2020-10-20, 16:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vad vi måste komma ihåg nu är att vi ser att FHM ser allt som en blandad kompott en kompott som injicerar 1000 ständigt morphande "skärpta" variabler rekommendationer efterhand till ett mentalt kaos ingen kan förstå.

Snuttis Klarspråk "Dummy-Ur skägget"-Rekommendationer :

Avstånd.

1 meter är vansinne. Inse.

Inomhus/Offentliga miljöer = NO utan andningsskydd.

Vägrar du köpa ett andningsskydd? Köp matkasse på internet alternativt besök endast mataffärer tidig morgon i nyventilerade lokaler som folk ännu inte besökt.

Kö? Undvik vänta tills kön är borta, håll 5 meters avstånd till alla förutom matkassörska.

Varför 5 meter trots andningsskydd(halvmask)? jo för att folk vägrar helmask, aerosoler av andras utandning - vilka hovrar i upp till 1 timma, fastnar på ögonhinnan -blinkas in vidare in i ögonslemhinnor.

Utomhus : 2-3 meter.

2-3 meter utomhus? Låter överdrivet?

Njet. Aerosoler finfördelas i luften efter utandning detta i möte med torr kallare luft, imma/ånga.

Dessa kommer i moln vilka sveps fram/runt ur den som andas/talar. Säkert avstånd är minst 3 meter men även där kan du snorta/sörpla in dessa fukt moln.

Dimma är just aerosoler 2-15 um. Brukar dimma falla mot marken?

Corona genererad av utandning/tal som luftburen "droppsmitta" i aerosolform = 3-10 um.

Faller inte mot marken. Minsta partiklarna 3-7 um (de som tar sig passerar flimmerhår/tar sig ända ner i alveoli) är luftburna i över 1h.

Restaurang : Ge fan i restaurang. Alla. Mat finns i affären. Köp ffp2/ffp3 och laga din mat.

Hämtmat : Ge fan i hämtmat. Laga själv.

Butiker förutom matbutik : Ge fan i butiker. Köp på internet. Sprita det du hämtar ut.

Allt du måste gå in på (post/mm) Undvik kö/ha ffp2/ffp3 andningsskydd.

Ansikte : Rör aldrig ansiktet/huvudet/kropp på stan. Rör endast ansiktet efter du :

Tvättat händerna när du kom hem > spritat det du rört vägen från dörr fram till handtvätt (kranen /tvålflaskan/handspritflaskan > tagit av dig ytterkläder (lagt mobil/nycklar/plånbok/varor descinficerat dom med ytddesinfektion(75% etanol/spraybar) lagt kläder i maskinen ingen annan stans > duschat - Då efter allt detta -kan du peta i näsa/öron/mun/arsle osv.

Träning/Bad/Gym/mm/Yoga/Mindfullness/ABF kurs/Virkning/Föreläsning/Bio/Teater/Klubb/ : No. Gå i skogen, jogga utomhus. Ge fan i träning. Se på film hemma, läs. Youtube. Träffas utomhus och diskutera ta med termos gör eld va kreativ.

Kollektivtrafik : Ge fan i all kollektivtrafik. Finns inget att diskutera. Gå/ta cykel/bil, skjutsa inte kollegor. Ta taxi med ffp2/ffp3 om du måste.

Arbete/Möten på jobbet : Jobba hemma om möjligt. Om inte. Be chefen ha möte via video/skype så alla kan sitta på sitt kontorsrum.

Arbete i tät personalgrupp i trånga utrymmen med mycket sjukskrivningar : Vägra detta, kräv minst 3 meters avstånd/öppna fönster med visst drag/adekvata andningsskydd under arbetsdagen.

Lunch : Ät lunch enskilt med medtagen mat. Nej det är inte synd om dig eller någon. Folk går inte under av att hålla sig för sig själva. Se det som en övning i att bli mentalt stärkt. Finns mycket självinsikter att göra genom att gå in i sig själv, beskåda världen på avstånd(lära känna sitt inre).

Samma med fika ge fan i att sitta med andra.
Om du vill/måste(lol) fika med andra använd ffp2/ffp3, utan andningsskydd? sitt bara 1+1, öppna fönstret och sitt på minst 3 meters avstånd mellan varandra.

Middagar med vänner du inte träffar varje dag/träffar varje dag/Fest/ inomhus : Ge fan i det.

Håll er för er själva gör det ni måste med andningsskydd och rigourös kontroll på ansikte/händer.

This.

Så kommer Sverige inte få någon hemsk vinter.
Lol jag hoppas du trollar. Snyggt gjort isåfall
Citera
2020-10-20, 16:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Regioner strösslar med stabs-läge ganska ofta. Skulle inte förvåna mig om det är ekonomiska/planeringsmässiga fördelar med detta.

10 st på sjukhus i Kronoberg - upp från 3-7 innan.

Det låg mer på sjukhus i Kronoberg i mitten av Augusti (12-13) och i Maj låg det ofta över 30 på sjukhus.

18 är inlagda idag. Upp från fyra i fredags (fyra dagar sen).

