2020-10-19, 19:49
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Räknar man fönster på animeringen ser man att hålet befinner sig mellan fönsterrad 18 - 19, Fönsterrad 18 - 19 motsvarar bakkant av det rödmarkerade området i teckningen.
Den sammansatta bilden ger sken av att hålet är mitt i det rödmarkerade området, men om man räknar fönster blir det annorlunda och bilden borde därför justeras.
Enligt fönstrenas placering är hålet i bakkant av det rödmarkerade området, inte mitt i.
Var det så du menade också?

Somsagt, hålet är inom det markerade området, vilket är det viktiga i sakfrågan... Ja, jag vet att det är i bakkant, men likt förbannat innanför
Citera
2020-10-19, 19:50
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
👍

Låter rimligt och som jag skrev har jag ingen vidare uppfattning om det.

Vad finns det för typ av båt som "bara" är ca två meter över vattenytan i sin mest utstickande del och samtidigt tung nog att i mycket låg fart (inne i hamn?) kunna orsaka en sådan skada på Estonia?

Är det rimligt att en sådan kollision skulle ha skett utan att någon lagt märke till det?
Behöver inte vara båt, typ kaj. Men det är långsökt.
Citera
2020-10-19, 19:55
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är ett bra ifrågasättande. Men har såklart ett svar.
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf
Figur 11, samma som i JAIC. De och du tänker ju sig att visiret rök innan Svängen 01:14
Jag tänker mig att visiret försvann vid 01:23 när båten låg stopp och vågorna slog på visiret på sidan. Du ser att i båda fall är det inte avståndet, utan bara en lite mindre riktning som avgör.
Jag utgick ifrån motsvarande bild i SSPA-rapporten (fig 24) men de är i stort lika.

01:22 kom mayday-anropet. Så 20-30 graders lutning när när visiret släppte? Och skeppet drev då?

Det skulle då, utfrån vind- och strömriktning hamna 500-700m åt NV från där fartyget ligger.
Citat:

Den föregående frågan. Den tyska skeppsbyggaren sa att saunan var fylld, alltså borde det vara ett vattentätt skott, och därav skulle inte vattnet gå in emot stammen. Skulle det bli fyllt skulle en gradvis slagsida uppstå, när svängen inleds så kantrar nästan skeppet och bogen börja sippra in vatten som servicetekniken säger; vatten börjar tränga in på däck i större mängd. Den mängd som kommer in i samverkan med vattnet i saunan, gör att vattnet fortsätter in på däck via bogen. Resten vet vi.

Så tänker jag mig.

Det är absolut ett skott, tvärs igenom fartyget. Men inte i dess längdriktning. Så med ”saunan var fylld” måste han antingen menat att hela skottet var fyllt eller att det var upp till kanten på (den öppna) vattentäta dörren.
Citera
2020-10-19, 19:58
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu blir man väldigt intresserad. Vilket område på däck 0 & 1 är det som ögonvittnen sagt var vattenfyllt, och vilka vittnen var det?

Hela Estonia katastrofen är ett virrvarv av allt.
Däck noll alltså under bildäck,nu har jag inte namn och jag tror inte att alla går att
Hitta online.
Det var 25 personer på däck noll som överlevde och det tack vare att det var där varten forsade in,och där smällarna och skrapandet längs skrovet hördes som mest.

Därför dom också tog sej upp före alla andra då dom var dom första som insåg vad som hände.

Några vittnesmål som jag hittade som beskrev smällarna och skrapandet mot skrovet som mest,bodde också i området där det nya hålet påträffades.

Finns ett klipp på youtube när werner meyer varvets egen utredare säger att dom hört vittnen om att vatten kom från vägg,vatten forsade i korridoren osv.
Det området som utredaren rödmarkerat på en ritning är exakt där det nya hålet hittades.
Citera
2020-10-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Alla verkar fastna på helt fel saker,räkna hyttventilerna.
Det stämmer med hålet och det stämmer med överlevare från det däcket.
Jag vet att hålet faller inom ramen för det rödmarkerade området, närmare bestämt i bakkant av det området. Din ihopsatta bild kan vid en hastig anblick (utan att räkna fönster) ge intrycket att hålet sitter mitt i rödmarkerade området och därmed ge ett överdrivet intryck av "mitt i prick", så att säga, även om din avsikt att förstärka det intrycket

Huruvida det sedan påverkar diskussionen var jag tydlig med att jag inte har någon ytterligare upfattning om.
Senast redigerad av Prudent 2020-10-19 kl. 20:24.
Citera
2020-10-19, 20:03
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag utgick ifrån motsvarande bild i SSPA-rapporten (fig 24) men de är i stort lika.

