2020-10-18, 11:30
Medlem
Surtrutens avatar
Hur kommer världen att agera om Trump förlorar valet, men vägrar att lämna ifrån sig makten?
Jag har ingen aning, men tycker det skulle vara intressant att diskutera detta oavsett vad man kan tro om valutgången och om Trumps agerande.
Klart mer intressant än att tjafsar om opinionsundersökningar som bara tycks stämma om de stödjer den man vill ska vinna.

Andra diktatorer som inte fått sitt ämbete på demokratisk grund borde ju kunna ge sitt stöd, men kanske inte de på vänsterkanten.

Det finns ju en del högerledare, typ Viktor Orban, som man kan tänka sig ger Trump sitt stöd.
Frågan är vad som är viktigast för dessa ledare, demokrati, höger eller nationalism.

Jag har inga svar, bara frågor och funderingar.

Vad tror ni?
2020-10-18, 11:31
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur kommer världen att agera om Trump förlorar valet, men vägrar att lämna ifrån sig makten?

Vad ska man göra?

2000 slutade rösträkningen i Florida i domstol. Det slutar väl som då att folk tycker amerikaner och amerikanska valsystemet är undermåliga.
2020-10-18, 11:32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är där du tar fel. Vita kvinnor lämnar Trumps gäng i rask takt.

Kolla tex följande från Minnesota och Wisconsin.

https://www.brookings.edu/blog/fixgov/2020/09/16/will-white-women-without-college-degrees-torpedo-president-trumps-reelection/#page-content

Vita kvinnors stöd för Trump har minskat med 11 respektive 18 procentenheter. Gör inte misstaget att tro att det ser annorlunda ut i andra stater.

Gör heller inte misstaget som andra Trumpare gör: om de inte gör som jag vill räknas de inte. Negrer, latinos, vita kvinnor och judar har alla rösträtt.
Och alla dessa kommer rösta på Trump i stor utsträckning. Kolla OU från 2016 och jämför med dem, istället för att jämföra dagens OU med 2016 års valresultat, som ju chockade de flesta.

Om du så gör, är jag säker på att resultatet såg ungefär likadant ut i mitten av oktober 2016 som det gör idag.
2020-10-18, 11:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Trump har mäklat mer än en fred i MÖ och inte startat något krig. Trump är alltså inte en hök som alla andra presidenter varit med undantag för J Carter.

Jag tror du är lite selektivt väljande där, mördandet av den iranska generalen gjorde att USA vart ännu mindre välkommen i Irak samt var fruktansvärt nära till att leda till ett krig, allt detta över att samma general talade illa om USA.

Jag skulle klassa ett sådant beteende som hökaktigt men kan vara villig att kompromissa och enas om att det bara är ren idioti att döda andra länders generaler över att de talar illa om ens land.
2020-10-18, 11:33
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är problematiskt att diskutera med mytomaner som tror att Iran och Ryssland skulle starta krig mot USA eftersom USA dödar en Iransk general på uppdrag i det USA-kontrollerade Irak.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Trump har mäklat mer än en fred i MÖ och inte startat något krig. Trump är alltså inte en hök som alla andra presidenter varit med undantag för J Carter.

Nej, nej Trump är ingen hök, möjligen bara en fiskmås;

"Record 7,423 US bombs dropped in Afghanistan in 2019: Report
The US has ramped up air bombings since Donald Trump was elected president in 2016."

https://www.aljazeera.com/news/2020/1/29/record-7423-us-bombs-dropped-in-afghanistan-in-2019-report

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m1KPr/spelet-bakom-da-bestamde-sig-trump-for-att-doda-generalen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-har-slappt-varldens-storsta-konventionella-bomb-over-afghanistan

Edit: lade in Sinestro ínlägg också ovan

#evictionnotice2020
#byebyeneveragain
Senast redigerad av Skallmeja-Zorro 2020-10-18 kl. 11:38.
2020-10-18, 11:34
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Och alla dessa kommer rösta på Trump i stor utsträckning. Kolla OU från och jämför med dem, istället för att jämföra med valresultatet, som ju chockade de flesta.

Om du så gör, är jag säker på att resultatet såg ungefär likadant ut i mitten av oktober 2016 som det gör idag.

