Citat:
Ursprungligen postat av
Testonio
Ny välförtjänt känga, nu från Tyskland:
https://tt.omni.se/tysk-lakare-det-far-aldrig-bli-som-i-sverige/a/mBR2q0
" Hur illa det än blir får Tyskland aldrig hamna i samma läge som Sverige stod inför i våras, med hårda prioriteringar för vem som ska få intensivvård med utgångspunkt i ålder och bakomliggande sjukdomar. Det säger kärlkirurgen Reza Ghotbi, som är chefsläkare för hela sjukhuset.
– Här hade vi inte den typen av överväganden som i Sverige, att 60–70-åringar med bakomliggande sjukdomar kanske inte skulle få intensivvård. Lyckligtvis infördes de aldrig. Men där var vi inte alls, inte ens när det var som värst. Det handlar inte bara om medicin, utan det är olika filosofier. Och där är jag tacksam att vi har valt den väg vi har valt. "
Sverige har skämt ut sig inför hela världen...
Trams!
Alla länder kan komma i ett läge när de måste prioritera beroende på lokalbrist, personalbrist, utrustningsbrist eller läkemedelsbrist.
Nu var vi ju inte särskilt nära gränsen för att behöva prioritera vad jag vet.
Att man förbereder sig för det värsta ser inte jag som något dåligt, snarare ser jag det som bra och insiktsfullt att förbereda sig.
Att sticka huvudet i sanden och påstå att dit ska vi inte komma så vi förbereder oss inte verkar endast naivt.