Citat:
Antalet patienter med covid-19 som vårdas på sjukhus i Kronoberg är nu uppe på 18. Det är nästan fördubbling på ett dygn.

Citat:
Just nu vårdas 18 (varav 2 på intensiven) personer på sjukhus med covid-19 i Kronoberg. Det är en kraftig ökning sedan måndagen då den siffran var 10 personer. Backar man ytterligare fyra dagar var antalet inneliggande 4 stycken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/snabb-okning-av-covidpatienter-pa-sjukhus-i-kronoberg
Senast redigerad av fernebo 2020-10-20 kl. 16:29.
Citera
2020-10-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag har även tänkt på de som springer på gång/cykelbanor flåsar ju väldigt mycket....och nu när det blir kallar så?

Man ska hålla sig minst 3 meter från flåsare. Helst mer. Det var en riktig väckarklocka att se hur mina andetag spred sig runtomkring mig på min joggingtur i morse. Ändå är det inte första gången jag ser fenomenet men man är så van att man tänker inte på det.
Citera
2020-10-20, 16:26
Medlem
Timeouts avatar
Har försökt titta lite framåt då julen närmar sig och då vi i familjen inte ska fira tillsammans i år så funderar vi och några vänner på att ta en resa igen.
Men var ska man resa?
Har firar jul förut i Danmark, Spanien, Österrike och Italien men alla dom länderna går bort nu pga smittoläget.

Tittade på Island där vi har varit förut för dom har relativt lågt antal smittade men enorma restriktioner. Det blir ingen resa
Dessutom är flygplan en rejäl smittohärd om det finns smittade ombord på planet eller har varit smittade ombord.

Island.
Från 19 augusti gäller att alla resenärer som kommer till Island kan välja mellan att ta två PCR test och gå i 5-6 dagar karantän eller ta inga test men gå i 14 dagar karantän.
Det första testet tas vid ankomst till Island och det senare av primärvårdtjänsten.
Det första testet kostar ISK 9 000 om man betalar elektroniskt via en betalningshemsida minst en dag innan ankomst till Island alternativt ISK 11 000 om man betalar vid ankomst till Island. Det andra testet är kostnadsfritt.
Resenärer kan förvänta sig att få testresultaten innan inom ett dygn via Rakning C-19 appen eller via sms. Mer information finns här.
Observera att individer i karantän får inte själva handla i butiker, t.ex. i apotek eller livsmedel, gå till restauranger eller andra platser där många kommer tillsammans eller åka kollektivtrafik.
Information om hur man ska bete sig i karantän kan man hitta här. Om man bryter karantän kan man förvänta sig att behöva betala böter.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/island/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

Har tyckt länge att Sverige ska införa hårdare restriktioner för det finns för många som inte tar till sig informationen och följer reglerna och resultatet av det ser vi nu.
Måste många unga bli svårt sjuka innan det blir en ändring?
Citera
2020-10-20, 16:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
De nya råden för Uppsala är mycket kraftfulla och kommer driva tillbaka smittan effektivt:
- Var ännu mer hemma om du är sjuk
- Undvik kollektivtrafik ännu mer (om du kan, men om du måste så åk)
- Om du kan och det fungerar, fortsätt att jobba hemma
- Undvik fester, ännu mer
Citera
2020-10-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi ligger en bra bit in på hösten på ca 2-3 coviddöda/dag, vilket motsvarar ca 1% av de som avlider varje dag i vårt land.

Vad beror de mycket låga dödstalen på? Har sjukvården blivit så mycket bättre på att behandla? Har viruset blivit muterat och blivit lindrigare?

Helt säkert är det så att man blir bättre på att behandla det här eländet för varje dag som går så en viss skillnad är det nog där. Jag tror dock att den viktigaste förklaringen till de låga dödstalen är så enkel som att smittspridningen var så otroligt mycket högre i våras. Större tal = fler avvikelser, fler dödsfall, osv. Titta på sjukhusinläggningar och Iva istället. Det motsvarar inte ens en tiondel av de värsta perioderna i våras. Ökar smittspridningen tiofalt så hänger nog dödstalen med också. Låt oss hoppas att det inte blir så
Citera
2020-10-20, 16:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi ligger en bra bit in på hösten på ca 2-3 coviddöda/dag, vilket motsvarar ca 1% av de som avlider varje dag i vårt land.

Vad beror de mycket låga dödstalen på? Har sjukvården blivit så mycket bättre på att behandla? Har viruset blivit muterat och blivit lindrigare?

Färre av svaga och äldre blir sjuka, det har ju sagts under hela pandemin att friska normala människor dör inte av viruset. Det krävs ju någon form av bakomliggande sjukdom, dåligt immunförsvar eller en jävla otur för att dö.

De som är svaga stannar hemma i större grad än i början när man inte visste så mycket. Äldre stannar hemma i större grad än i början. Många hem som har hand om äldre har bättre rutiner än i början.

Jag tror inte vi har fler smittade idag än när det var som värst, däremot testar vi mer och man går och testar sig själv oftare för mindre saker. En liten förkylning, testa. Det går fort och man får ofta en tid samma dag. Sen får man ju vara hemma ett par dagar, bonus!

