2020-10-19, 08:09
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej jag behöver inte använda mask.
Har egen bil och behöver inte åka kollektivt.
Kan hålla bra distans och handlar i butikerna när det inte är så många andra där.
Men de tillfällen jag inte säkert vet hur det blir finns ett några FFP3 masker med.
På jobbet går vi aldrig in till varandras kontor, vi står i dörren och snackar både jobb och privat.

Det går leva ett rätt bra liv även med detta jävla virus.
Dock hatar jag att inte få ge vänner man träffar en kram, dricka ett par öl vid bardisken med mina vänner. Alltså leva livet vi hade för ett år sedan.
Tänk så mycket som förändrats på bara ett år.

Jo jag försöker leva så naturligt som det går.
Vi firade midsommar med goda vänner, dock med ett par meters distans. Hela sommaren tog man snacket med grannarna på 4-5 meters avstånd.
Utgår från att alla är smittade inklusive mig själv.

Då funkar det.
Avbokat allt utom tomten som jag hoppas har mask.

Väntar på vaccinet så livet kan bli som förr.

Tomten har alltid mask ;-)

Saknar lättsamheten i utelivet som konserter. Ett år sedan såg jag Kiss på en fullsmockad arena. Man frågar sig om det någonsin kommer bli som förr.
Citera
2020-10-19, 08:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Aftonbladet skriver nu om en 33-årig fitnessprofil som dött i Covid19. Denne kallade viruset för en bluff och åkte med familjen till Turkiet. Nu är han död.

Enligt expertisen här på Flashback är det ju bara multisjuka 80+ som dör MED denna sjukdom och inte av. De ska ha fått sina liv förkortade med några veckor.

Låter ju lite märkligt...
Va? Enligt expertisen här på flashback dör ju masklösa folk i alla åldrar som flugor, i en smitta som drivs av skolbarn och återsmittade.
Citera
2020-10-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Varför inte?

Ja, Norge borde ha bytt strategi redan innan 12:e mars.

Hur mycket menar du att Folkehelseinstituttet visste redan innan 12:e mars?
Du påpekade att originalplanen var utformad för influensa, och att det var därför man bytte strategi.

Men alla visste redan från början att det här var ett coronavirus, och man hade bra insikt i dess övergripande egenskaper redan i Wuhan och med Princess Diamond. Faktum är att man trodde viruset var ännu värre då.

Om man inte ansåg att influensaplanen var en vettig utgångspunkt för det här viruset, då är det extremt segfärdigt att ta första steget mot att planera en ny strategi den 10 mars, när människor redan börjat dö.

Sanningen är att alla Europas länder planerade att följa den plan man hade för influensa. Vilket är logiskt, eftersom nästan allt i dokumentet handlar om sånt som inte skiljer sig mellan influensa och coronavirus. Som vikten av att samhället ska kunna fortsätta fungera som vanligt. Eller att åtgärderna ska vara en öppen diskussion, inklusiva och icke-tvingande, och vila på personligt ansvar. Samt att gränser inte bör stängas eftersom det har mycket begränsad nytta.

Det som hände i mars var att Imperial College släppte en pre-print där de räknat fel på döda med ungefär tusen procent, parallellt med ett oerhört allmänt, medialt och politiskt tryck att ta till hårdhandskarna. Det var bara i Sverige som man lyckades lugna ner sin befolkning, och falla in i originalplanen. Övriga länder fick panik, slängde ut barnet med badvattnet, och hastade ihop ett dokument där de legitimerar sitt handlande med att föreslå att "alla EU-länder bör genast kasta ut sina barn med badvattnet".

Inte ens när stormen har lagt sig klarar man av att acceptera att Imperial Colleges beräkningar var värsta sortens alarmism. Även fast man agerade på felaktiga data, och mot sitt bättre vetande, fortsätter man på den inslagna vägen, och försöker rita om historien och vetenskapen istället. Eftersom man förlorat allt förtroendekapital hos sin befolkning, och för länge sedan har sumpat möjligheten att lugna människors oro, och falla in i ursprungsplanen.
Senast redigerad av aw 2020-10-19 kl. 08:32.
Citera
2020-10-19, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Visserligen bakom betalvägg, men för att sammanfatta vad Richard Bergström säger:

- Högst tre miljoner svenskar väntas få vaccin första halvåret 2021.
- Hela befolkningen kommer erbjudas vaccin andra halvåret 2021, förutsatt att tillverkningen går som planeras.

Var även ett citat från Soumya Swaminathan, chefsforskare på WHO, som sade att en ung frisk person troligen får vänta till 2022 för att vaccinera sig.

