2020-10-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Av någon anledning är det lögn i h-e att hitta en högupplöst bild av styrbordssidan*. Jag vill speciellt se den runda skrovgenomföringen som syns i övre delen av sprickan. Den gör att man kan pricka in sprickan mycket exakt i höjd och bredd... om man har en vettig bild dvs.
Har du prövat se om skrovgenomföringen går se på någon bild från innan fartyget hette Estonia?
Viking Sally, Silja Star, Wasa King
Citera
2020-10-20, 05:54
Medlem
staticages avatar
Citat:
Som du säkert vet är YT sällan källan till visdom och kunskap. Jag förelår att du läser sammanfattningarna av vittnesmålen själv. Det fanns inget forsande vatten på däck 1. Ungefär hälften av de överlevande såg vatten i mindre mängder på durken. En talar om vatten som sprutade ur en svanhals. Ungefär hälftnen av de överlevande såg däremot rinnande vatten på däck två och vatten som trängde in från bildäck.
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.3.1.

Not. Detta är en rapport från GGE/Meyer-varvet så deras värderingar och slutsatser får man på köpet. Såvitt jag kan bedöma är sammanfattningarna av vittnesmålen i huvudsak korrekta.

Jag håller med gge/meyer utredningen måste vara den som är mest korrekt.

Sen är ju ögonvittnen inte att lita på,var ju konstaterat att SÄPO var hemma hos överlevare och ville få dom att ändra på saker.
De som jobbade på båtens uppgifter stämmer inte överens,iof så är ju haveriutredningens förlopp påhittat.
Citera
2020-10-20, 06:36
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlitan
Ja och tyvärr har diskussionen tramsat in på att en ubåt skulle ha rammat, kolliderat eller torpederat
fartyget.

Ryssland behövde inte visa militära muskler för att stoppa smugglingen av krigsmateriel.

Det räckte med att skrämma John Mayor, Ingvar Carlsson och Carl Bildt.
För att uppnå det behövde man bara stuka fartyget.
Inte sänka det.
Jag var inne på en annan teori med.

Att ryssarna fintade bort Svenskarna totalt och gav dem material som innehöll en bomb. I det fallet skulle alltså Svenskarna smugglat in en bomb som sänkte Estonia. Skulle varit extremt pinsamt för vår säkerhetstjänst och ryssarna skulle kunna svära sig fria. Typ: Det är inte vårt bekymmer att Svenskarna snor vår krigsmaterial och sedan sänker en färja med det.
Citera
2020-10-20, 06:38
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nej, precis vid och ström/vågor avviker något i kurs. Kolla på SSPA:s figur 24. Deras simulering visar på en något vikande kurs, men det renderar i slutändan bara en skillnad på ~100 m

Strömmens uppgifter är beräknade i efterhand av SMHI och finska motsvarigheten MTL.

Det här får du sätta upp på teorins minuslista skulle jag säga...det är ett rätt stor skillnad i avstånd mellan de troliga vägen fartyget skulle drifta

Jag tror jag har en alternativ väg som plottar in både väder och debris. Skall jobba på den lite.
Citera
2020-10-20, 06:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Vad härligt att du litar så mycket på honom!

I dessa sonar-poster påstod han ju att det fanns serier med sonar-bilder, och att i "samma serie kunde man dessutom med betydligt mindre fantasi se en späckhuggare som är lika stor som fartyget". Vad är detta för serie med sonar-bilder, eftersom nu du och han är sådana experter på detta, och var kan man beskåda späckhuggaren?

Mig veterligen har ju aldrig någon sådan serie publicerats officiellt så det ska bli spännande att få se den.
Jo då, ”späckhuggaren” finns. Han simmar strax N om vraket på de ofiltrerade bilderna. Om du är intresserad får då leta igenom Bladstalls inlägg. Poängen var att det går att hitta allt möjligt i bilderna med lite fantasi. Och det är precis vad vissa ägnat sig genom åren.
Citera
2020-10-20, 06:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Så du tror att man monterar en länspump där på skrovet i en torrdocka?
Jag vet personligen inte vad de cirkulära genomförningarna ca 3 m över vattenlinjen är till för, men du får gärna berätta det för oss om du vet. Jag kan också ha missförstått inlägget i fråga.

