Citat:
Ursprungligen postat av
hagelskur
Många vettiga tips,.har du några tips till dem som måste tvätta sina kläder i tvättstuga, vilket jag tror kan vara en stor risk.
Tvättmaskin är billigt, köp en.
Underlättar för pensionärer som inte bara kan ramla i trappor med tvättkorg.
Vid besök i tvättstuga :
Andningsskydd. Varför? Någon har stått därinne precis innan dig. Inte ovanligt att folk "möts" i trånga tvättstugeutrymmen.
Gå in - öppna fönster (om det finns, annars dörr) - Gå ut. - Låt vädra i 10 minuter.
Tvättstuga besöks av många även de i
"hemmakarantän".
Handtag/maskiner/knappar/borstar osv = kontaktsmitta. Ha med Tex : Dax 75% ytdes i blomspruta > duscha beröringsytor.
Maskiner körs med tvätt som har spyor/blod/sperma/avföring/dregel/ osv.
INNAN du kör din maskin, kör en tom maskin på 90 grader endast med 2 dl klorin.
Klorin 5 liter finns att köpa för 50-70:-.
60 grader räcker.
Undvik körande av allt under 60 grader. Dvs "fintvätt/30 grader".
Detta för mig osökt in på annan kontaktsmitta i vardagen.
Skosulor = Trampar kontaktsmitta utomhus för att sen hanteras i hemmet.
Skor kan ställas i 100% klorin vid hemkomst (använd lämplig plast med 1-2 cm kant så endast skosulan sänks ner i Klorin).
Porthandtag = Rörs av joggande brevbärare, vilka rör 1000 tals porthandtag.
Sopkasthandtag = Rörs av tusentals grannar. Folk ser det lätt som "hemma".
Allt detta = se tidigare inlägg, där parameter
Andning/händer/ansikte/hem - beskrivs.
Parameter
hem sakras ALLTID vid
hemkomst genom -
direkt handtvätt med efterföljande spritning av väg ytterdörr-låsvred>handtvätt (handtvättsatteraljer-tvålflaska-lampknapp-handtag-dörr).
Varor/Nycklar/mobiler sätts åt sidan varpå dessa ytor enkelt duschas med lättflytande 75% ytdesinfektion i blomspruta.
Personligen tar jag av mig ytterkläder direkt när jag kommer hem i lägger de i maskinen.
Folk geggar med händerna på kläder.
Försöker minimera beröring av ytor på vägen mot handtvätten vid hemkomst dvs innan väg+händer+kläder är descinficerade.
Detta i kombination med riktlinjer jag beskrivit + 0 beröring av ansiktet utomhus, utgör tillsammans långt bättre rekommendationer än FHM.
Post = Hanterat av brevbärare. Dimper ner som en liten "present" till folk som tas upp petas med rivs på sen ansiktspet.
Istället =
Använd ett par skinn/polyester handskar för posthantering. Sprita efter.
Öppna posten - fotografera den med smartphone - släng sedan kuvert+innehåll (arkivera om du måste [karantän]).
Dessa råd är inte svåra att efterfölja.
Handsprit är billigt igen.
FFP3 andningsskydd finns att köpa.
Andningsskydd i pappersform med ventil/enklare andningsskydd (inte munskydd) går bra men är krångliga/dyr/miljösynpunkt/förbrukningsvara samt skyddar inte infart ögon.
Rekommenderar Sundströms SR-510 helmask, samt Sundström pandemic-kit (halvmask), enkla att rengöra/byggda i kvalitet/återanvändbara filter, partikelfiltret (not förfiltret) sänks ner i IPA(Isopropyl/Isopropanol i 5 minuter, köp 2 partikelfilter (torktid för IPA är 24h).
Sundström partikelfilter (99.8% filtrering) kommer antagligen användas av fler när Sverige mobbing-panik-dresscoden släpper.