Hudförändringarna? Ja. Vissa av dem, som "pitting ödem", visste jag såklart att man kan få i slutstadiet av vilken sjukdom som helst, när kroppen ger upp. Men jag visste inte att det här viruset ger speciella hudförändringar. Det gör det mer unikt och läskigt.
Citat:
Jag tycker inte heller att vi ska låta viruset härja fritt. Det hade varit ohållbart, och inte minst omoraliskt som du säger. Särskilt i början när stor osäkerhet rådde kring hur potent viruset var. Men i takt med att kunskapen ökar så framstår det som mer och mer galenskap det man håller på med runtom i världen nu. Helt klart finns det en risk med att drabbas av covid. Jag var själv rätt risig i våras även om jag inte kan jämföras med de som blev inlagda med respirator.
Nu är det dock så att vi har den här sjukdomen spridd över hela jordklotet och vi får acceptera risken precis som det finns risker med mycket annat vi tar oss för. Självklart ska vi göra vad vi kan, men nedstängningar leder ju faktiskt i slutändan till att det inte finns resurser till att göra ett skit. För vem ska betala? Tycker du inte att det är värre?
Nu är det dock så att vi har den här sjukdomen spridd över hela jordklotet och vi får acceptera risken precis som det finns risker med mycket annat vi tar oss för. Självklart ska vi göra vad vi kan, men nedstängningar leder ju faktiskt i slutändan till att det inte finns resurser till att göra ett skit. För vem ska betala? Tycker du inte att det är värre?
Det behöver ju inte vara så långa nedstängningar, för att få ned nivåerna ganska rejält. Två-tre veckor räcker för det, om alla håller på reglerna sedan, och testar sig och isolerar sig så fort de får symptom, eller misstänker att någon annan kan ha smittat dem. För att kväsa det fullständigt krävs c:a 8 veckor - vid det laget är alla som bar på viruset antingen friska och smittfria eller döda, och deras familjemedlemmar som de varit i karantän med också. Och viruset är borta. Men så långt kommer nog inget land i världen att gå fler gånger.
Verkar som att det bara kommer fram nya otäckheter med den här sjukdomen, hela tiden..? Av influensa får man väl inga hudförändringar?