt bli intressant i utredningen. Det ska registreras, sen glömmas.

Som polis har man ju know-how att undvika utredningen via ren reverse engineering. Att GM snabbt vänder bort ansiktet från vittnena i korsningen kan vara ett annat sånt exempel. Inga vittnesmål. Eller Hongelins uppgift om ett jackbyte vid Snickarbacken. Fel signalement. Eller sättet Sigge Cedergren och Roger Östlund hoppar omkring på. Neutraliserade iakttagelser. Bevismanipulationerna mot Pettersson. Fel gärningsman. Et cetera.

Tycker din tanke "jag var i precis de kvarteren, jag körde den här specifika bilen, min tid vid Tunnelgatan stämmer nästan med mordtiden men jag såg ingenting" är bra. Man klarar sig vanligen undan med en sådan story. Särskilt när man är något så generellt trovärdigt som en polis.

Man brukar säga att de bästa lögnarna är de som lägger sig väldigt nära sanningen. Men på de avgörande punkterna ljuger de.

Vi får väl än så länge låta den gode Ove P behålla rollen som vanlig oskyldig knarkspanare. Men jag tror vi kan borra oss djupare ner i den här historien och se vad som eventuellt döljer sig där.
Citera
2020-10-21, 02:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Stig Bergling greps av Shin Beth i Israel. Förhördes och blev god vän med israelerna innan han utlämnades till Sverige.
Den första mars 1986 gifte han sig med sin nya fru. 1987 rymde de tillsammans till Sovjetunionen. Enligt Sveriges Radio levde Bergling bla i exil i Israel.
Kan någon bekräfta detta?
Bergling uppger även att det var Israel som fick honom frisläppt från fängelset i Sverige där han avtjänade livstidsstraff.

Citat, SR
Under en permission 1987 avvek Stig Bergling och rymde till Moskva efter en mycket uppmärksammad flykt och levde under flera år i exil i Libanon, Ungern och Israel.*

1994 återvände han frivilligt till Sverige på grund av hälsoskäl. Han fortsatte avtjäna sitt livstidsstraff.

https://sverigesradio.se/artikel/3211190
Bekräfta och bekräfta. Här har du i alla fall makarnas egna berättelser. Vet inte om du sett dem. Men här kan man höra det du skriver. Såg dessa själv nyligen. Naturligtvis partiska redogörelser med det låter korrekt när man jämför med andra källor. Hör i viss mån ihop med Ebbes affär och rymningen beskrivs i Walls ''Mörkläggning''.

https://www.youtube.com/watch?v=sqbKG0p0-xI

https://www.youtube.com/watch?v=4KzCxR2GLwU&t=735s
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-21 kl. 02:45.
Citera
2020-10-21, 02:38
Medlem
Citat:
Tycker din tanke "jag var i precis de kvarteren, jag körde den här specifika bilen, min tid vid Tunnelgatan stämmer nästan med mordtiden men jag såg ingenting" är bra. Man klarar sig vanligen undan med en sådan story. Särskilt när man är något så generellt trovärdigt som en polis.

Man brukar säga att de bästa lögnarna är de som lägger sig väldigt nära sanningen. Men på de avgörande punkterna ljuger de.

Vi får väl än så länge låta den gode Ove P behålla rollen som vanlig oskyldig knarkspanare. Men jag tror vi kan borra oss djupare ner i den här historien och se vad som eventuellt döljer sig där.
Som jag tidigare skrivit så ligger det beställningar i PU angående de andra narkotikaspaningarna som pågick mordkvällen. Som Solnaärendet. Det kanske kommer fram mer där? Om inte så återstår enbart Bjuhrärendet, hjälppatrullen och de eventuellt privatagerande narkotikaspanarna.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-21 kl. 02:41.
Citera
2020-10-21, 02:49
Medlem
Citat:
Riktigt intressant blir det om ursprungsberättelsen om spanaren i GMs flyktväg stämmer, men det var inte Föllinge. Utan en annan i gänget (finns alternativ) och Nässén rörde ihop personerna. Som det ser ut just nu har Föllinge ingenting med spaningen på Sveavägen att göra, utan är där rent privat. I så fall har vi hittat en ny jätteindicie mot knarkspanarna, medan en lika stor finns kvar fast på en annan person.
Låter plausibelt. Om vi nu kan lita på Nässens variant att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde. Finns en hel del kvar att avtäcka här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in