2020-10-19, 22:41
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Vad jag förstår är kursen inte 100% fastställd från Tallin till haveriplatsen.

Nej, men ungefärlig riktning och sedan är ju platsen där bogvisiret tappades fastställd.
Citera
2020-10-19, 22:45
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den gängse förklaringen är att smällarna är bogvisiret som
lossnar river med sig rampen och landar på bulben. Det är förvissa
inte alla vittnesmål som passar in 100% (eller alls!) i detta scenario, men det stämmer fruktansvärt mycket bättre än en (1) kollision från sidan.

Den stora frågan är hur snabbt slagsidan (’large heel’) inträffar efter smällarna. Om det är bogvisir och ramp så bör det ta någon minut. Några vittnen vill ha kortare intervall än så, och det får man fundera över.

Men, i fallet kollision (jag talar nu om huvudteorin med kollision med noll vatten på bildäck) så startar vatteninträngningen där och då. Vi behöver minst lika mycket vatten på däck 0 & 1 för att åstadkomma slagsidan, och vi kan inte förvänta oss några 500-1000 ton i minuten (och om det är mer så hade ingen på däck 1 överlevt!). Sålunda kommer det att dröja ännu längre från smällarna innan vi får den stora slagsidan.
OK, det blev vatten och slagside-förklaring ändå. 😙😙

Provar en enkel till då...

Tror du folk kastades ur sängar och hit och dit av att bogvisiret slog i bulben? Ja eller Nej...

Eller är dessa vittnesmål falska?
Citera
2020-10-19, 22:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Scannad pappersritning över däck 0 & 1 finns längst ner i Sect. 23.1 i https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html.

WT-dörrarna är utmärkta med cirklar. Rockwater kontrollerade ett par (?) dörrar när de var inne på däck 0 och 1 och de befanns vara stängda.

Vad säger utredningsmaterialet om hur reglagen till dörrarna var inställda på kontrollpanelen på bryggan?
Citera
2020-10-19, 22:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Var det inte redan en inledande slagsida, som kan ha förstärkts av mer vatten in på SB sida, och vid viss tidpunkt även en kraftig babords gir.
De vittnen som befunnit sig på väg upp, var fanns de? Babord, styrbord sida?
De flesta bodde på styrbord sida, men det var ändå bara hälften som vittnade om vatten på däck 1. HSVA är såvitt jag vet ensamma om att försöka koppla detta till var dessa bodde: de visar övertygande att de som såg vatten bodde ”ned-ströms” från trapphusen. Se s.36-37 i http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf. Mycket elegant slutledning.

Du kan också se hur nära några bodde platsen för det nyupptäckta hålet, dvs den tänkta kollisionsplatsen, mellan ’compartment 4 & 5. I hytterna 1025-1028 som låg 8-10 m från detta skott bodde 5 överlevande. Ingen, säger ingen, av dessa vittnar om något som ens liknar en kollision med ett annat fartyg eller en explosion av något slag.Då bodde ändå en av dem, D. Nilsson i en hytt som vette direkt mot styrbordssidan! Hur någon efter att ha läst dessa vittnesmål kan tro på en kollision är för mig en gåta. D. Nilsson:

- He went to bed at 23.00-23.30 [svensk tid], noticed heavy movements of the vessel and lots of cracking noises. He also heard that something was frequently heavily beating against the vessel;
- About 10-15 minutes before the accident became a fact, i.e. before the big heel, he woke up from the heavy movements of the vessel, heard a scraping noise, i.e. it was cracking and scraping very close to him on the deck above him. This was (for him) the introduction to the developments which ended in the catastrophe;
- A little later Martin felt that the noises were connected to the shaking of the vessel, and then the vessel began to heel noticeably. He and his bed moved upwards while the others in their beds on the opposite side of the cabin moved downwards. He is unable to explain this in more detail. Simultaneously the strong scraping noise was being continuously heard and then Jan Gustavsson said: "Now we have run aground." So clear and distinct was this noise
Citera
2020-10-19, 23:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag undrar om hålets position är exakt återgivet på den animerade bilden, det stämmer ju inte med bilder på Estonia?

Vad är det för skrovgenomföring som syns vid hålet, och vad är det för detaljer som på fotografier syns till vänster respektivet till höger om E och E i ESTLINE, samt mellan T och L i Estline, ungefär såhär :EST.LINE: , eventuellt :EST:LINE: ?

Jag avser prickarna här.
Om vi bara hade en högupplöst bild av styrbordssidan... Det som att färgen flagnat där så de aldrig ville fotografera den. Man ser ju några runda ”prickar” på foton, men jag tycker de ser för stora ut för att vara samma som mitt i sprickan.

Enligt Bladstall är skrovgenomföringen i fråga till för länspumpar eller liknande och används vid uppläggning på varv om jag fattat rätt.

