2020-10-18, 05:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Haha, nej det är inte "rejält mycket allvarligare". Ska du in i den här tråden och ljuga nu också? Vad är det med er Sverigedemokrater och er covidhets? Ingen annanstans i världen beter sig konservativa/nationella så här.

Med tanke på de låga dödstalen AV influensa så är Covid rejält allvarligare. DU kan själv mäta antalet döda AV influensa säsongen -19 och jämföra med Covid. Presentera gärna antalet här i tråden.
Citera
2020-10-18, 06:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Verkar så. Kan dom möjligtvis köra en lockdown snart med tanke på rådande läge?

De vill dock inte kalla det "lockdown".

https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/136261/how-belgiums-phase-4-is-different-from-a-lockdown-prime-minister-alexander-de-croo-curfew-teleworkin g-bars-restaurants-close-contact-the-netherlands-dutch-steven-van-gucht/
Citera
2020-10-18, 06:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Skulle tro att betydligt fler fall av sjukhusinläggningar och IVA kommer rapporteras den här veckan. Även dödstalen lär börja rapporteras tvåsiffrigt igen. Något som inte skett sedan sommarlovet, men nu är ju skolorna öppna igen med allt vad det innebär. Vi får vara glada så länge det inte är tresiffrigt, för några åtgärder tror jag inte att det blir. Man kommer skylla på att folk inte följer rekommendationerna. Handtvätt mot ett luftburet virus...
Allt är så jävla dumt. Klart som tusan att det ökar när skolorna öppnat. Alla kommer smittas av det här viruset för det finns ingen reell vilja att sätta stopp.
Citera
2020-10-18, 07:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vem är det som ljuger i tråden och vräker ur sig fördomar? Vet du vad den vanligaste dödsorsaken är i Stockholm i år? Inte är det influensa i all fall.

https://omni.se/rapport-covid19-troligen-den-vanligaste-dodsorsaken-i-stockholm-2020/a/na8Jva
"Covid-19 kommer troligen bli den vanligaste dödsorsaken i Stockholm 2020"

Och rapporten

https://www.sll.se/globalassets/1.-halsa-och-vard/bilagor---nyhet/bilagor-nyheter-2020/region-stockholm-rapport-ces-nr-1-om-covid-19-i-stockholms-lan.pdf

"Under hela år 2019 dog drygt 300 personer av nedre luftvägsinfektioner i Stockholms
län (underliggande dödsorsak, enligt Socialstyrelsens dödsorsaksregister). Bara under
perioden från mitten av mars till mitten av juni i år dog mer än sju gånger så många
(2 123 personer) enbart på grund av den nedre luftvägsinfektionen covid-19. Det är fler
än antal dödsfall orsakade av hjärtinfarkt och stroke tillsammans under hela 2019."

Man kan ju tycka att dessa siffror borde sätta stopp för alla muppar som håller på och jämför Covid19 och tonar ned riskerna för covid19. De vet inte vad de pratar om. Det finns en jävligt bra anledning till att världen stänger ned för covid19, men inte influensa. Tyvärr finns det en massa konspirationsdårar som tror att stater runt om i världen skulle ha något att vinna på att jävlas med folk och inte låta dem se på fotboll. Att det handlar om kontroll. Det enda rimliga är att skydda befolkningen. Det är vad saken handlar om. Här i Sverige däremot tycks vi inte anse att vi har råd med det. Vad kan det bero på? Elefanten i rummet, eller något annat? Liberaler i regeringen som vill skrota arbetsrätten med fackets goda minne. Staten och kapitalet.....
Citera
2020-10-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Men om man delar in länderna i "över 500"-gruppen och "under 300"-gruppen (länder som har tagit sig över puckeln av pandemin, respektive länder som inte har det) så är ju Sverige i princip det land som har tagit sig över puckeln med minst antal döda.

Det finns några 5xx länder under oss, men de har en mycket negativ trend och ser ut att passera oss.
Hur många pucklar man får och om man får några alls beror på vilka åtgärder man gör och hur snabbt man gör dem. Min poäng är att man måste reagera i tid annars kommer dödstalen snabbt att stiga. Självklart är det svårare i början av en epidemi när man inte har kunskap och tillräcklig testkapacitet. Men jag menar att alla länder såg vad som hände i Kina i mer än en månad i förväg så vi hade tid att reagera men vi gjorde inte det!

Jag har sorterat ut länder efter hur många döda de har per miljon innevånare. Bara länder med befolkning på mer än 3 miljoner och där man testat fler än 10 000 per miljon innevånare är med. Då får man följande fördelning:
döda per miljon innevånare (intervall), antal länder, procent
0-20 24 25
20-40 8 33
40-60 6 39
60-80 5 44
80-100 7 52
..
560-580 2 87
580-600 2 89
..
Det är alltså 87% av länderna som är bättre än Sverige!
Citera
2020-10-18, 07:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant om luftfuktigheten och spridning av virus.

Kring 50% luftfuktighet är bra för oss människor men många miljöer har kring 20% nu under den kalla årstiden. Skulle kunna vara en delförklaring till varför influensan sprids vintertid.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7183245/
Citera
2020-10-18, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Hur många pucklar man får och om man får några alls beror på vilka åtgärder man gör och hur snabbt man gör dem. Min poäng är att man måste reagera i tid annars kommer dödstalen snabbt att stiga. Självklart är det svårare i början av en epidemi när man inte har kunskap och tillräcklig testkapacitet. Men jag menar att alla länder såg vad som hände i Kina i mer än en månad i förväg så vi hade tid att reagera men vi gjorde inte det!

