Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
Men om man delar in länderna i "över 500"-gruppen och "under 300"-gruppen (länder som har tagit sig över puckeln av pandemin, respektive länder som inte har det) så är ju Sverige i princip det land som har tagit sig över puckeln med minst antal döda.
Det finns några 5xx länder under oss, men de har en mycket negativ trend och ser ut att passera oss.
Hur många pucklar man får och om man får några alls beror på vilka åtgärder man gör och hur snabbt man gör dem. Min poäng är att man måste reagera i tid annars kommer dödstalen snabbt att stiga. Självklart är det svårare i början av en epidemi när man inte har kunskap och tillräcklig testkapacitet. Men jag menar att alla länder såg vad som hände i Kina i mer än en månad i förväg så vi hade tid att reagera men vi gjorde inte det!
Jag har sorterat ut länder efter hur många döda de har per miljon innevånare. Bara länder med befolkning på mer än 3 miljoner och där man testat fler än 10 000 per miljon innevånare är med. Då får man följande fördelning:
döda per miljon innevånare (intervall), antal länder, procent
0-20 24 25
20-40 8 33
40-60 6 39
60-80 5 44
80-100 7 52
..
560-580 2 87
580-600 2 89
..
Det är alltså 87% av länderna som är bättre än Sverige!