01:22 kom mayday-anropet. Så 20-30 graders lutning när när visiret släppte? Och skeppet drev då?

Det skulle då, utfrån vind- och strömriktning hamna 500-700m åt NV från där fartyget ligger.

Det är absolut ett skott, tvärs igenom fartyget. Men inte i dess längdriktning. Så med ”saunan var fylld” måste han antingen menat att hela skottet var fyllt eller att det var upp till kanten på (den öppna) vattentäta dörren.
Finns det några ritningar man kan se detta på?

Att skeppet drev syns klart på figuren. Tror att det är inom felmarginalen för riktningen av strömmen och beräkna strömmen så i efterhand är nog svårt. Mycket är nog en uppskattning.
Citera
2020-10-19, 20:11
Bannlyst
Någon som sett plottningen för Estonia? I haverikommissionens rapport är den borttagen medan övriga skepps rutt finns i den.
Citera
2020-10-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Hela Estonia katastrofen är ett virrvarv av allt.
Däck noll alltså under bildäck,nu har jag inte namn och jag tror inte att alla går att
Hitta online.
Det var 25 personer på däck noll som överlevde och det tack vare att det var där varten forsade in,och där smällarna och skrapandet längs skrovet hördes som mest.

Därför dom också tog sej upp före alla andra då dom var dom första som insåg vad som hände.

Några vittnesmål som jag hittade som beskrev smällarna och skrapandet mot skrovet som mest,bodde också i området där det nya hålet påträffades.

Finns ett klipp på youtube när werner meyer varvets egen utredare säger att dom hört vittnen om att vatten kom från vägg,vatten forsade i korridoren osv.
Det området som utredaren rödmarkerat på en ritning är exakt där det nya hålet hittades.

Det finns mkt intressanta fakta som ignorerats. En noga och förutsättningslös utredning hade säkert kommit fram till ett annat resultat än haverikommissionen som drevs av politik där det var viktigt att komma fram till att det inte var yttre våld eller sabotage som orsakade katastrofen.
Citera
2020-10-19, 20:30
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Finns det några ritningar man kan se detta på?

Att skeppet drev syns klart på figuren. Tror att det är inom felmarginalen för riktningen av strömmen och beräkna strömmen så i efterhand är nog svårt. Mycket är nog en uppskattning.

Figur 1 ger en bra överblick, man ser det också på alla ritningar per däck som finns spridda:
https://lounaeestlane.ee/wp-content/uploads/2019/09/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf

De nämner att de gjort flera simuleringar och denna stämmer bäst med överlevandes vittnesmål. Men du menar att riktningen blev 45 grader mer åt öster? Det känns skakigt.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-19 kl. 20:36.
Citera
2020-10-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Hur förklarar du i så fall att dessa hål är 2-3m över vattenytan?

Enligt vad jag kan se ligger en del av hålet vi fått se precis i vattenlinjen eller strax under. Det andra hålet kan jag inte uttala mig om ännu. Med höga vågor kan det komma in rätt mycket vatten. Speciellt om skeppet redan lutar några grader. Inväntar en teknisk undersökning av vraket.
Citera
2020-10-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Enligt vad jag kan se ligger en del av hålet vi fått se precis i vattenlinjen eller strax under. Det andra hålet kan jag inte uttala mig om ännu. Med höga vågor kan det komma in rätt mycket vatten. Speciellt om skeppet redan lutar några grader. Inväntar en teknisk undersökning av vraket.

Det finns hundratals inlägg i tråden, du kan få mycket info av att läsa dem. Övergången mellan blå och vit färg ligger 2m över vattenlinjen. Min fråga gällde inte hur mycket vatten som kan komma in, utan hur torpeder kan ha orsakat hålen.
Citera
2020-10-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Det finns hundratals inlägg i tråden, du kan få mycket info av att läsa dem. Övergången mellan blå och vit färg ligger 2m över vattenlinjen. Min fråga gällde inte hur mycket vatten som kan komma in, utan hur torpeder kan ha orsakat hålen.

Eftersom det var hög sjögång kan det inte uteslutas att torpeder har flugit upp lite. De siktade säkert längre ner. Alternativt en kollision/rammning med en ubåt inblandad. Hoppas att man hittar teknisk bevisning som kan förklara förlisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in