2020-10-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Denna gång blir situationen i världen mycket värre. Det som är på väg nu, är dödligare och kommer att drabba fler människor. Vi som tror att det värsta med viruset är "över", kommer att bli riktigt förvånade.

Vad menar du? Nya mutationen?
Citera
2020-10-19, 22:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tydligen tar man materialet från Taiwan, det har nu gått mer än 7 månader av pågående kris och vi har ff inte satt igång med inhemsk produktion av en så kritisk detalj, det är ta mig fan lika uselt som hela den här hanteringen varit från början till nu.

Så va det alltså med lagerhållningen,, det där bådar inte gott inför vintern. Fy fan vilket U-land som den Humanitära Stormakten har blivit.
Citera
2020-10-19, 22:23
Medlem
Citat:
Denna gång blir situationen i världen mycket värre. Det som är på väg nu, är dödligare och kommer att drabba fler människor. Vi som tror att det värsta med viruset är "över", kommer att bli riktigt förvånade.
Ja det kan mycket väl bli så...lika överraskade som vi blev av spanska sjukan där vi också levde i förnekelse.
Citera
2020-10-19, 22:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Är det bättre i Sverige då, där ekonomin också kommer gå/går åt helvete och orimligt många har avlidit?

Ekonomin går jämförelsevis väldigt bra i Sverige. Och tack vare öppenhet och inga jävla lockdowns kommer återhämtningen att gå väldigt bra. Du har noll koll tyvärr som övriga alarmister
Citera
2020-10-19, 22:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har över 20 gånger fler döda i covid-19 än t.ex Norge.

Menar du att det går att undvika viruset? Ja eller nej?
Citera
2020-10-19, 22:29
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Vad menar du? Nya mutationen?

Möjligtvis. Det kan vara en annan form av covid. Ni får kalla det hur ni vill.. Det jag vet, är att det som är på väg blir mycket värre än vi sett tidigare. Riktigt illa.
"Om" läkarna sedan lyckas hitta botemedel för att rädda sjuka patienter, är en annan fråga. Hur många kommer att dö under tiden (och knappast kommer man kunna behandla alla patienter samtidigt)?

Just nu har jag svårt att föreställa mig hur vården i Sverige kommer att klara detta..
Citera
2020-10-19, 22:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så va det alltså med lagerhållningen,, det där bådar inte gott inför vintern. Fy fan vilket U-land som den Humanitära Stormakten har blivit.

Jag länkade en artikel förra veckan från expressen där de säger att det ff är brist på grejor till vården. Man undrar vad de styrande gjort under den här tiden, rullat tummarna och öst ur köttgrytorna?
Citera
2020-10-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det här blir mitt sista svar till dig. Jag är inte ute efter att driva någon tes eller argumentera för någon sida.

Det här tycker jag är intressant:
https://ibb.co/zPM25yZ

Jag har bara tagit med data fram till första oktober eftersom dödsfallen släpar en del.
I mitten av augusti sjönk CFR till under 1% och den var för två veckor sedan under 0,5%

Är det någon som gjort samma check för andra länder i Europa?
Jag har tittat på det nyligen, och då hade Tyskland 0.39%, Frankrike 0.44% och UK 0.67%.

Det är alltså ganska lika.

Eftersom CFR=IFR*mörkertal så går det att dra vissa slutsatser om läget, enbart genom att höfta IFR=0.3%.

Jag tror inte att IFR skiljer sig mellan de här länderna. Utan jag tror det helt enkelt är så att tyskarna är bäst på att spåra fall, och sen följer resten i stigande ordning.

Om IFR är 0.3% så upptäcker tyskarna 76% av sina fall, fransmännen 68%, svenskarna 60% och britterna 45%.

Baserat på detta skulle jag säga att britterna kommer lyckas sämst av de här länderna att stoppa sin smitta. De har störst mörkertal. Men eftersom jag tror det var fallet även i våras, tror jag att britterna har såpass mycket immunitet att de ändå landar på en hanterbar nivå.

Tyskarna har varit genomgående bäst på att bromsa smittan, men de har däremot väldigt en ordentlig uppsida i att nästan hela befolkningen är mottaglig. Jag tror på en långsam men ihärdig ökning i Tyskland, som kommer vara svår att rå på med demokratiska medel. Men jag ger dem the benefit of the doubt.
Citera
2020-10-19, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ekonomin går jämförelsevis väldigt bra i Sverige. Och tack vare öppenhet och inga jävla lockdowns kommer återhämtningen att gå väldigt bra. Du har noll koll tyvärr som övriga alarmister

Ja, jag har verkligen noll koll, du upplyste. Återkom om ett år ditt spånhuvud.
Citera
2020-10-19, 22:37
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/skolelever-uppmanas-undvika-att-ta-bussen/

Det här förstår jag inte. Finns flera affärer som redan har en begränsning på 50 kunder inne samtidigt, Systembolaget bland annat. Det strider väl inte mot någon lag?

Varför måste allting alltid vara så tungrott i Sverige? Hela den här coronakrisen har visat, att vi behöver ha undantagslagar - precis som andra länder. Så att Regeringen SNABBT kan vidta åtgärder om något händer: utegångsförbud, stopp för kollektivtrafiken, stängning av vissa verksamheter, stängning av gränserna, obligatorisk karantän, indragning av visa och trafiktillstånd från vissa länder, whatever...

Men som sagt: just detta med begränsning av antalet personer på bussar och i affärer, tror jag inte strider mot någon lag ens i dag. Eller?

Särskild pandemilag
Nyligen gick socialminister Lena Hallengren (S) ut och förklarade att regeringen håller på att ta fram en särskild pandemilag för att bland annat råda bot på trängsel i kollektivtrafiken.

Enligt idén ska det då sättas ett maxtal för antalet personer i bussar och tåg – men även i butiker.

– Vi behöver hitta ett sätt att snabbt ta fram en lagstiftning där vi kan vidta åtgärder som vi inte kan göra i dag med smittskyddslagen och ordningslagen, har socialminister Lena Hallengren sagt till Dagens Nyheter.

Förslaget riskerar dock att strida mot grundlagsskyddade friheter och därför är det en svår avvägning att göra, förklarade Lena Hallengren.
Citera
2020-10-19, 22:38
Medlem
Citat:
Möjligtvis. Det kan vara en annan form av covid. Ni får kalla det hur ni vill.. Det jag vet, är att det som är på väg blir mycket värre än vi sett tidigare. Riktigt illa.
"Om" läkarna sedan lyckas hitta botemedel för att rädda sjuka patienter, är en annan fråga. Hur många kommer att dö under tiden (och knappast kommer man kunna behandla alla patienter samtidigt)?

Just nu har jag svårt att föreställa mig hur vården i Sverige kommer att klara detta..

Vad grundar du det på? Egen spåkula?
Citera
2020-10-19, 22:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Ja, jag har verkligen noll koll, du upplyste. Återkom om ett år ditt spånhuvud.

Jag återkommer garanterat om ett år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in