2020-10-18, 20:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Twitter raderar Scott Atlas tweet om att masker inte är effektiva. Man menar att Atlas sprider desinformation och falsk information.

Samtidigt i Sverige:
Tegnell:"– Nej, munskydd skyddar inte mot smitta"

Ja, då får de väl radera det mesta från Tegnell och FHM också, som " desinformation och falsk information". Pinsamt är bara förnamnet.
Citera
2020-10-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sagt av en covidförnekare på ytterkanten.

Dessutom var artikeln skriven av åtta journalister om jag minns rätt.

”Om jag minns rätt”. När någon som inte förstår sitt eget inlägg förolämpar en, blir förolämpningen en komplimang.

Läs artikeln så ser du att den är subjektiv och att författarna inte är sakkunniga.

Alarmisterna är grisarna on the recieving end av kvällstidningsjournalisternas slaskränna.
Citera
2020-10-18, 20:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Insändaren bygger ju på fakta om hur EU beslutat att införa gemensamma restriktioner. Att du väljer att inte se de fakta som ligger bakom får stå för dig.

Vad bygger du ditt uttalande på att det var alla andra länder som blev galna? Tegnells sommarprat?
Så här skrev jag
Nu blir jag fundersam.
Om jag inte minns fel så var det nästan bara Sverige som följde uppgjorda planer, men jag är osäker.

Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning. Hur kan man kolla vad som är mest rätt?
Jag är inte säker, jag har bara en uppfattning och söker fakta och inte insändare.
Tegnell lyssnar jag inte mycket på och inte insändare heller.

Vilka länder inom EU menar du har infört alla 10 sk. överenskomna restriktioner:
  1. Obligatorisk isolering av COVID-19-patienter
  2. Frivillig självisolering av utsatta befolkningsgrupper som äldre och personer med
    underliggande medicinska tillstånd såsom högt blodtryck, diabetes, kardiovaskulär
    sjukdom, kronisk andningssjukdom och cancer.
  3. Stängning av sociala och kulturella mötesplatser som barer, nattklubbar, restauranger, cafeterior, museer, teatrar, biografer, idrottsklubbar etc.
  4. Stängning av religiösa platser inklusive kyrkor och avbokning av trosbaserade händelser.
  5. Stängning av utbildningsinstitutioner som skolor (såvida inte specifika omständigheterna motiverar annat), universitet och forskningsinstitut och främja online-alternativ.
  6. Stängning av förskolor, men hänsyn måste tas till införa arrangemang för nödvändig personal (vårdpersonal, polis tjänstemän etc.) såsom specifika förskolor eller ekonomiskt stöd system som kuponger är viktigt för att undvika att sätta sårbara grupper i riskzonen via alternativ till förskolor.
  7. Begränsning av besöksmöjligheter till specifika grupper (vårdinrättningar, psykiatriska institutioner, fängelser).
  8. Åtgärder på arbetsplatserna måste vidtas för att främja distansarbete, flexibla arbetsscheman och skift, fysisk distansering inom arbetsytan, ökad användning av e-post och telekonferenser, minskad kontakt mellan anställda och kunder och flexibel ledighetspolicy.
  9. Alla stora samlingar (sportevenemang, konserter, festivaler, konferenser, handel, mässor, politiska möten etc.) måste stoppas och allmänt ska man avskräcka från alla sammankomster.
  10. Uppskjuta alla mindre väsentliga administrativa åtgärder.
Citera
2020-10-18, 20:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Norge, Finland, Estland och Lettland. Där har ni länderna i Eu/EES som har lägre 7-dagars dödlighet än Sverige.

Lägg till Tyskland och Grekland så har ni länderna som har lägre 7-dagars nya fall.

(Per miljon)
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-17..latest&country=ITA~SWE~GBR~DEU~ESP~POL~FRA~NLD ~BEL~IRL~FIN~NOR~ISL~EST~LVA~LTU~AUT~CHE~SVK~HRV~S VN~GRC~MLT&region=World&casesMetric=true&interval= smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=l ocation&pickerSort=asc

Czechia, Belgium, Netherlands, France, United_Kingdom, Slovenia, Iceland, Spain, Slovakia, Luxembourg, Malta, Ireland, Romania, Portugal, Liechtenstein, Austria, Poland, Croatia, Hungary, Italy, Bulgaria och Denmark har enligt ECDC flera smittade per capita än Sverige de senaste 14 dagarna.

