2020-10-18, 14:51
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Oklart var bokförare Siri befann sig. Jag hittar henne inte i sammanfattningarna av vittnesmål. Men du får ta och lyssna på vad hon säger (15:16):
”it was around maybe 01:15, and something very strong pushed me out my bed”.

Två reflektioner här:
1. tidpunkten är långt efter den tänkta tidpunkten för en kollision. Vid 01:15 hade de överlevande från däck 1 redan flytt. Däremot kan det stämma med den kraftiga slagsidan som inträffar någon gång efter midnatt, och paradoxalt stämmer det med JAICs tidpunkt för densamma. Det här visar på M.O. 1A hos dokumentärfilmare: ’never ruin a good story’ med obekväma kontrollfrågor.
- de flesta i besättningen tycks ha bott på däck 6-8. En överhalning på >30 grader kommer att märkas mer ju högre upp du är, och den kan definitivt kasta dig ur sängen.

Skall jag tolka det som att du i övrigt är överens om att de överlevande på däck 1 inte vittnar om en stöt som kastar dem ur sängen, utan att det är slagsidan som gör det?

Då haverikommissionen inte verkar ha tagit med vittnesmål som motsäger deras teori och förvanskat andras (Reintamms), är det svårt att dra några säkra slutsatser.
Kent Härstedt säger "Vi som var ombord kände också att det kom en smäll från sidan som fick fartyget att lägga sig åt ena sidan"
[url]https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet/URL] Intervju sist i artikeln.
Citera
2020-10-18, 14:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Vet inte om du åkt färja någon gång och varit på bildäck. Det är ett däck med höga lister kring dörrar och dörrarna är vattensäkrade. Samtidigt så finns det alltså länsbrunnar där vatten rinner ut på utsidorna. Om man tror att färjor är utformade så att det skulle komma ner under, tex till däck 1, ja då har man inte alla styrmän på bryggan.
...
Jag tycker att du och farbror barbro som har så underliga argument att man baxnar, gör som mig, tar 6 månaders semester från flashback.
Sakupplysning 2, ang. länsbrunnar:
Estonia hade mycket riktigt spygatter (’scuppers’) som skall dränera bildäck. Så långt har du rätt. SSPA har beräknat kapaciteten på dessa och kom fram till maximalt 26 ton/minut vilket är en ansenlig siffra.
(http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf, s35)
Detta förutsätter dock 1 m vattenpelare, och detta uppnås först med 400 ton vatten och påtaglig slagsida. Med mindre vatten avtar utflödet med roten ur höjden, så om vi t.ex. har 0.1 m vattendjup så är utflödet teoretiskt ca 8 ton/minut.

Problemet är bara att inflödet genom även en delvis öppen bogramp så mycket större. HSVA uppskattar det till 70-80 ton från sina dynamiska beräkningar
(http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.28). SSPAs modellförsök gav up till 100 ton/minut med rampen delvis öppen (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf, s.32).

Så det är inte så konstigt om man mer eller mindre bortser från spygatterna i ett sådant hastigt förlopp som Estonias förlisning.
Citera
2020-10-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och det är ju taget ur luften av den gode professorn... För om man tittar på filmen så är det inget spant där hålet är. Man kan dock se ett spant till vänster om hålet, när de filmar snett in i båten.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/7KlzL9/se-filmen--har-upptacks-halet-i-m-s-estonias-sida

Förmodligen inte tagit ur luften, utan baserat på avståndet mellan spanten.

Vad var avståndet mellan spanten på MS Estonia?
Citera
2020-10-18, 15:00
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, absolut så men lite av våran foliehattgrej är ju att det är, och var, mycket som inte riktigt ”sitter ihop” när man bollar fram och tillbaka.

Det jag själv känner är att hålet som så hårt har förnekats nu finns där ändå. Det är lätt att man går igång då och det borde verkligen ligga i de ansvarigas intresse då att motbevisa och förklara just hålet utan att fortsätta rabbla bogvisir, slagsida och gravfrid liksom.