Jag har sorterat ut länder efter hur många döda de har per miljon innevånare. Bara länder med befolkning på mer än 3 miljoner och där man testat fler än 10 000 per miljon innevånare är med. Då får man följande fördelning:
0-20 24 25
20-40 8 33
40-60 6 39
60-80 5 44
80-100 7 52
..
560-580 2 87
580-600 2 89
..
Det är en helt annan fråga, som har avhandlats i fyrahundratusen inlägg.

Det enda jag tog upp nu, det var att länder inte verkar kunna landa mellan 300-500 döda per miljon, och hålla sig kvar där. Utan det ser ut som en rutschkana, där alla som når 300 döda per miljon rutschar iväg och passerar oftast Sverige.

Antingen så har man mycket låga dödstal, eller så har man som Sverige eller mer. Det finns ingen mellanklass
Citera
2020-10-18, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle tro att betydligt fler fall av sjukhusinläggningar och IVA kommer rapporteras den här veckan. Även dödstalen lär börja rapporteras tvåsiffrigt igen. Något som inte skett sedan sommarlovet, men nu är ju skolorna öppna igen med allt vad det innebär. Vi får vara glada så länge det inte är tresiffrigt, för några åtgärder tror jag inte att det blir. Man kommer skylla på att folk inte följer rekommendationerna. Handtvätt mot ett luftburet virus...
Allt är så jävla dumt. Klart som tusan att det ökar när skolorna öppnat. Alla kommer smittas av det här viruset för det finns ingen reell vilja att sätta stopp.
Sjukligt att du fortfarande tjatar om skolstängning. Ev sambandet mellan skolöppning och ökad covidsmitta är skenbart och har med människor ändrade levnadsmönster att göra när semestern är slut (skolan öppnar) . Ex Folk är tillbaka på arbetsplatser (inkl pendling), i idrottshall, fritidssysselsättning etc etc. Inger tyder på att barn driver smittan, snarare tvärt om.
I sammanhanget kan stängning av skola, som kostar några miljarder om dagen, troligen vara ett av det mest hjärndöda och suboptimala besluten som skulle kunna tas i coronasammanhang. Även om skolstängning skulle rädda de 3-siffriga antalet 80+ dödsfallen om dagen på ålderdomshemmet som du felaktigt förväntar dig så går det inte att motivera skolstängning. Är det så j-vla svårt för dig att fatta detta? För allas skull är jag otroligt tacksam över att denna polett sakta men säker verkar trilla ner för världens beslutsfattare och att trenden går mot mindre skolstängning.
Senast redigerad av jerka11 2020-10-18 kl. 07:25.
Citera
2020-10-18, 07:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Sjukligt att du fortfarande tjatar om skolstängning. Ev sambandet mellan skolöppning och ökad covidsmitta är skenbart och har med människor ändrade levnadsmönster att göra när semestern är slut (skolan öppnar) . Ex Folk är tillbaka på arbetsplatser (inkl pendling), i idrottshall, fritidssysselsättning etc etc. Inger tyder på att barn driver smittan, snarare tvärt om.
I sammanhanget kan stängning av skola, som kostar några miljarder om dagen, troligen vara ett av det mest hjärndöda och suboptimala besluten som skulle kunna tas i coronasammanhang. Även om skolstängning skulle rädda de 3-siffriga antalet 80+ dödsfallen om dagen på ålderdomshemmet så går det inte att motivera skolstängning. Är så j-vla svårt för dig att fatta detta? För allas skull är jag otroligt tacksam över att denna polett sakta men säker verkar trilla ner för världens beslutsfattare och att trenden går mot mindre skolstängning.

Det stängs skolor över hela världen. Det enda livsmönstret som ändrats sedan i sommras som kan förklara ökningen är att skolorna öppnat.

Det mest effektiva sättet för att stoppa smittan är att stänga skolorna. Nämn ett annat sätt att stoppa smittan.
Citera
2020-10-18, 07:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är en helt annan fråga, som har avhandlats i fyrahundratusen inlägg.

Det enda jag tog upp nu, det var att länder inte verkar kunna landa mellan 300-500 döda per miljon, och hålla sig kvar där. Utan det ser ut som en rutschkana, där alla som når 300 döda per miljon rutschar iväg och passerar oftast Sverige.

Antingen så har man mycket låga dödstal, eller så har man som Sverige eller mer. Det finns ingen mellanklass

De som har låga dödstal har agerat proaktivt och inte reaktivt. I Sverige har vi en myndighet som säger rakt ut att det finns ingen anledning att vidta åtgärder så länge talen är låga. Det säger egentligen allt om den svenska strategin. Sverige var dömt på förhand med sådan strategi.
Citera
2020-10-18, 07:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2

0-20 24 25
20-40 8 33
40-60 6 39
60-80 5 44
80-100 7 52
..
560-580 2 87
580-600 2 89
..

Förstår inte dina siffror. 6 39 står det i gruppen 40-60 år. Hur ska det läsas? Hur stor är dödligheten? I procent säger du...
Citera
2020-10-18, 07:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Belgien har överräknat ordentligt på äldreboenden. Det är bekräftat.

https://m.dw.com/en/belgiums-coronavirus-overcounting-controversy/a-53660975

När det var som värst bokförde de 100% av dödsfall på äldreboende som covid, fast de bara testade en bråkdel. För att vara säkra på att räkna alla.

Deras dödssiffror är nog egentligen ungefär på samma nivå som andra hårt drabbade europeiska länder.

Intressant, jag visste att de hade överlämnat något, men inte att de räknade alla som dog på äldreboenden i april som avlidna i/med covid-19. Hur som helst så kommer man att kunna jämföra den totala överdödligheten för 2020 mellan olika drabbade länder. Men just i april 2020 så kan den totala överdödligheten i Belgien bara jämföras med hur det såg ut under den nazistiska ockupationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in