Mordvapnet och den försvunna ringen är sannolikt eliminerat direkt, men mobilen kan tänkas finnas gömd någonstans. Under mordnatten rådde tidspress, så jag inbillar mig (utifrån vad SD visat upp om sin personlighet i GC-loggningar) att mobilen gömdes i tanke att den skulle kontrolleras noggrannare vid senare tillfälle.
om det nu är SD som var gärningsmannen tror du då inte att han har förstört den mobilen för länge sedan.
om det nu är SD som var gärningsmannen tror du då inte att han har förstört den mobilen för länge sedan.
"Detta kommer aldrig att lösas" kan man tolka hur man vill
Är mordvapnet samt ex mobil m m tillintetgjort så är sannolikheten ju större att uttalandet blir sant.
Du har svaret i mitt inlägg där det tydligt framgår vad jag tror, men upprepar det för säkerhets skull då: Mordvapnet och den försvunna ringen är sannolikt eliminerat direkt, men mobilen kan tänkas finnas gömd någonstans. Under mordnatten rådde tidspress, så jag inbillar mig (utifrån vad SD visat upp om sin personlighet i GC-loggningar) att mobilen gömdes i tanke att den skulle kontrolleras noggrannare vid senare tillfälle.
Skyldig blir man om man inte följer Lagen om att inte döda andra människor ,,,
Det finns INGET som säger att OM en person känner att den behöver döda en annan människa utifrån vad personen själv känner och uppfattar ,SÅ har den rätt till det !!! NOPE ,det finns en lag som just gör att inte hemska idiotiska händelser får genomföras pga att EN människa anser något sådant!
Vad mördaren själv känner och gör är inget som tas hänsyn till .
Du har rätt att få hjälp att prata med någon om hur du känner ,MEN Du har inte rätt att UTFÖRA det Du känner ...
Ett MÄNNISKOLIV betyder så mycket för så många ,SÅ i det fallet FÅR man inte döda någon ,i och med att ett människoliv berör fler än enbart mördaren !
Det vet vi ju alla ,visst !?
Varför är det så svårt att förstå och ta in?
Varför tycker en mördare att det är fel att låta människan få behålla sitt liv ?
Det enkla svaret lyder: Han tyckte det var fel i grunden.
Att han ljuger snabbare än sirap rinner vet alla vid det här laget, så det är riktigt att det han säger i polisförhör inte behöver överensstämma med sanningen.
Det gäller att sila det mesta som slipprar ur SD:s mun, men det finns saker han inte har begrepp om att styra när han spelar sina roller - t ex att han inte kan låta bli att skratta, fnissa och påpeka när andra gör misstag. Otroligt klantigt beteende i en rättssal som åtalad för mord.
Tror man bör ha i åtanke att en häktad klient med fulla restriktioner som släpps ut Den kontrasten kan nog vem som helst få folk att skratta.Roligt att se så mycket intesserade människor.
Mordvapnet och den försvunna ringen är sannolikt eliminerat direkt, men mobilen kan tänkas finnas gömd någonstans. Under mordnatten rådde tidspress, så jag inbillar mig (utifrån vad SD visat upp om sin personlighet i GC-loggningar) att mobilen gömdes i tanke att den skulle kontrolleras noggrannare vid senare tillfälle.
Mobilen är tillintetgjort sedan länge. Smart nog att inte lämna dna ens.
Tekniknörden
På en bild av den mobil SD hade vid anhållandet i augusti -19 ses att han använde appen Google Home. " Konfigurera, hantera och styr Google Home-, Google Nest- och Chromecast-enheter samt tusentals produkter för det uppkopplade hemmet, som lampor, kameror, termostater och annat – direkt i Google Home-appen. "
Under Google Home ikonen ses Tello som är appen för hans drönare. Har någon sett den i beslagslistan?
Vi vet att SD använde sin mobil flitigt och jag tror fler än jag gissar att han fjärrstyrde sina enheter vid behov. Han kan ju ha raderat en fjärrstyrnings-app från mobilen när han städade spår, men jag fick se en bild av den mobil som togs i beslag 15 maj och på den syns en app-ikon som jag inte känner till. Finns det någon i tråden som vet vad det kan vara för sorts app? www.bildtagg.se/bild/y0pesnmhbfe5ui92fe7gibl2
Senast redigerad av Honan6 2020-10-19 kl. 16:25.
