2020-10-17, 09:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har lagts fram mycket teorier om vad som skyddar och förvärrar covid19 vad gäller olika tillskott. Inte sällan på sidor för olika former av konspirationsteorier. Finns mig veterligen inget vetenskapligt stöd för att man skulle klara sig bättre om man intar doser av de vanligaste vitaminerna och mineralerna som ligger flera gånger högre än det rekommenderade dagliga intaget. I bästa fall pissar man ut överskottet. I värsta fall blir man sjuk. Allt för mycket intag av c- vitamin ökar väl risken för njursten exempelvis.

Att d-vitamin's effekter på immunförsvaret skulle vara en konspirationsteori är en bisarr idé.

Finns retrospektiva välgjorda studier som påvisar stor korrelation mellan nivå av d vitamin o zink med hur allvarlig covid19 man får. Det är obegripligt dock att inga ordentliga studier gjorts med profylax intag.

Fauci ser inte jag som konspirationsteoretiker och han tar ju 6000 iu d vitamin tex.
Citera
2020-10-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att d-vitamin's effekter på immunförsvaret skulle vara en konspirationsteori är en bisarr idé.

Finns retrospektiva välgjorda studier som påvisar stor korrelation mellan nivå av d vitamin o zink med hur allvarlig covid19 man får. Det är obegripligt dock att inga ordentliga studier gjorts med profylax intag.

Fauci ser inte jag som konspirationsteoretiker och han tar ju 6000 iu d vitamin tex.

D-vitamin får nog anses vara ett viktigt tillskott. Det är inte en tillfällighet att vi ger det till små barn. Sedan jag och min familj började ta det för några år sedan så är vi mycket friskare och piggare på vintern. Köp de vanliga dropparna för barn, de är billigast och bäst!

D-vitaminbrist är väldigt vanligt, särskilt bland mörkhyade invandrare och än mer om de har huvudduk. Det finns misstankar om att D-vitaminbrist hos modern kan ligga bakom autism hos barn mm, men det är inte klarlagt.
Citera
2020-10-17, 09:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Två miljoner barn omfattas. Varannat barn lär behöva en förälder närvarande. Jag tycker det är en rimlig uppskattning.

Lockdown betyder allmänt utegångsförbud. Munskydd på ICA har inget med lockdown att göra.

Alla de nämnda åtgärderna innebär att en miljon svenskar tas ur arbete. Om en miljon arbetsföra ska börja få 15,000 i månaden av staten, istället för att betala 15,000 i månaden i skatt, så blir kostnaden 30 miljarder i månaden + indirekta samhällseffekter som företagskonkurser.

Redan med dagens åtgärder i samhället finns beräkningar som visar att om vi behöver ha kvar dem under hela 2020 så kommer alla behöva arbeta ett år längre för att vi skall få motsvarande dagens pension. Lite perspektiv. I samma föreläsning nämndes även att Norge gjorde av med 20% av sin oljefond i våras.
Citera
2020-10-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har lagts fram mycket teorier om vad som skyddar och förvärrar covid19 vad gäller olika tillskott. Inte sällan på sidor för olika former av konspirationsteorier. Finns mig veterligen inget vetenskapligt stöd för att man skulle klara sig bättre om man intar doser av de vanligaste vitaminerna och mineralerna som ligger flera gånger högre än det rekommenderade dagliga intaget. I bästa fall pissar man ut överskottet. I värsta fall blir man sjuk. Allt för mycket intag av c- vitamin ökar väl risken för njursten exempelvis.

https://journals.plos.org/plosone/ar...l.pone.0239252

Sambandet är nästan "äckligt" tydligt även i soliga delstater.

Att inte gå ut och allmänt rekommendera D-vitamintillskott leder inte bara till fler insjuknade utan även fler döda. Och de som kan något om detta rekommenderar MYCKET högre intag än det som bara motverkar brist.

Se ex:

https://www.youtube.com/watch?v=ZqZLMoLvhgk

Suboptimala nivåer i blodet är vanligt även med mycket sol och bra kost.
Citera
2020-10-17, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Christian Drosten har föreslagit att man kan pressa reproduktionstalet ner till under 1. Dom åtgärder som Christian Drosten har föreslagit, går ut på att identifiera smittbärare innan dom får symtom på sjukdom.

