Citat:
Ursprungligen postat av
electionday
Det finns många saker i t. ex. Sverige som jag som kristen upprörs av. Vad gör jag då? Ber en bön, skriver ett inlägg, producerar en video, väcker opinion. Jag ropar inte på förbud och jag har noll förståelse för Djävulens anhängares (muslimernas) handlingar så fort någon trampar dem på lilltån. Tål de inte yttrandefrihet så kan de flytta till Saudiarabien, och stanna där.
För övrigt ser jag inte sambandet mellan bombhöger och högerkristna. Du vet väl att det parti i USA som verkligen gillar krig är vänsterliberalerna och ateisterna hos Demokraterna? Jo då, det finns neokonservativa som gillar krig. De är verkligen inga sanna konservativa, ej heller i amerikansk tradition - och USA visar tydligt att kristna kan göra samhället bättre. Men då måste de kristna sluta mesa, som i Sverige. Läs evangelierna för sjutton - vad säger Jesus om falska läror där? Han är verkligen inte PK.
Att kyrkan accepterar religions- och yttrandefrihet är ett rätt nytt fenomen. Man kunde avrättas för hädelse. Jag ser likheter mellan dagens islam och bl.a. 1600-talets puritaner. De startade teokratier, avrättade konkurrerande trosinriktningar (kväkare), och förbjöd musik i gudstjänsterna. Var deras stränga lagiskhet också en falsk lära? Puritanernas ideer har bitvis ärvts av oss frikyrkliga idag.
Jag försvarar inte islam. Det är en villolära. Tänker bara på att vi bör börja med att se bjälken i våra egna ögon. Jag menar att ingen stans i NT finns uppmaning till att omvända folk genom korståg, häxbränning och tvång, utan folk ska omvändas genom mission och genom hjärtats tro. Även muslimer. Ändå har kyrkan sysslat med sådant ända sedan medeltiden. NT uppmanar inte till att vi ensidigt ska ta ställning för Israel och mot palestinier.
Du har rätt om bombhögern. Det var ursprungligen ett skällsord för folkpartiet/liberalerna.