Tidningarna har ju redan släppt det, någon åkte ut ur Idol och det skjuts på våra gator så snart glömmer vi detta vilket kanske är skönt för en del. 😙

Heja Estland!

En ny sammanhållen utredning som redovisar det totala kunskapsläget skulle råda bot på det du nämner. För det blir också så att lösryckta detaljer kan låta vettiga men satta i ett sammanhang blir de perifera. ”Det kunde komma in vatten igenom ett hål” låter ju som något som kan ändra allt, men om det visar sig att fartyget inte kan få den slagsida det hade med vatten enbart under däck framträder en annan bild.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-18 kl. 15:30.
Citera
2020-10-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Mariellas befälhavare nämner ett radareko rakt söderut i sitt samtal med Silja Europas befälhavare. Känner du till någon tidslinje där man har jämfört tiderna mellan radiokontakterna och sjunkförloppet? Det samtalet är rätt nära inpå att Mariella börjar se nödraketer.

https://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/route.html

Fig 11 högre bilden. Radarekona var senare.
Citera
2020-10-18, 15:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Då haverikommissionen inte verkar ha tagit med vittnesmål som motsäger deras teori och förvanskat andras (Reintamms), är det svårt att dra några säkra slutsatser.
Kent Härstedt säger "Vi som var ombord kände också att det kom en smäll från sidan som fick fartyget att lägga sig åt ena sidan"
[url]https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet/URL] Intervju sist i artikeln.
Så vi har nu gått vidare till et par nya vittnen. OK.

All heder åt Kent Härstedt, men det där är inte vad han berättade direkt efter olyckan. Då sade han så här:
Efter den [middagen] gick jag och lade mig för det gungade och jag kände litet sjösjuka. Men efter en stund tyckte jag att jag skulle må bättre av att vara uppe och så hörde jag också kraschar och ljud av något som gungade fram och tillbaka. Jag blev litet orolig.

Gick upp i baren - Jag gick upp i baren och lyssnade på karaokesång och det här är det jag kommer ihåg mest, hur trevlig och gemytlig stämningen var. Men helt plötsligt lägger sig båten på snedden

(http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19940929:TT:0076:0)

Först ljud och krängningar som gör honom så orolig så att han lämnar hytten, sedan efter en stund slagsida så kraftig att ”båten lägger sig på sidan”. Kan du på något sätt få ihop det med en kollision midskepps med ett annat fartyg? Var det när han var i hytten eller i kareoke-baren?

Det är något evigt tröttsamt med denna ständiga cherry-picking bland esmål, både urval av vittnen men också tiderna. Om kollisionen skall passas in med Siris och Kents uppgifter till YLE och AB så måste slagsidan ske samtidigt med kollisionen. Men hur skulle det gå till?
- först måste mängder med vatten (~2000 ton) in på däck 0 & 1, sedan kan vi få kraftig slagsida (dock inte > 30 grader)
- men 19 passagerare lyckas fly från däck 1. Hur är det möjligt om vatten forsar in på däck 1?
Citera
2020-10-18, 15:23
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Det gör ju jag inte. Vad jag säger är att första krängningen inte kunde ha det förloppet om det inte fanns andra hål. Det visar simuleringen med och det är vad HSVA rapporten säger med, men du förnekar detta. Vet inte om det beror på att du har huvudet så långt upp i statsröven att din hjärna får dåligt med syre, eller du inte riktigt förstår rapporten.
ngningen inte kan ske.

HSVA redovisar på sidorna 30-32 att det beror på vatten på bildäck, där den omedelbara krängningen beror på svängen och återhämtningen pga vind och vågor trycker tillbaka mot babord.