Men deras uppgift var heller inte poängen. Vad vi behöver är ett fot som visar dessa så att vi kan lokalisera sprickan bättre.
Citera
2020-10-20, 07:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

...
Med det sagt...
Jag förstår vad du menar och det vore intressant att få ytterligare klarhet i var hålet befinner sig i höjdled (samt sidled) och eftersom Dplay dokumentären inte visar någon filmsekvens där man får se hela hålet och dess orientering i såväl höjdled som sidled har vi endast renderingen att lita på. Rimligtvis stämmer hålet enligt renderingen, men samtidigt säger de i filmen att hålet är i anslutning till bokstaven S...
Sekvensen med rov-film ihop med kommentarer framför bildskärmen ser för övrigt delvis ut att vara redigerad för dramatik och det verkar nästan som att scenerna med repliker framför bildskärmen är dramatiserade i efterhand...

Är det någon som listat ut vad det är för rörutlopp/skrovgenomföring som syns i anslutning till sprickan i skrovet?
Hoppar in här ang. redigering:

Det var mitt intryck också, och det väl närmast standard i dokumentärer om upptäckter. Vad som är mer anmärkningsvärt är att vi ges intrycket att upptäckten av hålet är det sista som sker och att de avbryter expeditionen sedan. Men om det stämmer att det finns ett andra håll akterut strax över fenderlinjen (som esterna visar i sitt tv-reportage), då har vi blivit förda bakom ljuset. För då har vi minst ett hål som måste ha uppstått på botten.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-20 kl. 07:06.
Citera
2020-10-20, 07:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Har du prövat se om skrovgenomföringen går se på någon bild från innan fartyget hette Estonia?
Viking Sally, Silja Star, Wasa King
Det ät en tanke, men då har vi å andra sidan inte rätt bokstäver. Om man nu skall tro på att det är vid sista ’E’ i ESTLINE dvs.
Citera
2020-10-20, 07:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Jag håller med gge/meyer utredningen måste vara den som är mest korrekt.

Sen är ju ögonvittnen inte att lita på,var ju konstaterat att SÄPO var hemma hos överlevare och ville få dom att ändra på saker.
De som jobbade på båtens uppgifter stämmer inte överens,iof så är ju haveriutredningens förlopp påhittat.
Men om du inte litar på vad ögonvittnena sa för 25 år sedan, varför
litar du på vad de säger nu?
Citera
2020-10-20, 07:41
Medlem
staticages avatar
Citat:
Men om du inte litar på vad ögonvittnena sa för 25 år sedan, varför
litar du på vad de säger nu?

Det jag litar på är de som såg vatten på däck noll.
Tack vare det nyupptäckta hålet är det konfirmerat.
Där ändras hela händelseförloppet,då man utgått ifrån att bildäck först fyllts och sen att vattentäta dörrar stått öppna och vattnet runnit ned till däcket under.

Estonia är en enda stor mörkläggning.
Det som är sant är att haverikomissionens utredning är helt fabricerad och att nånting kört in i fartyget.
Citera
2020-10-20, 07:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Det jag litar på är de som såg vatten på däck noll.
Tack vare det nyupptäckta hålet är det konfirmerat.
Där ändras hela händelseförloppet,då man utgått ifrån att bildäck först fyllts och sen att vattentäta dörrar stått öppna och vattnet runnit ned till däcket under.

Estonia är en enda stor mörkläggning.
Det som är sant är att haverikomissionens utredning är helt fabricerad och att nånting kört in i fartyget.
Så du litar på just de (ca 10) ögonvittnena som såg vatten på durken på däck 1 (menar du väl?), men att ingen av dem berättar om kollisionen du påstår har ägt rum, det är inget du fäster dig vid? Vittnen som de facto befann sig mindre än 10 m från de nyupptäckta hålets plats.

Och det faktum att 9 överlevande från däck 1 ser vatten komma in från bildäck på däck 2 ovanför, hur passar det in i din säkra slutsats?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-20 kl. 08:10.
Citera
2020-10-20, 08:28
Medlem
sebno1s avatar
Angående högupplösta bilder på styrbord sida så verkar det inte vara lätt att hitta. Enda jag kan hitta är denna där aktern syns. Omöjligt att kunna se där det aktuella hålet skulle vara.

https://hingele.goodnews.ee/wp-content/uploads/sites/4/2019/09/MS-ESTONIA-Stockholmi-Frihamnen-sadamas-1994.jpg
Senast redigerad av sebno1 2020-10-20 kl. 08:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in