Jag gubbgissar att vi inte kommer komma upp i allt för höga dödstal i höst/vinter. Någon dag kommer vi vara över 10-tal men ofta 0-4 om dagen. Vi är i en pandemi och svaga människor kommer bli smittade det kommer vi inte undan
Citera
2020-10-20, 16:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De länderna har kvinnor som inte präglas av feministisk ideologi. Kvinna är inte lika med feminist, även om feminazis i Sverige tycks tro det. NZ har hanterat det föredömligt, om det beror på att det är en kvinna som styr det vet jag inte, men det är möjligt. Du vet att de länderna inte utropat sig till världens första feministiska regering?

Din sista mening så menar du att feminister är hysteriska kärringar? Först säger du att vi har varit rationella (som kallar oss världens första feministiska regering) för att sedan säga att de feministiska regeringarna som du kallar dem är hysteriska? Det var en rejäl logisk kullerbytta.
Feminism värnar kvinnors väl och ve. Kvinnans farligaste plats är hemmet. Du vill tydligen offra kvinnorna på covidaltaret, så OK, du är ingen feminist, men det är faktiskt inget att vara stolt över att som du vilja offra kvinnorna bara för att några feta gubbar ska få leva lite längre. Det är faktiskt helsjukt. De feta gubbarna får väl skylla sig själva.
Citera
2020-10-20, 16:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Feminism värnar kvinnors väl och ve. Kvinnans farligaste plats är hemmet. Du vill tydligen offra kvinnorna på covidaltaret, så OK, du är ingen feminist, men det är faktiskt inget att vara stolt över att som du vilja offra kvinnorna bara för att några feta gubbar ska få leva lite längre. Det är faktiskt helsjukt. De feta gubbarna får väl skylla sig själva.

Nej det vill jag inte, men fortsätt du läsa min text som fan läser bibeln, det blir nog bra ska du se. Jag vet inte vad det är för sjuka män som du syftar till, jag associerar mig inte med sådana. I sällskap med mig är hemmet den säkraste platsen i världen för en kvinna.
Citera
2020-10-20, 16:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Man ska hålla sig minst 3 meter från flåsare. Helst mer. Det var en riktig väckarklocka att se hur mina andetag spred sig runtomkring mig på min joggingtur i morse. Ändå är det inte första gången jag ser fenomenet men man är så van att man tänker inte på det.
Vattenånga i utandningsluft består av mindre partiklar än virusdroppar och sprids därför på ett annat sätt.
Citera
2020-10-20, 16:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det vill jag inte, men fortsätt du läsa min text som fan läser bibeln, det blir nog bra ska du se. Jag vet inte vad det är för sjuka män som du syftar till, jag associerar mig inte med sådana. I sällskap med mig är hemmet den säkraste platsen i världen för en kvinna.
Ja jag ifrågasätter inte dig personligen, du är säkert helt ok, men rent statistiskt är hemmet en farlig och osäker plats för många kvinnor.
Citera
2020-10-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Har försökt titta lite framåt då julen närmar sig och då vi i familjen inte ska fira tillsammans i år så funderar vi och några vänner på att ta en resa igen.
Men var ska man resa?
Har firar jul förut i Danmark, Spanien, Österrike och Italien men alla dom länderna går bort nu pga smittoläget.

Tittade på Island där vi har varit förut för dom har relativt lågt antal smittade men enorma restriktioner. Det blir ingen resa
Dessutom är flygplan en rejäl smittohärd om det finns smittade ombord på planet eller har varit smittade ombord.

Island.
Från 19 augusti gäller att alla resenärer som kommer till Island kan välja mellan att ta två PCR test och gå i 5-6 dagar karantän eller ta inga test men gå i 14 dagar karantän.
Det första testet tas vid ankomst till Island och det senare av primärvårdtjänsten.
Det första testet kostar ISK 9 000 om man betalar elektroniskt via en betalningshemsida minst en dag innan ankomst till Island alternativt ISK 11 000 om man betalar vid ankomst till Island. Det andra testet är kostnadsfritt.
Resenärer kan förvänta sig att få testresultaten innan inom ett dygn via Rakning C-19 appen eller via sms. Mer information finns här.
Observera att individer i karantän får inte själva handla i butiker, t.ex. i apotek eller livsmedel, gå till restauranger eller andra platser där många kommer tillsammans eller åka kollektivtrafik.
Information om hur man ska bete sig i karantän kan man hitta här. Om man bryter karantän kan man förvänta sig att behöva betala böter.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/island/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

Har tyckt länge att Sverige ska införa hårdare restriktioner för det finns för många som inte tar till sig informationen och följer reglerna och resultatet av det ser vi nu.
Måste många unga bli svårt sjuka innan det blir en ändring?

Kanarieöarna har en försäkring om man skulle hamna i karantän etc. Men man måste nog kolla noga deras regler.

Funderar också på vad man ska göra under julen. Passet går ut i december och bokade tid hos polisen. Massor med tider. Rekommenderar att folk förnyar sina pass nu då man slipper köa i månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in