Nej,
det är vad det inte gör. Det är det som är poängen. Du kollade uppenbarligen inte på länken. Vita kvinnor utan collegeutbildning stödjer Biden när det gäller saker som ekonomin, lag och ordning, raslig harmoni osv osv osv.
2020-10-18, 11:35
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Nej, nej Trump är ingen hök, möjligen bara en fiskmås;

"Record 7,423 US bombs dropped in Afghanistan in 2019: Report
The US has ramped up air bombings since Donald Trump was elected president in 2016."

https://www.aljazeera.com/news/2020/1/29/record-7423-us-bombs-dropped-in-afghanistan-in-2019-report

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m1KPr/spelet-bakom-da-bestamde-sig-trump-for-att-doda-generalen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-har-slappt-varldens-storsta-konventionella-bomb-over-afghanistan

#evictionnotice2020
#byebyeneveragain
Ja, han gick ju till val på att "Bomb the shit out of ISIS" och det är ju positivt. Men han ärvde ju det kriget av de neo-cons som han aktivt rensat ut ur GOP, samt av Obama som använde Afghanistan som heroinproducent.
2020-10-18, 11:37
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Nej,
det är vad det inte gör. Det är det som är poängen. Du kollade uppenbarligen inte på länken. Vita kvinnor utan collegeutbildning stödjer Biden när det gäller saker som ekonomin, lag och ordning, raslig harmoni osv osv osv.
Klart jag tittade i din länk. Det var en jämförelse med valresultatet 2016 och en OU från 2020. Det är en felaktig jämförelse som saknar bäring. Vad du måste jämföra är OU från 2016 med OU från 2020. Då kommer du upptäcka att de ser väldigt likartade ut.

Ingen i USA har någon som helst aning om var Biden står när det gäller ekonomi, lag och ordning med mera. Biden svarar ju inte på frågor från journalister och de svar han gett i debatterna motsäger hans vallöften. Men vi vet att man inte är svart om man inte röstar på honom.
2020-10-18, 11:40
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Strax efter att han kom ut från sjukhuset gav bettarna Trump 30% chans att vinna. Nu ger de honom alltså 40%.

Japp. Eller.. 39% för att vara korrekt.

Oddsen går ju upp och ner baserat på händelseutvecklingen. Gissar att republikanernas valmanipulation underskattats och att man nu börjar räkna med att Bidens försprång kan knapras in via diverse domstolsbeslut etc.

Och ju närmare valdagen vi kommer ju jämnare lär det bli. Eftersom clownen såklart sprattlar allt intensivare in i det sista. Gissar att oddsen kommer att ligga kring 55-45 den 2:a.
2020-10-18, 11:41
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Klart jag tittade i din länk. Det var en jämförelse med valresultatet 2016 och en OU från 2020. Det är en felaktig jämförelse som saknar bäring. Vad du måste jämföra är OU från 2016 med OU från 2020. Då kommer du upptäcka att de ser väldigt likartade ut.

Du har inget att lära mig om hur sånt här fungerar. Igår diskuterade jag med några andra AfS-are som hävdar att opinionsundersökningarna inte är trovärdiga eftersom Biden leder.

Säg inte att du också håller på med magical thinking som tex Sinestro?

Citat:
Ingen i USA har någon som helst aning om var Biden står när det gäller ekonomi, lag och ordning med mera. Biden svarar ju inte på frågor från journalister och de svar han gett i debatterna motsäger hans vallöften. Men vi vet att man inte är svart om man inte röstar på honom.

Det är klart de har.

Jag förstår dock din poäng som är att amerikanerna hatar och föraktar Trump och hans politik.
2020-10-18, 11:46
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Du har inget att lära mig om hur sånt här fungerar. Igår diskuterade jag med några andra AfS-are som hävdar att opinionsundersökningarna inte är trovärdiga eftersom Biden leder.

Säg inte att du också håller på med magical thinking som tex Sinestro?

Det är klart de har.

Jag förstår dock din poäng som är att amerikanerna hatar och föraktar Trump och hans politik.
Jag tror vi får avsluta denna meningslösa diskussion där du uppenbarligen har en hög tilltro till OU, medan jag inte har det. Du förstår inte att det är ett misstag att jämföra valresultatet från 2016 med en OU från oktober 2020. Då blir det knepigt att komma någonstans.

Men jag lovar dig - om du jämför OU från 2016 med OU från 2020 ser du knappt någon skillnad.
2020-10-18, 11:48
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Jag tror vi får avsluta denna meningslösa diskussion där du uppenbarligen har en hög tilltro till OU, medan jag inte har det. Du förstår inte att det är ett misstag att jämföra valresultatet från 2016 med en OU från oktober 2020. Då blir det knepigt att komma någonstans.

Men jag lovar dig - om du jämför OU från 2016 med OU från 2020 ser du knappt någon skillnad.

Nej Japhy nej,
sluta upp med ditt magiska tänkande.

Trump ligger klart efter hur mycket du än ogillar det och det beror på att vita väljare överger honom i rask takt.

Släpp konspirationsteorierna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in