Anledning: Första bilden repriserad med nytt försök med uppladdning eftersom bildtagg "stökar" av någon outgrundlig anledning
Som till exempel en dykare på botten i en sumpig sjö?
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tekniknörden
På en bild av den mobil SD hade vid anhållandet i augusti -19 ses att han använde appen Google Home. " Konfigurera, hantera och styr Google Home-, Google Nest- och Chromecast-enheter samt tusentals produkter för det uppkopplade hemmet, som lampor, kameror, termostater och annat – direkt i Google Home-appen. "
Under Google Home ikonen ses Tello som är appen för hans drönare. Har någon sett den i beslagslistan?
Vi vet att SD använde sin mobil flitigt och jag tror fler än jag gissar att han fjärrstyrde sina enheter vid behov. Han kan ju ha raderat en fjärrstyrnings-app från mobilen när han städade spår, men jag fick se en bild av den mobil som togs i beslag 15 maj och på den syns en app-ikon som jag inte känner till. Finns det någon i tråden som vet vad det kan vara för sorts app? www.bildtagg.se/bild/y0pesnmhbfe5ui92fe7gibl2
Han försökte få åtkomst till LW:s dator såg jag i någon chatt och HD hade sina misstankar om buggning. Sen var det väl både grannar, vänner och cachare som hade misstankar? Jag minns inte riktigt, men han själv har ju berättat att han tycker det är roligt att spana och då ingår kanske att göra intrång i andras digitala enheter?
Det här målet är långt ifrån över. SD är fortfarande misstänkt för mord. Precis som Hovrätten ändrade Tingsrättens dom i målet mot de två ukrainska bärplockarna (HR frikände och gick emot TRs livstidsdom) så kan HR ändra på TRs dom även i detta mål, dvs döma till livstid där TR frikände.
Som till exempel en dykare på botten i en sumpig sjö?
Åklagaren har redan i sin komplettering stärkt upp den tidigare bevisningen.
Här kan du läsa själv:
"Muntlig bevisning
Målsägandeförhör med EW angående hennes kännedom om
pinkod/skärmkod och skärmlås på Lena Wesströms mobiltelefon till styrkande
av att Lena Wesströms mobiltelefon hade kodlås samt till styrkande av att
Stefan Davidsson är gärningsman. Tidsåtgång för förhör ca 15 minuter.
Vittnesförhör med JÅ, Telia, angående hans kunskap om
mobildatasessioner och mastnoteringar för Lena Wesströms mobiltelefon den
14-15 maj 2018 till styrkande av att det inte går att säga var telefonen befunnit
sig efter kl. 23:38. Tidsåtgång för förhör ca 1 timme.
Vittnesförhör med JK angående hans iakttagelser av och
kännedom om platsen där Lena Wesström hittas död till vederläggande av
påstående om alternativ gärningsman. Tidsåtgång för förhör ca 15 minuter.
Tilläggsförhör med Jonas Sahlén angående av honom efter förhandlingen i
tingsrätten ingivna mail mellan honom och Hanna Davidsson och angående hur
Stefan Davidsson under våren 2018 kontrollerat Hanna Davidsson till
styrkande av att Stefan Davidsson haft motiv till gärningen. Tidsåtgång för
förhör ca 1 timme.
Skriftlig bevisning
Geotime-film och protokoll med källhänvisning (tilläggsprotokoll 6 sid 78-
109) utvisande Lena Wesströms aktiviteter den 11-15 maj 2018 och då i
synnerhet hennes sista fysiska möte med Stefan Davidsson innan mordet och
vilka kontakter hon därefter haft med andra personer från vilka inget DNA
hittats på Lena Wesströms ringar bl a till styrkande av att Stefan Davidsson är
gärningsman. Geotime-film medtas av åklagaren till förhandlingen.
Kamerabilder från UWbostad (tilläggsprotokoll 6 sid 110-128)
utvisande Lena Wesströms fysiska kontakt med andra personer den 12 maj
2018 samt att Lena Wesström vid detta tillfälle bar den ring på vilken DNA
tillhörande Stefan Davidsson har anträffats till styrkande av att Stefan
Davidsson är gärningsman.
Rapport med bilder från Lena Wesströms bostad (tilläggsprotokoll 6 sid 129-
135) utvisande att Lena Wesström efter den 11 maj 2018 handdiskat till
styrkande av att DNA från Stefan Davidsson måste ha tillkommit på Lena
Wesströms ring efter deras möte den 11 maj 2018.
