2020-10-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Precis! Är det något som tar skada av ”prepp” så är det hjärtat.

Men som sagt, utan covid-19 hade pojken inte dött nästa vecka..
Nej, självklart inte.

Att kura under lång tid är nog starkt förknippat med "tidig död", men inte såhär tidigt, och så ska man ha rejäl otur också.
Citera
2020-10-19, 10:56
Avslutad
Vad i helvete hände i Göteborg i helgen? Antal inlagda gick från 16 till 35!
Citera
2020-10-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tack för ett välformulerat och insiktsfullt inlägg utan att kasta skit på andra användare. Tack. Du har nog helt rätt. Hjärtat var nog överansträngt av allt steroidmissbruk. Men utan covid hade han levt ett bra tag till iallafall.
Ja, givetvis har du rätt i det. Han har förlorat hela sitt liv till covid-19. Det är inte normalt att dö i 30-årsåldern, oavsett hur mycket steroider man tar.
Citera
2020-10-19, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När skulle vi ha tryckt:
Bättre sent en aldrig, Halvtryckt bättre en inte alls.

Om ebola redan kommit in och vi har ett fall som vi lyckas isolera, så kan man med fördel stoppa eller sätta folk i karantän som kommer från det området/landet som man nu uppdagats har smittan. Det är ju dumt att bara tillåta fler och fler ebola fall koma in i landet eller hur?
Det bästa är ju om man kan förhindra att första fallet kommer, misslyckas man med det försöker man stoppa fler fall. Ren idioti att bara låta flygplan efter flygplan komma in med smittade.
Ja men då är det väl dags att förhindra att första ebolafallet kommer då?
Citera
2020-10-19, 11:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Skåne ökar utav bara helvete tyvärr!

Jag gissar på nära en fördubbling av fallen mot föregående vecka.
Inte så farligt på sjukhus än, men det borde slå igenom snart.

7 i Kristianstad och 9 i Malmö är det högsta denna säsongen.
Bara två på iva.

Fast man rapporterar bara 5 nya fall idag, 22 som vårdas på sjukhus, 1 död rapporterades den 17:e
Citera
2020-10-19, 11:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Får du blåa ringar i ansiktet med ?

” FFP3 skyddar jättebra den som bär munskyddet men om det har en ventil, så passerar luften helt ofiltrerad ut och då skyddar det inte alls andra människor. Därför var det någon diskussion i USA om att man skulle förbjuda folk att använda sådana (det ansågs egoistiskt att man bara skyddade sig själv, men kunde smitta andra).
FFP3 används inte ens regelmässigt i sjukvården, utan bara på IVA eller i andra sammanhang där man befarar så kallad "aerosolsmitta" (väldigt små droppar som kan "hänga kvar" i luften länge). I vanligt vårdarbete använder man visir, eller eventuellt munskydd, mot droppsmitta.
Det är väldigt jobbigt att andas genom en FFP3-mask, de som gjort det säger att det är ungefär som att ha astma. Det måste smita absolut tätt runt ansiktet - det är därför vi sett bilder på vårdpersonal som haft blåröda ringar i ansiktet där masken tryckt.”

En FFP3 mask ser nästan likadan ut som en FFP2, skillnaden är filtret. Jag tror inte att man kan få blåröda ringar i ansiktet av den?

Eller så har jag missförstått hur ffp3 ser ut?
Citera
2020-10-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast man rapporterar bara 5 nya fall idag, 22 som vårdas på sjukhus, 1 död rapporterades den 17:e

Ja, men kolla bakåt!
Då får du även med fredagens och lördagens siffror.

Fredagen är den högsta någonsin, och lördagar och söndagar brukar ha några ”ströfall” nu var det 166 fall i fredags, 13 lördag och 5 söndag.

Veckan före var samma siffror 61 fredag, 9 lördag och 1 söndag.

Mycket dålig trend..
Citera
2020-10-19, 11:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, givetvis har du rätt i det. Han har förlorat hela sitt liv till covid-19. Det är inte normalt att dö i 30-årsåldern, oavsett hur mycket steroider man tar.

Det händer då och då. Jag kände en som dog av det i den åldern.
Citera
2020-10-19, 11:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, men kolla bakåt!
Då får du även med fredagens och lördagens siffror.

Fredagen är den högsta någonsin, och lördagar och söndagar brukar ha några ”ströfall” nu var det 166 fall i fredags, 13 lördag och 5 söndag.

Veckan före var samma siffror 61 fredag, 9 lördag och 1 söndag.

Mycket dålig trend..

Jag kollade bara dagens, men antalet inlagda ökar det ser jag ju. 61-166 är ju en rejäl ökning.
Citera
2020-10-19, 11:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja men då är det väl dags att förhindra att första ebolafallet kommer då?
Jag orkar inte sätta in mig i ebola just nu men en snabb googling gav mig detta:
”Under 2014 tog spridningen av viruset fart i Västafrika, främst i Liberia, Sierra Leone och Guinea. Världshälsoorganisationen uppgavs satsa 100 miljoner dollar för att minska spridningen och länder utanför Afrika vidtog försiktighetsåtgärder för att skydda sig och minska spridningen”
Källa wikipedia
Så gör man inte just det då? Låter ju lite så som om världen försöker förhindra att ebola sprids.
Citera
2020-10-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kollade bara dagens, men antalet inlagda ökar det ser jag ju. 61-166 är ju en rejäl ökning.

Jag tolkar också siffrorna på helgen som att de som provtas är de som är i behov av vård. Tidigare veckor har det bara varit 1 eller 2 lörd-sönd. Nu var det ju mångdubbelt fler.
Jag hoppas regionen uttalar sig och berättar om det fins någon bra förklaring till den markanta ökningen.. ökad testning, kluster el liknande.
Annars börjar jag som skåning bli orolig på riktigt.
Citera
2020-10-19, 11:19
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den där läkaren är ju bara ett offer för tysk skräckpropaganda. Lyssna på det här:
"60-åringar med diabetes och högt blodtryck ska också behandlas"
Jösses. Tror han på fullaste allvar att 60-åringar med vanliga folksjukdomar som högt blodtryck och diabetes har lämnats att dö i Sverige?

Det som hände i Sverige var att vissa sjukhus var stressade över situationen, och gjorde en del felaktiga prioriteringar, under en mycket kort period, det handlar om dagar. Det larmades till IVO, som omedelbart tog tag i det, samlade alla regioner, och påminde om att det fanns lediga IVA-platser kvar och att man inte skulle tillämpa några andra kriterier än de som vanligtvis råder för IVA-vård:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larm-om-att-patienter-prioriteras-bort-ivo-gor-tillsyn-pa-karolinska

De som felaktigt nekades vård var dessutom inte "60-åringar med diabetes och högt blodtryck". Det beskriver ju en helt vanlig 60-årig man. De som nekades vård var äldre dialyspatienter. Givetvis ska även dessa erbjudas vård. Men man kan inte heller bortse ifrån att många av dessa har väldigt låg livskvalitet, och inte lång tid kvar att leva.

Det kan inte likställas med en 60-årig man med enkla folksjukdomar som kan botas helt på ett par månader med en enkel viktnedgång.

Nej, det handla om triage. Har läckta dokument från karolinska sparade (som postats i tråden tidigare) som klart och tydligt ger personal makten över vem som ska leva och vem som ska dö.

Har även en skrämmande personlig historia där en kvinna lämnades att dö på ålderdomshemmet för ambulansen inte prioriterade folk i hennes ålder och samma svar skulle hon få om hon åkte in själv.

Jag vet vad du håller på med mr Alias. Håll käften och sluta smutsa ner tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in