Germany, Latvia, Lithuania, Cyprus, Finland, Greece, Norway och Estonia har färre smittade än Sverige per capita.

Ursäkta att jag bara klistrar in data på engelska från ECDC.
Citera
2020-10-18, 20:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det ger en lite skev bild av tidslinjen när du bara läser igenom den artikeln. Länder hade stängt ner innan 18 mars som det gick ut. Tittar du istället på ECDCs rapport från den 12 mars så är det inte en prioriterad åtgärd. Om du läser igenom detta dokument - finns det någonting som inte passar in på Sverige?

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/RRA-sixth-update-Outbreak-of-novel-coronavirus-disease-2019-COVID-19.pdf

Om detta dokument var det gemensamma vetenskapliga underlaget blir det väldigt mycket tydligare varför Tegnell tyckte att andra länder började hitta på starka åtgärder. Vilken i en politisk process blev ett gemensamt ställningstagande.
Mycket bättre bevis än en debattartikel i DN.

En stor skillnad är att svenska myndigheter har större självbestämmande (mera makt) än i många andra länder där politiker lätt tar över, kanske för att vinna politiska poäng.

Vi får väl se hur det utvecklar sig, man verkar vara ännu tröttare på restriktioner i många länder än vad vi är i Sverige.
Citera
2020-10-18, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Twitter raderar Scott Atlas tweet om att masker inte är effektiva. Man menar att Atlas sprider desinformation och falsk information.

Samtidigt i Sverige:
Tegnell:"– Nej, munskydd skyddar inte mot smitta"

Twitters censurering är alltså något bra? Ok.
Citera
2020-10-18, 20:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Czechia, Belgium, Netherlands, France, United_Kingdom, Slovenia, Iceland, Spain, Slovakia, Luxembourg, Malta, Ireland, Romania, Portugal, Liechtenstein, Austria, Poland, Croatia, Hungary, Italy, Bulgaria och Denmark har enligt ECDC flera smittade per capita än Sverige de senaste 14 dagarna.

Germany, Latvia, Lithuania, Cyprus, Finland, Greece, Norway och Estonia har färre smittade än Sverige per capita.

Ursäkta att jag bara klistrar in data på engelska från ECDC.

Om vi tittar på Danmark o Sverige på ourworldindata så har Danmark positivity rate på 0.9 o Sverige på 3.1. Så att Sverige hittar något färre smittade per capita beror troligen på att vi testar färre personer.

Danmark är dessutom nedåtgående medan Sverige är på väg upp.

Inte helt lätt att tolka siffror när länder testar så olika mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Twitters censurering är alltså något bra? Ok.

Tegnell hade blivit censurerad
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så här skrev jag
Nu blir jag fundersam.
Om jag inte minns fel så var det nästan bara Sverige som följde uppgjorda planer, men jag är osäker.

Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning. Hur kan man kolla vad som är mest rätt?
Jag är inte säker, jag har bara en uppfattning och söker fakta och inte insändare.
Tegnell lyssnar jag inte mycket på och inte insändare heller.

Vilka länder inom EU menar du har infört alla 10 sk. överenskomna restriktioner:
  1. Obligatorisk isolering av COVID-19-patienter
  2. Frivillig självisolering av utsatta befolkningsgrupper som äldre och personer med
    underliggande medicinska tillstånd såsom högt blodtryck, diabetes, kardiovaskulär
    sjukdom, kronisk andningssjukdom och cancer.
  3. Stängning av sociala och kulturella mötesplatser som barer, nattklubbar, restauranger, cafeterior, museer, teatrar, biografer, idrottsklubbar etc.
  4. Stängning av religiösa platser inklusive kyrkor och avbokning av trosbaserade händelser.
  5. Stängning av utbildningsinstitutioner som skolor (såvida inte specifika omständigheterna motiverar annat), universitet och forskningsinstitut och främja online-alternativ.
  6. Stängning av förskolor, men hänsyn måste tas till införa arrangemang för nödvändig personal (vårdpersonal, polis tjänstemän etc.) såsom specifika förskolor eller ekonomiskt stöd system som kuponger är viktigt för att undvika att sätta sårbara grupper i riskzonen via alternativ till förskolor.
  7. Begränsning av besöksmöjligheter till specifika grupper (vårdinrättningar, psykiatriska institutioner, fängelser).
  8. Åtgärder på arbetsplatserna måste vidtas för att främja distansarbete, flexibla arbetsscheman och skift, fysisk distansering inom arbetsytan, ökad användning av e-post och telekonferenser, minskad kontakt mellan anställda och kunder och flexibel ledighetspolicy.
  9. Alla stora samlingar (sportevenemang, konserter, festivaler, konferenser, handel, mässor, politiska möten etc.) måste stoppas och allmänt ska man avskräcka från alla sammankomster.
  10. Uppskjuta alla mindre väsentliga administrativa åtgärder.