Syn av interaktiv brottsplatsundersökning gjord i mörker den 14 maj 2020 och
protokoll över fotoarbete (tilläggsprotokoll 6 sid 136-139) bl a utvisande
ljusförhållandena på brottsplatsen vid tidpunkten för gärningen samt platsens
avskildhet bl a till styrkande av att den som mördat Lena Wesström måste ha
haft kännedom om platsen. Interaktiv brottsplatsundersökning medtas av
åklagaren till förhandlingen.
Sakkunnigutlåtande från NFC (tilläggsprotokoll 6 sid 140-147) utvisande att
även de återstående blodspår från brottsplatsen som undersökts efter
förhandlingen i tingsrätten kommer från Lena Wesström själv till styrkande av
att ingen alternativ gärningsman finns.
PM gällande lösenord till bl a Lena Wesströms One Mail konto
(tilläggsprotokoll 6 sid 76-77) till styrkande av att Lena Wesström i stor
utsträckning och under lång tid tillbaka använt sig av samma eller liknande
lösenord.
Mailkorrespondens mellan JS och Hanna Davidsson under våren
2018 (tilläggsprotokoll 6 sid 39-71) utvisande Stefan Davidssons
kontrollerande beteende till styrkande dels av att Stefan Davidsson inte är
främmande för att logga in på andras konton dels till styrkande av att Stefan
Davidsson haft motiv till gärningen.
Uppspelning av del av ljudinspelning (ca 3 min motsvarande rad 12 sid 207 till
rad 4 sid 210 i utskrift av förhör, förhörsbilaga 2A, del 1) från förhör med
Stefan Davidsson under förundersökningen den 30 maj 2018 utvisande att
förhörsledaren under förhöret inte vilselett Stefan Davidsson att lämna
uppgifter om att han befunnit sig i närheten av brottsplatsen i närtid till
gärningen, vilket Stefan Davidsson har påstått, till styrkande av att Stefan
Davidsson är gärningsman. Del av det som ska spelas upp är redan uppläst vid
tingsrätten och åberopat som skriftlig bevisning. Ljudinspelningen medtas av
åklagaren till förhandlingen.
/Åsa Hiding"
Det är inte rimligt att tro att Lena ska ha mördats av någon annan. Deras relation var mer än konfliktfylld och redan kantad med hot om mord. SD mådde strax före mordet väldigt dåligt, vilket man kan se i hans konversationer med Hanna. Han har inget alibi och han är inte främmande för att logga in på andras konton. Att Lenas mobil var låst, men ändå har någon lyckats kl 05:23, bara timmar efter mordet loggat in på hennes One-mail. SD har också haft kännedom om Lenas varianter av inloggningar. Det finns inga spår efter annan gm på mordplatsen. Mordplatsen har varit känd av SD och grannar som bor nära har inte sett att platsen varit använd av t ex narkomaner. Lena har träffat en mängd olika personer efter 11 maj och både tvättat sig, diskat och tagit av- och på ringarna ett antal gånger de dagarna som följde. Att hon har enbart DNA från SD på sig är anmärkningsbart.
Jag hoppas också att @piastrones fynd om att den "någon" som loggade in på Lenas googlekonto 7okt- 18 sökt på en email- adress som verkar enbart ha använts mellan Lena och SD, är något som kommer åklagarna tillhanda. Detta stärker ytterligare att det är SD som har loggat in på Lenas One-mail på morgonen och genom detta stärker det bevisningen att det är SD som är mördaren.
Vad vet vi om framtiden?
Kanske man visst kan komma att analysera prover från kroppsvätskor och kunna säga varifrån DNA har sitt ursprung. Kanske kommer man att kunna att säga, att den blodfläck som testas positivt för humant blod men inte kunnat utvisa om Lenas DNA kommer från blodfläcken eller från annan, kroppsvätska, att blodet är Lenas.
Kanske man kan analysera andra delar av prover som tagits på brottsplatsen eller på Lenas kropp med förfinade metoder som i dag inte är tillgängliga. I Holland hade man en teknik som identifierade många fler delar av DNA än vad vi har. Vad kan man göra i framtiden?
Det har hänt att man ny teknik kunnat lösa mer än trettio år gamla fall. Vi har framtiden att hoppas på om det skulle bli friande i HR.