EDIIT: Glömde länk. https://www.svd.se/vaccinsamordnaren-sank-forvantningarna

Jag tycker det låter lovande. Även om det "bara" är 3 miljoner som får vaccinet första halvåret (kan det inbegripa första kvartalet?) 2021 så kommer det ju innebära att riskgrupper och vårdpersonal blir skyddade. Dessutom kommer det hjälpa flocken med immunitet. Efter sommaren kommer väl egentligen alla som vill att erbjudas vaccin. Men det kommer bli en lång vinter. Gäller att inte deppa ihop. Många i riskgrupp kan ha det tuft. Gäller att ha en positiv syn på livet och komma ut varje dag. Hoppas att alla sköter sig så mycket det bara är möjligt. Tycker ändå vi kan göra en del för att stoppa spridningen ytterligare.

1 inför distansundervisning
2 inför krav på munskydd i offentliga miljöer inomhus inkl kollektivtrafik och butiker.
3 vårdpersonal och patienter bör bära munskydd så långt det bara är möjligt
Citera
2020-10-19, 08:17
Medlem
Citat:
Du tror han låg för döden redan innan han blev infekterad? Det är ju förstås en möjlighet, men är den sannolik?
Tror ingenting. Undra bara vad dom menar i artikeln. Om han dog av eller med.

Är inte första unga fittnessprofilen med hjärtproblem som dör ung.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aziz_Shavershian
Citera
2020-10-19, 08:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Va? Enligt expertisen här på flashback dör ju masklösa folk i alla åldrar som flugor, i en smitta som drivs av skolbarn och återsmittade.

De utan springmask? Ger det skydd mot covid19? Är det därför barn klarar sig bättre?
Citera
2020-10-19, 08:21
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Du tror han låg för döden redan innan han blev infekterad? Det är ju förstås en möjlighet, men är den sannolik?

Gissar vilt på lungemboli, sängliggandes och knaprat något genom åren samt covid på det . Även trolig vårdmiss.
Citera
2020-10-19, 08:21
Medlem
Citat:
Anabola? Jag tänkte också att det kan vara en möjlighet. Det här viruset verkar ha en slags inbyggd radar att leta upp varenda svaghet en människa kan tänkas ha och ge sig på kroppen. Alla organ är måltavla.

Jag försöker verkligen inte förminska detta virusets potential, men just denna individ var inte helt ”ren”. Jag har sett med egna ögon vad lite ”tillskott” kan göra med en människa.
Sen kan säkert någon hävda att han absolut aldrig har tagit något, men om man har lite koll, så ser man.

Oavsett, så är det högst osannolikt att denna individ hade fallit ner död inom den närmsta tiden utan covid-19.
Precis som du skriver, så verkar viruset ta vara på varje liten svaghet hos en person.
Vissa riskfaktorer känner man själv till, andra är som ett jävla lotteri.
DET är det läskiga tycker jag.
Risken att som frisk person under 50, drabbas hårt är ju minimal. Men man vet ju inte om du drar fel boll i tombolan..
Citera
2020-10-19, 08:22
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter lovande. Även om det "bara" är 3 miljoner som får vaccinet första halvåret (kan det inbegripa första kvartalet?) 2021 så kommer det ju innebära att riskgrupper och vårdpersonal blir skyddade. Dessutom kommer det hjälpa flocken med immunitet. Efter sommaren kommer väl egentligen alla som vill att erbjudas vaccin. Men det kommer bli en lång vinter. Gäller att inte deppa ihop. Många i riskgrupp kan ha det tuft. Gäller att ha en positiv syn på livet och komma ut varje dag. Hoppas att alla sköter sig så mycket det bara är möjligt. Tycker ändå vi kan göra en del för att stoppa spridningen ytterligare.

1 inför distansundervisning
2 inför krav på munskydd i offentliga miljöer inomhus inkl kollektivtrafik och butiker.
3 vårdpersonal och patienter bör bära munskydd så långt det bara är möjligt

Visst, 3 miljoner bidrar till flockimmunitet, men det räcker inte för att lösa det helt, och som hon på WHO sade, det kan dröja till 2022 till alla som vill får vaccin. Men visst, sommaren, och i bästa fall även hösten, 2021, som kommer sannolikt Sverige vara tillbaka nästan på normalt, om än inte helt. Däremot, länder som har låg immunitet, som Norge och Finland kommer vara rejält påverkade minst hela 2021, om de inte betyder taktik, och satsar på flockimmunitet, vilket jag faktiskt inte ser som helt uteslutet.
Citera
2020-10-19, 08:28
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Jag skrev sen ett tag tillbaka. Inte totalt.
Kolla augusti-september.

CFR räknas över totalvärdena.

Din egen hittepå-definition av CFR är du ensam i världen om.

Dubbeltokfel.
Citera
2020-10-19, 08:30
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
CFR från att testning utökats 1 aug-15 okt: 0,6%.

CFR enligt definition 5,7%

Behåll dina egenfantiserade definitioner för dig själv.
Citera
2020-10-19, 08:31
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vet du skillnaden på ifr och cfr?

Ja, IFR inkluderar även asymptomiskt smittade ej bara bekräftat smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in