Ja, så här skrev du:

”Nu blir jag fundersam.

Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning. Hur kan man kolla vad som är mest rätt?”

Vilka var de uppgjorda planerna som Sverige följde och var hade dessa gjorts upp? Av vem eller vilka? Var har du hittat den informationen?

Jag skulle vilja påstå att flertalet länder inom EU följde de på förhand uppgjorda restriktionerna till stor del. De hade beslutat att trycka bort smittan för att köpa sig tid.
Citera
2020-10-18, 20:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sagt av en covidförnekare på ytterkanten.

Dessutom var artikeln skriven av åtta journalister om jag minns rätt.
Flera journalister gör inte saken bättre.
Många frågar ofta om vilken agenda som ligger bakom ett journalistiskt arbete. Jag brukar inte göra det, men i det här fallet ligger det närmare till hands än oftast tycker jag.
Citera
2020-10-18, 20:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast du är ju hopplös med dit tjat om att vi välkomnande viruset till Sverige för att vi inte ställde in flyg.

Ja. Anders Tegnells hantering av epidemin innebar just det, att Anders Tegnell välkomnade viruset.

Ifall myndigheterna inte ville ställa in flyg, så hade dom kunnat sätta anländande resenärer i karantän. Hemvändande svenskar hade kunnat sättas i hem-karantän.

Citat:
Säg ett enda virus som vi inte välkomnat till Sverige?

Rabies.

Citat:
Alla har inte velat kommat hit men nog har de varit välkomna.

Jag är glad för att vissa sjukdomar inte trivs i Sverige. Men det är hög tid att börja stoppa sjukdomar vid gränsen.

Citat:
Jo, du är rätt person att avgöra. Du är en ovanligt kunnig medborgare i frågan om när flygstoppsknappen ska tryckas på.

Du visste före samtliga länder i världen när knappen skulle tryckas, och det har blivit ditt mantra hur vilket förräderi det var att inte trycka på knappen vid just det tillfället som all tillgänglig information sa att det var dags att trycka. Även de länder som lyckades stoppa smittan genom att smittspåra måste ha agerat fel som inte tryckte på knappen.

Så du borde rimligen även veta om och när vi ska trycka på knappen för att inte få ebola till Sverige. För får vi ebola och du inte har tryckt så har du inget att skylla på. Du borde veta.

Nej, jag saknar rätt kompetens att hantera flygstoppsknappen. Sverige behöver en fungerande myndighet, med kompetent personal, som sköter smittskyddet.

Vi vanliga okunniga medborgare saknar rätt kompetens. Men, vi har rätt att begära att ansvariga tjänstemän sköter sina uppdrag korrekt. Det ser ut som att Anders Tegnell icke har skött sitt uppdrag korrekt.
Citera
2020-10-18, 20:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, så här skrev du:

”Nu blir jag fundersam.

Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning. Hur kan man kolla vad som är mest rätt?”

Vilka var de uppgjorda planerna som Sverige följde och var hade dessa gjorts upp? Av vem eller vilka? Var har du hittat den informationen?

Jag skulle vilja påstå att flertalet länder inom EU följde de på förhand uppgjorda restriktionerna till stor del. De hade beslutat att trycka bort smittan för att köpa sig tid.

På ECDC kan man hitta alla EU-länders pandemiplaner, den svenska är här.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b6cce03c4d0e4e7ca3c9841bd96e6b3a/pandemiberedskap-hur-vi-forbereder-oss-19074-1.pdf

Läs även ECDC:s dokument, https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/RRA-sixth-update-Outbreak-of-novel-coronavirus-disease-2019-COVID-19.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in