2020-10-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Om IVA ökningen i Göteborg
Över helgen har antalet patienter med covid-19 mer än fördubblats på #sahlgrenska
”Alla måste skärpa sig. Det här är allvarligt”, säger Per Albertsson, samordnare för pandemiarbetet.
https://twitter.com/sahlgrenska/status/1318199735895941120

Chalmers i Göteborg

https://twitter.com/marteneriksson/status/1318206995116314631

Inte iva va?

Men i övrigt håller jag med
Citera
2020-10-19, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Så du menar att runt 400 ligger på IVA?

Platz.se
Senast redigerad av snuttis 2020-10-19 kl. 19:24.
Citera
2020-10-19, 19:20
Medlem
Jobbar på en infektionsavdelning i en mellanstor stad. Vi har inte haft någon covid patient på 4 veckor. I helgen fick vi 3 konstaterade fall på avdelningen. Återstår att se om det ökar eller ej..
Citera
2020-10-19, 19:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har du inget annat att göra om dagarna än att springa runt i din mask i affärer och på vårdcentraler?
Och sen klaga på att andra inte håller avstånd och använder mask.
Håll dig hemma istället.
Varför tror du att jag springer i affärer och på VC dagarna i ända?
Citera
2020-10-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför tror du att jag springer i affärer och på VC dagarna i ända?
Du skriver ju om dina erfarenheter varje dag.
Citera
2020-10-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Platz.se
Enligt samma sida var där fler på sjukhuset i augusti än nu, mao var hela hysterin om skolstarter överdriven.
Citera
2020-10-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det bästa är ju om man kan förhindra att första fallet kommer, misslyckas man med det försöker man stoppa fler fall. Ren idioti att bara låta flygplan efter flygplan komma in med smittade.
Det första fallet fanns troligen i Europa innan kineserna ens öppnat munnen. Det är alltså helt omöjligt att från det tillfället stoppa alla flygninga till Sverige eftersom ingen kan veta var i Europa dessa personer fanns. Det är ganska osannolikt att det var just på nån av de få direktflygningar som då fanns som tog med sig nr 0.
Citera
2020-10-19, 19:28
Medlem
Citat:

Borde ligga ca 200 på IVA i Norge också. Visst de har med sina åtgärder tryckt ner siffran men EGENTLIGEN ligger det 200 på iva i Norge.
Citera
2020-10-19, 19:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Regeringen vill införa en tillällig pandemilag. De beräknar att den ska vara klar till nästa sommar.

”Regeringen vill införa en tillfällig pandemilag. Bland annat vill man begränsa folksamlingar i kollektivtrafiken och kunna sätta maxtak för antal besökare i butiker.

– Det är komplicerad lagstiftning som ska hanteras varsamt eftersom det gränsar till grundlagsskyddad frihet, säger socialminister Lena Hallengren (S).”

”Nu vill regeringen utöka sina befogenheter med hjälp av en tillfällig lag. Det handlar bland annat om att kunna begränsa antalet passagerare i kollektivtrafiken och att reglera öppettider och antal besökare för butiken.

– Vi behöver hitta ett sätt att snabbt ta fram en lagstiftning där vi kan vidta åtgärder som vi inte kan göra i dag med smittskyddslagen och ordningslagen, säger socialminister Lena Hallengren.

– Det har gjorts många jämförelser med köpcenter, badplatser, kollektivtrafik där nuvarande lagstiftning inte träffar.”

https://www.dn.se/sverige/regeringen-ny-lag-ska-begransa-folksamlingar-i-kollektivtrafiken/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-19 kl. 19:34.
Citera
2020-10-19, 19:35
Medlem
Citat:

29 är på IVA, 249 på sjukhus.
Citera
2020-10-19, 19:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är väl ändå inte så jättetroligt att han blev smittad av att slicka på en toalett. Mer sannolikt har han utsatts av viruset från annat håll. I vart fall finns det inget belägg för att det finns något samband.

Det är väldigt troligt. Jag läste en rapport från Singapore i Februari/Mars, tyvärr hittar jag inte just den, men där varnade man för offentliga toaletter. Dels att det är fekal transmission samt att när man spolar bildas aerosoler. Här är en annan rapport om fekal transmission:

https://www.cebm.net/covid-19/sars-cov-2-orofecal-transmission/

Jag kan tänka mig Globen när de hade melodifestivalen, den har ju ganska stor rymd i själva arenan så där är nog dispersionen stor men hur många toaletter finns det? Tänk att 30K delar toalett, hygienen vet vi ju att det är si och så med. Jag sätter inte min fot på en offentlig toalett. Tänk en tjej som sitter ner och skvalar aerosoler rakt in i fiffi.
Citera
2020-10-19, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Regeringen vill införa en tillällig pandemilag. De beräknar att den ska vara klar till nästa sommar.

”Regeringen vill införa en tillfällig pandemilag. Bland annat vill man begränsa folksamlingar i kollektivtrafiken och kunna sätta maxtak för antal besökare i butiker.

– Det är komplicerad lagstiftning som ska hanteras varsamt eftersom det gränsar till grundlagsskyddad frihet, säger socialminister Lena Hallengren (S).”

”Nu vill regeringen utöka sina befogenheter med hjälp av en tillfällig lag. Det handlar bland annat om att kunna begränsa antalet passagerare i kollektivtrafiken och att reglera öppettider och antal besökare för butiken.

– Vi behöver hitta ett sätt att snabbt ta fram en lagstiftning där vi kan vidta åtgärder som vi inte kan göra i dag med smittskyddslagen och ordningslagen, säger socialminister Lena Hallengren.

– Det har gjorts många jämförelser med köpcenter, badplatser, kollektivtrafik där nuvarande lagstiftning inte träffar.”

https://www.dn.se/sverige/regeringen-ny-lag-ska-begransa-folksamlingar-i-kollektivtrafiken/

Nästa sommar? Är inte detta över tills dess?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in