Bokstäverna är ett kapitel för sig; där har jag ingen uppfattning alls.
Citera
2020-10-19, 23:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
OK, det blev vatten och slagside-förklaring ändå. 😙😙

Provar en enkel till då...

Tror du folk kastades ur sängar och hit och dit av att bogvisiret slog i bulben? Ja eller Nej...

Eller är dessa vittnesmål falska?
Jag tror att de kastades ur sängen pga den kraftiga slagsidan.
Citera
2020-10-19, 23:14
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag tror att de kastades ur sängen pga den kraftiga slagsidan.
Så smällarna är påhitt eller bogvisirets resa, korrekt uppfattat?
Citera
2020-10-19, 23:16
Medlem
Leipreachans avatar
Vem hinner ens tänka tanken att ta med väckarklockan och kameran i sådan extrem situation? Känns lite mysko
Citera
2020-10-19, 23:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Enligt Bladstall är skrovgenomföringen i fråga till för länspumpar eller liknande och används vid uppläggning på varv om jag fattat rätt.

Bara en fråga: tror du att spygatterna från bildäck ledde ner i kölen?
Citera
2020-10-19, 23:17
Medlem
Citat:
I stand corrected!
Du får gå till HSVAs dynamiska simuleringar i stället för mina back-of-the-envelope-försök. :-D
(http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf s.28)
De kommer fram till 300-700 ton/minut så min skattning hamnade inte helt åt skogen trots de brister du påtalar.

Vad gäller vatten in och ut så är det visat i åtminstone numerisk simulering att fallet med den delvis öppna rampen har en ”fördel” där: vattnet stannar kvar och rinner inte ut i samma utsträckning.

Tack för länken.
Ok ja det är ju mindre men kanske fortfarande mer än vad som verkar rimligt. Den rapporten du länkar till är ju också baklängesnummeberäkningar där de utgår från slagsidan vid viss tidpunkt och räknar fram hur mycket vatten som måste åkt in på bildäck för att kunna åstadkomma detta. Alltså ingen analys över hur rimligt det är vad jag kan se? Man har ju sett det som fakta att bogvisiret var enda hålet och utgått från det. Det finns ju befogad kritik att man låste fast sig vid visiret som enda förklaringsmodell uppenbarligen utan att ha undersökt skrovet ordentligt - här kommer ju ett följdfel i underlaget. Eller har du någon rapport som simulerar vågslag mot öppen port på normaltrimmad färja?

Vidare har de ju lite svårt att förklara den plötsliga slagsidan på annat vis att man girade fartyget tillbaks mot Estland och därmed satte momentum på vattnet. Det kan jag köpa om det stämmer med vittnesuppgifter?

Den springande punkten dock är mängden vatten på bildäck och takten på införseln, för att det ska gå ihop. Inför man hålet i ekvationen och nedtrimningen av fören blir det ju mycket mer logiskt och plausibelt med sådana vattenmängder så snabbt.

Hur mycket låter det egentligen när en sådan skada som hålet uppstår.
Citera
2020-10-19, 23:18
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Vem hinner ens tänka tanken att ta med väckarklockan och kameran i sådan extrem situation? Känns lite mysko

Han har berättat varför klockan kom med i en intervju: den låg och blockerade från att öppna hyttdörren på något sätt och när han tog bort den hamnade den i fickan.
Citera
2020-10-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag tror du har ett fel i detta och ett rätt tror jag.

Att fartyget för sig mycket upp och ner i fören trots hög sjö tror jag inte, visst lite rör det sig men inte flera mete. Det är en jäkla skilnad på en segelbåt och en 200m lång skuta.

Dock tror jag banne mig att du har rätt i att hålet funnit i sidan redan från början, hon har blivit skadad i hamn i Estland. Jag har inte koll på hur mycket man kan trimma ner henne i sjön för att stabilisera, men det måste ju vara endel, då kan mycket väl vatten börja slå in och börja vattenfylla.
Att det låga läget i vattnet gör att det blir stora påfrestningar på bogvisiret är ju oxå rimligt och gör att det ger sig.

Ubåtar och flygande torpeder tror jag inte ett skit på, antingen har du rätt eller så är det stenformationer på botten som tryckt in.

Tror inte heller man ska ge för stor vikt på vittnesmål om var det kom vatten och var det inte gjorde det och i vilket skede. Det var fullt kaos och ett helvetes väder, oljud etc.

Där tycker jag du har fel. Så ingen ska ha sett hålet redan vid hamn? Hur uppkom det hålet då? Ingen som hörde nått?
Sen är det självklart man ska ge stor vikt till dom som säger att dom såg vatten komma in så långt ner i båten. Allt annat är att påstå att dom ljuger..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in