Citat:
Ursprungligen postat av
Hunterrr
Slik jeg tolker informasjonen som har kommet i media, fra det jeg har lest, så tolker jeg det som at det er funnet DNA fra TH på noe som kan knyttes direkte til forsvinningen. Som kanskje i knehaser på bukser som lå igjen, på en slik måte at det kan knyttes til forsvinningen. Hvis hun brukte de samme buksene kvelden før er det vel ikke noe det kan legges vekt på. Så det må vi sikkert anta at det ikke var. La oss for eks gjette at det også er DNA på for eks ringen eller annet som lå igjen(litt rart at det lå igjen så mye), det er en ren gjetning, men da er jo det noe som isolert sett kunne knytte TH til handlingen med mindre han sier at han tok på de tingene etter han kom hjem. Noe som på en måte kanskje kan ha utløst et slags gjennombrudd (på det tidspunktet). Dersom han for eks ikke hadde alibi ville jo det bygge mistanke og grunnlag for arrestasjon isåfall tenker jeg. Så kan det hende politi har brukt masse krefter på å forsøke å så tvil om alibiet. Det ville jeg ikke anse som utenkelig. For å få til arrestasjon, noe som kanskje var viktig på det tidspunktet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jo8x18/de-ukjente-funnene-bak-paagripelsen
Dette vil jo kunne ha potensial til å være ganske tunge bevis kanskje, isolert sett, men det som er en gåte i den forstand, er jo at TH har alibi for gjerningen, noe Lagmannsretten sikkert la vekt på. Derfor kunne de antagelig ikke tillegge den type funn noe som helst vekt ifht at TH selv har gjort dette. Det er jo også riktig, men samtidig en stor gåte som må ha et svar et sted.
Dersom det finnes grunnlag for å stille store spørsmål/slå sprekker ved alibiet til TH så vil de bevisene kunne ha sterkere funksjon, slik jeg tenker det. Men slik jeg oppfatter fakta fra etterforskning (media), og domstolens avgjørelse så må det jo gå på at TH har alibi, noe som gjør at de funnene ikke kan antas å være fra gjerningen allikevel, eller at de kan være plantet. Eller evt annet.
Det er ingen tvil om at politiet mener å ha spor som knytter Tom Hagen direkte til drapshandlingen.
Så er spørsmålet, når skjedde drapet? I tidsrommet mellom 09:30 og 10:00, som TH hevder selv?
Eller skjedde drapet tidligere, og livsbevisene og alibisamtalen ble forfalsket?
Ut fra det vi vet, og ut fra det politiet har fortalt så langt, er det 09:16-samtalen som er det siste sikre livsbeviset fra AEH.
Men vi vet ikke hva politiet har registrert av trafikk opp og ned gangveien i løpet av natten. Kanskje var det ingen trafikk som er synlig på videokameraene på andre siden av Langvannet. Eller kanskje det finnes opptak av biler som har kjørt opp og ned gangveien i løpet av natten og morgentimene. Tidligere enn den ryggende bilen 09:05.
Og kanskje det finnes annen mobilkontakt, i løpet av natten, eller i morgentimene, eller samtaler eller oppringinger fra fasttelefon. Politiet har ikke sagt noe om telefontrafikk tidligere enn samtalen med lønningsansvarlig. Og politiet har heller ikke sagt noe om Tom Hagens telefontrafikk den dagen. Utover de åtte oppringingene til AEH. Hvem andre som har ringt Hagen. Og hvem Hagen selv har ringt opp.
Det er mye vi ikke vet her. Vi kan ikke utelukke at tidslinjen for drapshandlingen kan bli forskjøvet.
Hvis drapstidspunktet skulle bli flyttet til feks før klokken seks den morgenen, vil både livsbevisene og Tom Hagens alibi falle fullstendig bort.
Jeg sier ikke at det er sånn. Men at det kan være sånn.