Men ja, det är ett besvärligt virus att bekämpa. Just därför borde Sveriges myndigheter ha försökt motarbeta virusets ankomst till Sverige. Men Folkhälsomyndigheten gjorde tvärtom. Folkhälsomyndigheten nästintill välkomnade viruset till Sverige. Anders Tegnell är en förrädare som har stridit på fiendens sida.
Fast du är ju hopplös med dit tjat om att vi välkomnande viruset till Sverige för att vi inte ställde in flyg. Säg ett enda virus som vi inte välkomnat till Sverige? Alla har inte velat kommat hit men nog har de varit välkomna.
Citera
2020-10-17, 09:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fel. BNP har rasat. Om det du påstår var sant så skulle BNP öka under lockdown.

Du kan inte översätta produktivitet vid hemarbete med BNP. Taxi och flygnäring har tappat över 80% av sina intäkter exempelvis. Det minskar förstås BNP men minskar inte produktiviteten på kontoren, snarare tvärtom. Denna pandemi har lärt många att använda skype och teams och snarare HÖJA produktiviteten. Det finns vinnare och förlorare på denna pandemi. För många har det aldrig gått bättre och för många andra har det aldrig gått sämre.
Citera
2020-10-17, 09:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Redan med dagens åtgärder i samhället finns beräkningar som visar att om vi behöver ha kvar dem under hela 2020 så kommer alla behöva arbeta ett år längre för att vi skall få motsvarande dagens pension. Lite perspektiv. I samma föreläsning nämndes även att Norge gjorde av med 20% av sin oljefond i våras.
Fundera lite över det jag fetat.
Lite perspektiv skadar inte.

Norges hela statsbudget är ungefär 1 000 miljarder norska kronor.
Oljefonden är ungefär på 10 000 miljarder norska kronor.
20 % av 10 000 miljarder är 2 000 miljarder.

Varför skulle Norge behöva använda två extra statsbudgeten under våren 2020?
Verkar det rimligt?
Vad sades egentligen i föreläsningen?
Citera
2020-10-17, 09:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta gäller en del gymnasieelever, andra fick sämre resultat. De som går i stökiga klasser får bättre resultat med distansundervisning, de som går i lugna klasser får sämre resultat med distansundervisning. Det är väldigt tydligt bland mitt äldsta barns kompisar att det fungerade så.

I snitt har det i vart fall gått bättre, men vi är alla individer.
Citera
2020-10-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Samtidigt finns de som säger att Sverige inte gör något. Man kunde inte ha mer fel.
Citera
2020-10-17, 09:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

I sådana fall kan man ju tycka att FHM och Socialstyrelsen borde uppdatera sina riktlinjer. Inte för att jag hyser så stort förtroende för dem men ändock. Hade gärna sett fler studier jag med. Själv har jag börjat med att inta Q10. Vet inte om det kan hjälpa. Är berikat med extra c vitamin. Vissa säger dock att man ska dosera 400-500% för bra effekt. Inget jag gör.
Citera
2020-10-17, 09:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
https://journals.plos.org/plosone/ar...l.pone.0239252

Sambandet är nästan "äckligt" tydligt även i soliga delstater.

Att inte gå ut och allmänt rekommendera D-vitamintillskott leder inte bara till fler insjuknade utan även fler döda. Och de som kan något om detta rekommenderar MYCKET högre intag än det som bara motverkar brist.

Se ex:

https://www.youtube.com/watch?v=ZqZLMoLvhgk

Suboptimala nivåer i blodet är vanligt även med mycket sol och bra kost.

Är ingen forskare inom området så vill inte säga att du har fel. Varför tror du inte att Socialstyrelsen rekommenderar det? Är de inte uppdaterade?
Citera
2020-10-17, 09:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Barn i Sverige idag går i princip "sönder" så fort man tittar på dem..speciellt skäggbarn.

Barn förstår väldigt mycket. Många gånger mer än vad vuxna gör. Handtvätt har blivit rutin för barnen. Lika naturligt som att klä på sig. Barn som knappt lärt sig prata kan uttala "handspiiiit". Det tycker jag är lite charmigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in