Citat:

Men jag skall försöka förklara som ett barn förstår. Du tänker så här:
Vatten + genomföringar = saken är biff.
Men vad du inte förstår är att genomföringarna är utformade så att det kan finnas vatten på däck, de sitter alltså på sådana ställen att den mängden vatten som krävs för första krängningen.

Tänk lite själv. Det finns rapporter från tidigare turer där de har ca 10 cm vatten på däck pga av storm. Kom det ner något vatten till däck 1 då? Nej? Varför? För att däck är utformat så att det kan finnas vatten där, det är naturligt.

Så om du läser HSVA rapporten, så är vad de säger, att efter den första krängningen skedde, så kan inte fartyget rätas upp på det sättet det gjorde, om det inte är fullt med vatten under däck. Innan denna krängningen så var lutningen ganska moderat, inte alls så att något vatten kunde komma till genomföringarna. Av den anledningen så vet man att det inte kunnat finnas något vatten på däcket under.

Nej, vad de säger är att simuleringen visar att det troligen var mkt vatten på bildäck - annars får du inte den lutningen vid svängen. Samma ref som ovan.

Citat:

Vet inte om du åkt färja någon gång och varit på bildäck. Det är ett däck med höga lister kring dörrar och dörrarna är vattensäkrade. Samtidigt så finns det alltså länsbrunnar där vatten rinner ut på utsidorna. Om man tror att färjor är utformade så att det skulle komma ner under, tex till däck 1, ja då har man inte alla styrmän på bryggan.

Det är alltså noll procents chans att vattnet som var där nere, på däck 0 eller 1, kom från bildäck så tidigt i skeendet. Detta pekar den tyska rapporten på. Den säger också att det finns vatten där och det kräver ett annat hål. Vilket finns.

På sid 33-37 redovisas sedan hur vatten kan ha trängt ned. Du verkar ha skeppsvana, och visst vet jag hur ett bildäck ser ut, men i detta fallet litar jag mer på experterna.

Citat:

Jag tycker att du och farbror barbro som har så underliga argument att man baxnar, gör som mig, tar 6 månaders semester från flashback.

Det jag tycker du borde göra - och nu är jag helt allvarlig - är att sammanställa en rapport. Lägg fram din egen teori (att det tappade visiret måste ha märkts från bryggan osv) och hur den kopplar mot vittnesmål och den allmänna tidslinjen. Hänvisa till och angrip de delar i JAIC, SSPA och HSVA-rapporterna som du inte anser är hållbara.

Redovisa allt sammanhängande och öppna upp för kritisk granskning så för du diskussionen framåt. Att kalla debattmotståndare för statstroll och så vidare är inget som direkt stärker din position.
Citera
2020-10-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Utelämnar du avsiktlig information här, eller är du bara okunnig?

Spanten ska ha deformerats. Det är den stora komponenten här. För att deformera plåten krävs inga stora krafter.

Du kan säkert slå hål på plåten på min bil med en syl. Men kan du deformera konstruktionen runt framrutan så att närliggande plåt bucklas, med en syl?

Om du byter ut sylen mot en hammare som du hugger in i A-stolpen och att den är fastsatt med en kätting till dragkroken på en annan bil som drar iväg. Då får du nog lite skador. (försöker bara göra en liknelse till ankare fastsatt i båt.

Alltså det jag tänker på är det ens möjligt att ett ankare kan draggas in i sidan på båten och göra skadorna? Jag har ingen aning men det låter ju inte helt otroligt. Kan det ha hjälpt Estonia att vrida på sig? Kan ju iaf vara ett försök till att ytterligare försvåra för framtida utredning. Skulle kunna förklara att det är fler hål i båten (misslyckade försök att haka fast). Jag tror inte på denna teori men det hade varit intressant att höra vad någon expert tror. Alltså om det ens är möjlig.
Citera
2020-10-18, 15:25
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
(Underlig?) faktaupplysning från den tyska rapporten från GGE/Meyer-varvet du pekar på (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.htm):

The forward lift and the stairway in the 4th compartment continued down to 0-deck level (swimming pool, saunas), the other lift ended on 1st deck level. Both lifts had only non-watertight doors to starboard with 100 mm sills on the car deck,

The sliding doors on car deck level leading from car deck into the centre casing above the 1st deck had sills of 130 mm above the 100 mm sill running around the entire centre casing just interrupted in way of the 2 store lifts, i.e. the sills of the sliding doors had a total height of 230 mm. None of the lift doors were watertight
.

