Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Nej, i detta har du rätt. Det är också främsta anledningen till att jag svängt fram och tillbaka om Trump. Jag tror på internationella samarbeten och Trump är liksom fel kandidat för det. Jag blir alltså inte alltför ledsen om Biden vinner.
Vilket är min poäng, Trump är en katastrof för USA rent utrikespolitiskt då USA sakta men säkert blir isolerat vilket absolut ingen gynnas av, för oavsett vad man tycker om USA, Kina, Ryssland och/eller EU så tävlar dessa om att vara
den dominanta faktorn internationellt och de gör det på olika grunder.
Ryssland drömmer om att åter bli den supermakt de var under sin tid som Sovjetunionen, Kina har imperialistiska drömmar där de blir samma typ av maktfaktor som Storbritannien var under den viktorianska eran, EU vill vara den absoluta maktfaktorn när det kommer till handel och ekonomi medan USA verkar stundvis vara en korsning mellan Kinas och EU men genom diplomati och inte genom erövringar och överbelåna länder så att de säljer sig till Kina för att bli av med skulden.
Jag är ingen jätte vän av USA men jag ser hellre USA som den dominanta faktorn än Kina eller Ryssland