2020-10-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag läste också det mailet. För mig har det länge varit tydligt att de har strävat efter flockimmunitet och att öppna skolor driver smittan. Jag förstår vikten av att ha skolorna öppna men jag hatar lögner. Dock anser jag att Sverige skulle gjort som Danmark, Norge och Finland gjorde, stängda skolor i början för att få ner smittan samt antal avlidna för att köpa sig tid.

Ju längre tiden går desto fler sanningar som FHM förnekat kommer fram:

- skolor är till stor del med och driver smittan.

- covid-19 smittar till övervägande del via luften man andas in och inte via föremål man tar på.

- pre- och asymtomatisk smitta existerar i högsta grad och står för ca 50% av smittan.

osv osv osv
Det är ju dock intressant att studien i Japan indirekt säger att asymptomatisk smitta är bra. Mycket smitta i lågz doser är bra. Därav det stora värdena med mask också. Smitta många lite.
Citera
2020-10-18, 10:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
..och här är Sveriges. Tycker du de ser lika ut?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/figur-1.-vecko_aldersincidens_vecka41.png
Hur många barn testas i Sverige jämfört med Nederländerna? Ingen kan väl på allvar tro att ett fenomen som att t ex skolor står för en stor del av smittan i ett land inte är direkt applicerbart på ett annat land?
Citera
2020-10-18, 10:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är ju dock intressant att studien i Japan indirekt säger att asymptomatisk smitta är bra. Mycket smitta i lågz doser är bra. Därav det stora värdena med mask också. Smitta många lite.
Den har jag inte läst, var det länken du postade?
Citera
2020-10-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Jag förstår heller inte själva strategin av FHM, eftersträva flockimmunitet men ljuga om det konstant på pressträffar. Hade det inte varit bättre att gå ut tidigt i epidemin med att man eftersträvar flockimmunitet? Då hade det varit nog lättare att skydda äldre då dessa förstått själva strategin, och att unga då kanske hade ansett sig fått en viktig roll i samhället genom att bygga upp immunitet och skydda de äldre.

Det är inte konstigare än att FHM/Regeringen aldrig "strävat" efter flockimmunitet, utan från början sett det som något oundvikligt.
"Strategin" var aldrig flockimmunitet, det var bara aldrig meningen att stoppa flockimmuniteten från att förverkligas.

Det är en retorisk dans, inget annat.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-18 kl. 10:58.
Citera
2020-10-18, 10:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är inte konstigare än att FHM/Regeringen aldrig "strävat" efter flockimmunitet, utan från början sett det som något oundvikligt.

Det är en retorisk dans, inget annat.
Nej det är det inte eftersom det finns olika strategier.
Citera
2020-10-18, 10:56
Avslutad
Citat:
Hur många barn testas i Sverige jämfört med Nederländerna? Ingen kan väl på allvar tro att ett fenomen som att t ex skolor står för en stor del av smittan i ett land inte är direkt applicerbart på ett annat land?

Det beror på. Stängde Nederländerna sina skolor i våras? Om ja så finns det såklart färre immuna elever där vilket ger en större ökning än hos oss.
Citera
2020-10-18, 11:00
Medlem
Citat:
Nej det är det inte eftersom det finns olika strategier.

Ja, det finns olika strategier. Men FHM utgick från att flockimmunitet var oundvikligt - det var inte en del av strategin utan något den tog hänsyn till.

Jag säger inte att distinktionen är relevant, men det är den som Tegnell och co. använder sig av.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-18 kl. 11:20.
Citera
2020-10-18, 11:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Precis så resonerar jag och har så gjort hela tiden. Jag har aldrig förstått FHMs förklaringar att:

- vi kommer att glömma att hålla avstånd.

- vi kommer att peta oss mer i ansiktet ( vilket har motbevisats genom en studie, folk petar sig mindre i ansiktet med mask )

”– Det har en signaleffekt. När man ser någon med munskydd tänker man på att hålla avstånd, säger Heidi Stensmyren, ordförande för Läkarförbundet.”

” Att använda munskydd kan ha viss funktion och då ska man verkligen veta hur man använder det: man har rena händer, sätter på sig munskyddet och sen rör man inte munskyddet. När man tar bort det så slänger man det och spritar händerna igen, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala.”

svt.se

Problemet är väl att det är väldigt olika. Men du som bor i Skåne har du åkt över bron ?
Citera
2020-10-18, 11:03
Medlem
Citat:
Inte när det handlar om fakta.
Visst. Lycka till.
Citera
2020-10-18, 11:03
Medlem
Det är för mig väldigt mystiskt hur alarmister kan haka upp sig och kräva skolrestriktioner som om det vore viktigt. Att friska barn lokalt träffas i samma grupp varje dag är inte en stor spridningsrisk. Det är ju helt självklart.

Det är personer som träffar på nya kontakter som bidrar till spridning.
Citera
2020-10-18, 11:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad finns det för bra anledning till att världen inte stänger ned för influensa?

Att vi har ett vaccin?
Citera
2020-10-18, 11:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att vi har ett vaccin?

Fast vi stängde inte ner under 70- och 80-talet för säsongsinfluensa, trots att vi inte hade vaccin då och trots höga dödstal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in