Alltså har du ett rätt och flera fel:
- det fanns en kant på 100 mm runt center casing,
- för dörrarna tillkommer sedan ytterligare 130 mm, totalt 230 mm,
- hissdörarna ligger på 100 mm-nivån, de var inte vattentäta.

Vad gäller de vanliga dörrarna så är deras status inte helt klar. Vi vet att ett antal ögonvittnen som såg vatten komma ut genom dörrspringan och det var vatten på durken på däck 2. Vidare vet vi att åtminstone en dörr till bildäck var öppen (vid Compartment 6?) eftersom överlevande såg vatten på själva bildäck.

Det är alltså inget konstigt att vatten kunde rinna ner från däck 2, både med och utan slagsida. Av särskilt intresse är hissen som slutar nere på däck 1, eftersom allt vatten som tar sig över dess tröskel på 100 mm hamnar på däck 1 bland hytterna.

”Stf Styrman FB”
Du är ju autist har vi redan bekräftat. Vattentät och vattensäkrad är inte samma sak. Det kommer in vatten i dör som är vattensäkrad, men inte i den mängden som du önskar. Dessutom låg hissen i mitten, vilket gör att när båten lutar, så kommer inte vattnet vara där. Det kommer dessutom länsas ut ur brunnar. Hade din autistiska ådra haft någon sanningshalt, så hade dessutom däck 1 varit vattenfyllt förra gången det var 10 cm vatten på däck och den gången gungade ju det med. Nu blev ju det inte så, utan det länsas ut på kanterna när båten lutar.

Eller är det så din autistiska hjärna tror. Att färjelinjen råkar dränka ner hytterna på däck 1 lite då och då och skiter i det. Du tror inte att passagerare hade fått hjärtsnurp om det dök upp vatten till hytterna? Klart du gör och sedan fläker du ur dig lite siffor och lister medan du inte ens läser andras inlägg.

Försök förstå, om det hade runnit ner vatten så enkelt som du vill, så hade man gjort något åt det för skrämma passagerare är inte bra för affärerna.

Detta är vad HSVA konfirmerar i sin rapport, att det finns ett hål. Och det finns där redan vid första krängningen, som sker innan bogrampen är borta.
Citera
2020-10-18, 15:30
Medlem
2 st fundamentala fel gjorde också att förlisningen gick fortare. Vid lastning så lastade de tunga lastbilar utmed styrbordssidan och därav fick de korrigera med BB:s heelingtank, varav det uppstod att de hade inget att korrigera med när de fick kraftig slagsida åt SB. Sedan under fartygets gång när de kom ut i öppen sjö, vågorna kom in från bb:s bog och när de fick det kraftiga slag mot det kraftigt utsvängda bogen/bogvisiret så började händelseförloppet. När de insåg på bryggan att något var fel,cde förstod nog inte riktigt skadans omfattningen och gjorde en babords gir och gick upp i vind och sjö. Därav gick det fortare då än mer vatten strömmade in. Istället skulle de ha girat styrbord så att fören vändes bort mot vågorna och tagit in vågorna akterifrån, då hade händelseförloppet blivit långsammare. Eller som aldrig har tagits upp, öppnat akterrampen, vattnet hade kunnat strömma igenom.

