2020-10-19, 21:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag tycker det räcker med att jämföra hur Anders och Scott resonerade kring viruset i ett tidigt skede:

Anders:
https://www.youtube.com/watch?v=g19CiBT_Zaw

Scott:
https://www.youtube.com/watch?v=ba0xAKv8bBs

Ja herre jävlar, Scott sa redan där i februari att det är en aerosolsmitta. Det tog 8 månader för Tegnell att erkänna det. Milsvid skillnad.
Citera
2020-10-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Regeringen vill införa en tillällig pandemilag. De beräknar att den ska vara klar till nästa sommar.

”Regeringen vill införa en tillfällig pandemilag. Bland annat vill man begränsa folksamlingar i kollektivtrafiken och kunna sätta maxtak för antal besökare i butiker.

– Det är komplicerad lagstiftning som ska hanteras varsamt eftersom det gränsar till grundlagsskyddad frihet, säger socialminister Lena Hallengren (S).”

”Nu vill regeringen utöka sina befogenheter med hjälp av en tillfällig lag. Det handlar bland annat om att kunna begränsa antalet passagerare i kollektivtrafiken och att reglera öppettider och antal besökare för butiken.

– Vi behöver hitta ett sätt att snabbt ta fram en lagstiftning där vi kan vidta åtgärder som vi inte kan göra i dag med smittskyddslagen och ordningslagen, säger socialminister Lena Hallengren.

– Det har gjorts många jämförelser med köpcenter, badplatser, kollektivtrafik där nuvarande lagstiftning inte träffar.”

https://www.dn.se/sverige/regeringen-ny-lag-ska-begransa-folksamlingar-i-kollektivtrafiken/
Ska det behöva ta 6 månader innan lagen är i bruk va fan sysslar dom med?
Citera
2020-10-19, 21:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
CFR = antal bekräftade dödsfall / antal bekräftat smittade.

Detta är definitionen. Att Sverige suger på testning förändrar inte definitionen.

CFR för Sverige är 5,7% för närvarande. Ju mer du tjafsar desto mer gör du dig själv till åtlöje.
Kan inte ta att du har fel va? Moget...

Det här blir mitt sista svar till dig. Jag är inte ute efter att driva någon tes eller argumentera för någon sida.

Det här tycker jag är intressant:
https://ibb.co/zPM25yZ

Jag har bara tagit med data fram till första oktober eftersom dödsfallen släpar en del.
I mitten av augusti sjönk CFR till under 1% och den var för två veckor sedan under 0,5%

Är det någon som gjort samma check för andra länder i Europa?
Citera
2020-10-19, 21:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Jag vet inte hur gammal du är, men Sverige har traditionellt varit ett land som skyndar långsamt med lagstiftning. Det har både för och nackdelar.
Citera
2020-10-19, 21:21
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Siffrorna går tyvärr åt fel håll i Europa och delar av världen..

Oavsett siffror så måste samtliga politiker som stänger ned städer och företag pga corona-viruset åtalas i någon form av internationella domstolar.
FN måste stoppa vansinnet.

Nedstängningar ger konsekvenser för årtionden framåt.
Citera
2020-10-19, 21:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, du har påpekat det många gånger, och hänvisat till att man tidigare trodde att viruset skulle vara ännu dödligare. Men det finns fler aspekter än bara dödligheten.

En viktig aspekt är oundvikligheten. Såsom jag har uppfattat Frode Forland, så trodde alla först att Corona-viruset skulle vara helt oundvikligt, baserat på hur influensa-virus fungerar. Sedan observerade norska Folkehelseinstituttet vad som skedde i Asien, och började ifrågasätta oundvikligheten. Samma sak skedde i andra västeuropeiska länder, men inte i Sverige. Sverige fortsatte med en strategi som byggde på oundviklighets-filosofin.

Norge har bevisat att viruset inte är så oundvikligt som man först trodde. Men i Sverige härskar oundviklighets-lärorna fortfarande. När man betraktar viruset som oundvikligt, så blir viruset oundvikligt.

Tycker du att viruset verkar gå att undvika?
Förutom lite extrema exempel som Nya Zeeland så har de flesta länder drabbats. Oavsett åtgärder.
Citera
2020-10-19, 21:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är en pandemilag, som kan användas både vid denna och framtida pandemier.
Ja, och?
Citera
2020-10-19, 21:26
Medlem
Vid en akut kris så måste man kunna ta snabba beslut. Man kan ju inte ha en ny långtidsutredning om vad man ska göra akut.
Citera
2020-10-19, 21:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, och?

Den innebär också att det blir obligatoriskt att besöka minst två offentliga toaletter per år.
Har du något problem med det?
Citera
2020-10-19, 21:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vid en akut kris så måste man kunna ta snabba beslut. Man kan ju inte ha en ny långtidsutredning om vad man ska göra akut.

Jag tycker också det är frustrerande men så är Sverige som land.
Ibland är det dåligt, tex vid flyktingkrisen 2015, vid pandemin nu och även när det gäller brottsligheten i Sverige.

Vi skyndar långsamt och har så alltid gjort.
Citera
2020-10-19, 21:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Ja, de borde ha gjort detta mycket tidigare.
Citera
2020-10-19, 21:29
Medlem
santos_devilles avatar
Och där kommer det. Sossejävlarna vill skapa lagar som ytterligare tar bort vår frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in