2020-10-20, 16:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja jag ifrågasätter inte dig personligen, du är säkert helt ok, men rent statistiskt är hemmet en farlig och osäker plats för många kvinnor.

Ja och det är helt sjukt i min värld. Ens hem är ens borg.
Citera
2020-10-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kanarieöarna har en försäkring om man skulle hamna i karantän etc. Men man måste nog kolla noga deras regler.

Funderar också på vad man ska göra under julen. Passet går ut i december och bokade tid hos polisen. Massor med tider. Rekommenderar att folk förnyar sina pass nu då man slipper köa i månader.
Ni måste vara Stockholmare.
Inga andra hatar så att vara hemma.
Tur att man bor på ett ställe man trivs.
Citera
2020-10-20, 16:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det beror mer på att akademiska sjukhuset har en del högst upp med pondus. Tegnell hade aldrig satt in restriktioner i detta läget, utan det är styrande på sjukhuset som vill ha det nu för att skydda sin personal. Inte olikt rektorer vid enskilda skolor.
Har du källa på det? Eller du kanske tillhör en av dem högst upp med pondus? 🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-20, 17:01
Medlem
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgGoBb/stoere-tok-t-banen-uten-munnbind-jeg-overholdt-en-meter

Norsk politiker måste förklara sig varför han inte använde munskydd i Norges största tidning. Förra veckan fick Ebba Busch Thor pudla för att hon var ute och dansade. Detsamma med Åkesson när han tog selfies med sina "fans". I UK blir man stämplad som samhällsfientlig om man inte bär mask.
Vilket härligt samhällsklimat det råder på många håll i världen just nu.
Citera
2020-10-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ni måste vara Stockholmare.
Inga andra hatar så att vara hemma.
Tur att man bor på ett ställe man trivs.

Hehe. Utlokaliserad här. Men nu har vi problem med julen. Den är viktigast för de äldsta och de yngsta. Vi brukar samlas ute på landet där vi har rötter men vi vill inte ha ihjäl våra seniorer.

Några gånger har hela klanen åkt utomlands över jul, men inte efter tsunamin, då en del vi kände strök med. Fick stryka en del möten efter det, men de döda vännernas uppgifter har jag kvar på mejlen och får påminnelser varje år om deras födelsedagar. Trauma.

Seniorerna har inte så mycket liv kvar och vill mysa med oss. Och vi vill mysa med dem. De yngsta vill vi inviga i julfirandet. Det här blir en traditionell och kulturell katastrof om vi inte löser det på något sätt.

Har tittat på den här talismanen som man eventuellt kan hänga runt halsen på de äldre. Köpte en gång ett gäng Samsungplattor åt de äldre och det föll väl ut. Vet inte om den här skiten är bara skit, men kanske kan man köpa ett gäng åt de äldre. Kanske skaffa någon luftrenare. Vi håller på att bolla idéer.

https://www.kickstarter.com/projects/6gcool/6gcool-world-s-smallest-high-tech-air-purifier
Citera
2020-10-20, 17:11
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgGoBb/stoere-tok-t-banen-uten-munnbind-jeg-overholdt-en-meter

Norsk politiker måste förklara sig varför han inte använde munskydd i Norges största tidning. Förra veckan fick Ebba Busch Thor pudla för att hon var ute och dansade. Detsamma med Åkesson när han tog selfies med sina "fans". I UK blir man stämplad som samhällsfientlig om man inte bär mask.
Vilket härligt samhällsklimat det råder på många håll i världen just nu.
En av de främsta anledningarna till att de två sistnämnda drog stor uppmärksamhet är väl att det vevat ordentligt för skärpta restriktioner, munskyddskrav osv för att sedan själva skita i det och göra raka motsatsen.
Citera
2020-10-20, 17:12
Medlem
IFK Malmö testade 50gränsen på Malmö stadium
Citera
2020-10-20, 17:12
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi ligger en bra bit in på hösten på ca 2-3 coviddöda/dag, vilket motsvarar ca 1% av de som avlider varje dag i vårt land.

Vad beror de mycket låga dödstalen på? Har sjukvården blivit så mycket bättre på att behandla? Har viruset blivit muterat och blivit lindrigare?

Dödstalen är egentligen inget konstigt. Om man tittar på kurvorna över fall och över döda så följer de varandra väl. Om det tar fyra veckor från diagnos till död så motsvarar det en dödlighet på cirka 1%. Den senaste veckans dödsfall motsvaras alltså av hundra gånger så många fall för fyra veckor sedan. Med två veckor från diagnos till död blir dödligheten cirka 0,5%. Antagligen är siffrorna i verkligheten något lägre eftersom vi fortfarande missar en del fall som aldrig blir diagnosticerade. Men av dagens drygt 3000 smittade kommer 10-20 med hög sannolikhet av avlidit om en månad.

Om du menar att smittspridningen verkar låg trots att det är en bit in på hösten så kan jag kontra med att influensa knappt syns i statistiken förrän i december. Sett i det ljuset kan man tycka att covid-19 är ovanligt aggressivt med tanke på att det bara är oktober.
Citera
2020-10-20, 17:13
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kanarieöarna har en försäkring om man skulle hamna i karantän etc. Men man måste nog kolla noga deras regler.

Funderar också på vad man ska göra under julen. Passet går ut i december och bokade tid hos polisen. Massor med tider. Rekommenderar att folk förnyar sina pass nu då man slipper köa i månader.
Mitt pass förnyade jag för ca 1 år sedan och så inget jag behöver tänka på nu.
Vågar man lita på försäkringar?
Nej ställer nog in alla tankar på att resa nu, för hur försiktig vi än är så är inte andra det.
Kanarieöarna går bort helt. För mycket turistfälla.

Just nu kan jag inte ens resa till affären. Jävla blötsnö och man är väl en idiot som inte har bytt till vinterdäck på någon bil ännu
Mina plasthandskar har tagit slut också och det är en bristvara överallt. Har försökt beställa på nätet men hittar ingenstans där jag brukar handla. Har alltid plasthandskar när jag åker och handlar.
Har någon ett tips på var dom kan finnas?
Citera
2020-10-20, 17:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Regioner strösslar med stabs-läge ganska ofta. Skulle inte förvåna mig om det är ekonomiska/planeringsmässiga fördelar med detta.

10 st på sjukhus i Kronoberg - upp från 3-7 innan.

Det låg mer på sjukhus i Kronoberg i mitten av Augusti (12-13) och i Maj låg det ofta över 30 på sjukhus.

Var har du hittat dessa siffror? De stämmer ju inte?🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-20, 17:20
Medlem
Hur många Uppsalabor kommer att ta bilen till Stockholm för att handla där istället? Man riskerar ju natt sprida smittan vidare...
Citera
2020-10-20, 17:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
De nya råden för Uppsala är mycket kraftfulla och kommer driva tillbaka smittan effektivt:
- Var ännu mer hemma om du är sjuk
- Undvik kollektivtrafik ännu mer (om du kan, men om du måste så åk)
- Om du kan och det fungerar, fortsätt att jobba hemma
- Undvik fester, ännu mer

Det är det här som känns så löjligt. Tegnell upprepar ofta hur bra vi skötte oss i våras, det var de två första månaderna, sedan började folk slappna av och nu ser jag faktiskt ingen skillnad på hur folk beter sig gentemot hur det var innan covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in