Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja.
En sak som är lite intressant med Ove P är att han först inte vill berätta det men sen berättar att han stannat till vid danshaket Virveln. Som råkar ligga i princip i hörnet Drottninggatan/Rådmansgatan.
Eftersom ett huvudalternativ för GM var Rådmansgatans t-bana så stod han väldigt bra där.
Kl. 23.16 enligt min beräkning. Precis innan paret Palme börjat gå söderut. De börjar gå ca 23.17. Då åker Ove P därifrån och vidare fram till hörnet Tunnelgatan/Sveavägen som han kommer fram till ett par minuter före mordet.
Utan att ha sett ett smack.
När man tänker på det är det sanslöst. Här har du en polis som säger sig (visserligen tre år efteråt) ha passerat mordplatsen i bil omedelbart före mordet.
Varför anmäler han sig inte med en redogörelse under helgen?
Och på andra sidan förhörsbordet:
Varför frågar ingen honom om han såg någon bil parkerad på Tunnelgatan?
Och en massa andra frågor du vill fråga en rutinerad spanare som han karaktäriserades som i DN fem år tidigare.
Vi har nu två patruller som oberoende av varandra åker hem innan tjänsten är slut pga två inaktiva oberoende objekt (i det ena fallet säger man sig titta på en bostad som TK:n två gånger hört att Sigge inte är i plus 27 obesvarade samtal till - helt tvärtemot polisiär ABC).
Ingen kommer ihåg vilken bil eller vilka anropssignaler de hade av de tio civilpatruller som var ute på pappret enligt sammanställningen 1990. Det tillkommer dessutom lediga poliser, där det finns tre namn kända så här långt. Två stycken bilar fanns visserligen noterade i Bjurärendet 1986 och det kan komma fram fler.
Det skulle vara mycket intressant att se grunderna för Dag Anderssons avskrivning av narkotikaspaningen. Det ligger ett helt tivoli begravt i denna härva.
Det finns just nu inga hårda fakta som sätter någon av dem i en konspiration, men det är nu klart för mig att de minst döljer kunskap om viktiga element i skeendet.
Det i sin tur säger mig också att det
inte finns någon ensamagerande, utan det är en grupp man fruktar/inte tror sig rå på
eller har en stark lojalitet till.
Sju tuffa poliser skulle inte bete sig så här om det bara var SE eller CP som hade varit gärningsman.