Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-18, 14:03
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har ett minne av en TV-dokumentär från 90-talet som hade en karta som visade en spanarholk på Luntis östra trottoar , nära korsningen till Tunnelgatan. Har för mig att den skulle varit kopplad till spaningen mot Sigge Cedergren , men här kan minnet grumlas och det finns risk för sammanblandning . Har skummat några program men ännu ej hittat rätt. Kanske någon i tråden minns detta.

Hylins dokumentärer visar kartor över holkarna i förbigående. Matade in dem i en Google Maps här

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1mIVrK4o57uh5WcLRZl6ACi2TOWgbB9lx&ll=59.3 384540267873%2C18.060618543789516&z=17

Vet dock icke om det är alla.
Citera
2020-10-18, 14:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det går dåligt ihop med NF.

Jag har lusläst IM:s förhör. Jag tycker det är väldigt troligt att GM står vid Dekorimas vägg och kliver upp bakom. Efter en kort väntan.

Men läser man AB:s förhör så ser han vad som han uppfattar som ett sällskap på 3 personer som går framför honom en stund innan OP blir skjuten. Det är inte en beskrivning av en person som bara kliver fram från Dekorimahörnet och avlossar 2 snabba skott mot LOP.

Skall man tro på AB:s beskrivning så låter det mer som att GM gått ifatt LOP kort innan Dekorimahörnet.
Citera
2020-10-18, 14:06
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
För mig verkar det mer som en ensam och hittills okänd gärningsman.

Vad är hindren för att GM promenerat på lite avstånd bakom paret LOP från Grand fram till Dekorima.
Är det vittnet Pia E eller att GM måste hinna före Dekorima innan LOP kommer dit?

Pia E kollade efter om det var något som såg ut som livvakt/livvakter i omedelbar närheten av LOP .
Jag ser inget problem med att hon inte lagt märke till en man som gick ute vid sträckstenskanten
på längre avstånd efter LOP.

Varför måste GM hinna före till Dekorimahörnet ? Är det inte mer troligt att han bara gick ifatt och sköt när de kom fram tiil korsningen ? Personen som IM såg vid Dekorimahörnet tror jag är AB som uppehöll sig vid den södra reklampelaren och gick lite fram och tillbaka mellan reklampelaren och Dekorimahörnet när han väntade på eftersläntarna i sitt sällskap.

Som sagt lönefredag kl. 23.15-20 på en Stockholms mest livliga stråk, restauranger o biografer, folk överallt. Att det inte skulle röra sig åtskilliga människor längs Sveavägen känns mkt osannolikt. Vittnen är oftast väldigt dåliga sådana om de inte har större anledningen att fokusera på något speciellt. Att det inte finns ett vittne för en händelse behöver inte betyda att det inte skett. Om man skulle ha fokus på ett område är det givetvis lätt att missa sånt som finns t.ex 20-30 m bort, specellt om det skulle vara någon person som gör sitt yttersta för att inte dra uppmärksamhet till sig.
Citera
2020-10-18, 14:08
Medlem
mvagrippas avatar
Mot den angivna bakgrunden beslöt tf polismästaren i Stockholm Sune Sandström att tillsätta en arbetsgruppför att se över förhållandena i främst Vaktdistrikt 1. Direktiv utfärdades den 13 december 1983.Arbetsgruppen bestod av tf polisöverintendenten Gunnar Severin, tf polisintendenten Arne Jönsson,poliskommissarien Hans Hyllander och kriminalinspektören Jan Länninge. Justitiedepartementet utsåg eftertf polischefen Sune Sandströms begäran en observatör, lagmannen Lars-Olov Hillerud. Polisstyrelsen utsåg informationssekreteraren Roland Öhrn att vara styrelsens observatör. Gruppen redovisade sitt arbete i en rapport i september 1984.”

Ovanstående text visar att centrala spelare i MOP som GS&JL är fullt medvetna om från vilken grupp som Hans Holmer plockar sina livvakter. Likaså är dom fullt informerade om Carl-Gustaf Östlings förehavanden.
Citera
2020-10-18, 14:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Hylins dokumentärer visar kartor över holkarna i förbigående. Matade in dem i en Google Maps här

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1mIVrK4o57uh5WcLRZl6ACi2TOWgbB9lx&ll=59.3 384540267873%2C18.060618543789516&z=17

Kunde tyvärr inte öppna det du skickade.
Citera
2020-10-18, 14:16
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kunde tyvärr inte öppna det du skickade.

Nytt försök i bildform: https://imgur.com/a/xHCSEAg
Citera
2020-10-18, 14:17
Medlem
FurirRevaers avatar
Där finns blå och röda markeringar, vad är vad? Är enbart de blå holkar eller alltihopa? Jag är lite seg i skallen såhär på söndagseftermiddagen...
Citat:

Citera
2020-10-18, 14:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Där finns blå och röda markeringar, vad är vad? Är enbart de blå holkar eller alltihopa? Jag är lite seg i skallen såhär på söndagseftermiddagen...

Blåa kamerorna är holkar. Röda är bara riktmärken relevanta för fallet, mordplatsen, Grand etc
Citera
2020-10-18, 14:24
Medlem
FurirRevaers avatar
OK. Då var det så min för tillfället enda fungerande hjärncell tyckte... 😉 Det fanns ju även sk gropar där spanarna kunde samlas över tid och ha gemensamma genomgångar utan att behöva åka in till polishuset. Oftast med möjlighet till övernattning och att laga mat. (En sådan vid Mariatorget användes även lite utanför tjänsten så att säga. Den var bekvämt utrustad även med bastu och tydligen mycket populär...).
Citat:
Blåa kamerorna är holkar. Röda är bara riktmärken relevanta för fallet, mordplatsen, Grand etc
Citera
2020-10-18, 14:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Men läser man AB:s förhör så ser han vad som han uppfattar som ett sällskap på 3 personer som går framför honom en stund innan OP blir skjuten. Det är inte en beskrivning av en person som bara kliver fram från Dekorimahörnet och avlossar 2 snabba skott mot LOP.

Skall man tro på AB:s beskrivning så låter det mer som att GM gått ifatt LOP kort innan Dekorimahörnet.

Säger han inte att han ser de tre gå tillsammans i fem meter?

Man kan inte avgöra något utifrån det. Kan lika gärna ca någon som kliver ut från väggen och tar några steg innan han skjuter.

På hörnet har knappast mördaren stått, då hinner inte Palme falla på blodfläcken
Citera
2020-10-18, 15:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Värt att veta är att Fauzzi själv drar slutsatsen att det är Björkman. Efter skotten vänder han sig om och tittar mot mordplatsen, där han ser en man som kastat sig in i skydd i en port. Han drar slutsatsen att detta är samma man han såg gå bakom Palme, bland annat på grund av jackan.

Ja, det gör han. Men, det kan det inte vara då Björkman inte var där Fauzzi såg mannen.
Citera
2020-10-18, 16:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han säger han på en dryg timme 16:30-17:30 drack tre snapsar, tre öl och en whiskey. Det är imponerande rask takt. Sen "nån öl" under resterande kvällen. Vilket jag tolkar som att han i långsamt tempo druckit öl från 18 till 23. Med tre öl, tre snaps och en whisky som grund.

Inte direkt nyktert va?

Var är AB när NF passerar i så fall? Stillastående 30 m därifrån? Inget som NF tycker är värt att nämna.

Det enklaste är att NF såg AB, som han själv säger. (mannen i blå jacka gömmer sig i porten).

AB står på trottoaren utanför banken, vilket han gjorde i flera minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in