Min teori är att sprickor som har uppstått är att det har blivit ett bendning moment och vridande moment dels pga lasten och vatteninträngning under tiden fartyget sjönk samt att hon har ändrat läge under sin tid på havets botten. Hade det varit en seriös dokumentär så hade de kunnat ställa dessa frågor, istället skapar det bara vilda spekulationer och konspirationer. Ser fram emot en seriös undersökning där vi får svart på vitt hur denna reva har uppstått. Så dessa konspirationer får ett slut.
Citera
2020-10-18, 15:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jösses,nu kommer nästa faktaresistena såklart. Din kollega, precis som du, har huvudet i statsröven och kan inte komma med några vettiga slutsatser. Det är för att ni inte VILL förstå, för ni har en agenda.

Om den intresserade läser
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf
Så framgår det, och nu skriver jag detta igen, för jag har skrivit det ett par gånger och inte för att jag tror att farbrons hjärna vill ta det, utan mest för att andra skall förstå hur svagbegåvad han är.

I HSVA så framgår det att alltså Estonia får en slagsida som sedan rätar upp sig. Detta är inte möjligt utan att det finns vatten under däck enligt HSVA. Därför skall det finnas en läcka redan från början.
Hade det funnits mycket vatten på däck och lite under däck, hade båten endera slått runt på direkten eller kvarstått med slagsida. Nu gjorde den inte det, utan kom tillbaka till ett nästan normalläge på direkten. All

....

Och som avslutning så kan jag meddela att HSVA ansåg att det kunde komma in 300 kubik vatten i minuten genom bogöppningen om både visiret och rampen var borta. Med det sagt, så tror jag att några läsare fattar att ett par tums rör inte tar in samma mängd vatten.

1. Var i HSVAs rapport hittar du stöd för ditt påstående ovan (det fetade)? Rapporten är lång, gemoss en sida och helst ett citat.

2. Vilka är ”ett par tums rören”?
Syftar du på ventilationstrummorna på som visas i HSVAs rapport s.70 & 151?
(http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf)
Dessa har alltså en öppning på 0.3 m^2 så jag tror ”några läsare” fattar att de inte har dimension på ”ett par tum”.
Citera
2020-10-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
2 st fundamentala fel gjorde också att förlisningen gick fortare. Vid lastning så lastade de tunga lastbilar utmed styrbordssidan och därav fick de korrigera med BB:s heelingtank, varav det uppstod att de hade inget att korrigera med när de fick kraftig slagsida åt SB. Sedan under fartygets gång när de kom ut i öppen sjö, vågorna kom in från bb:s bog och när de fick det kraftiga slag mot det kraftigt utsvängda bogen/bogvisiret så började händelseförloppet. När de insåg på bryggan att något var fel,cde förstod nog inte riktigt skadans omfattningen och gjorde en babords gir och gick upp i vind och sjö. Därav gick det fortare då än mer vatten strömmade in. Istället skulle de ha girat styrbord så att fören vändes bort mot vågorna och tagit in vågorna akterifrån, då hade händelseförloppet blivit långsammare. Eller som aldrig har tagits upp, öppnat akterrampen, vattnet hade kunnat strömma igenom.

Min teori är att sprickor som har uppstått är att det har blivit ett bendning moment och vridande moment dels pga lasten och vatteninträngning under tiden fartyget sjönk samt att hon har ändrat läge under sin tid på havets botten. Hade det varit en seriös dokumentär så hade de kunnat ställa dessa frågor, istället skapar det bara vilda spekulationer och konspirationer. Ser fram emot en seriös undersökning där vi får svart på vitt hur denna reva har uppstått. Så dessa konspirationer får ett slut.
Stämmer bra, fartyget var fellastat.
100-200 ton för mycket på styrbordssida, räkna.
Vad kan det vara, plutonium + uran+ lite andra grundämnen, gissar jag.
Några miljarder skr som ligger där i båten.
Kilo priser: https://periodiskasystemet.nu/dyraste-grundamne
Senast redigerad av sovvandring 2020-10-18 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in