2020-10-17, 21:19
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
På deras hemsida stod det "knivskuren i halsen" inte halshuggen. Om de ändrat får du gärna länka men det jag läste var "knivskuren i halsen" och så brukar de göra för att försvara islamisterna och förringa dåd begångna av muslimska dårar.

Ganska viktig skillnad mellan ett skärsår i halsen och religiöst avskiljande av "otrogen hunds" huvud

Tv4 skrev att han vart knivmördad, jag ser det....
Citera
2020-10-17, 21:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Hur skildras dådet i fransk press?
Det kokar tydligen bland vanliga fransmän enligt en vännina i Nice.
Någon svenne som har bildning och kan franska och inte bara vill tala allmän invandrarpolitik ?
Det borde ju koka kan man tycka och det borde kokat över efter alla tidigare terrordåd i Frankrike men ingenting verkar förändras.

Jag är lite förvånad över att fransmännen som annars är så stolta och måna om sin kultur låter sig bli nedtrampade såhär av en främmande och aggressiv antifransk/antivästlig ideologi. Muslimerna i just Frankrike verkar vara mycket mer radikaliserade än någon annanstans.
Citera
2020-10-17, 21:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vänstern måste vara upprörda nu när man sköt deras gullegris. Borde dyka upp flera protester. Han var ju ett offer för västvärldens förtryck.
Det finns sådana som kritiserar polisen, ja.
Citat:
I fully condemn French police’s brutal senseless murder of the Muslim suspect last night. Macron and his security apparatus should explain to the public what was the need for the use of the disproportionate force against someone suspected of a knife crime. France is in crisis.
https://twitter.com/DanaNawzar/status/1317424128119496705
Citera
2020-10-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TungurKnifur
Man kan inte begränsa vad folk får säga med motiveringen att någon kan bli provocerad eftersom vem som helst kan bli provocerad för vad som helst.

Anledningen till att det är så viktigt att kritisera islam eller ”provocera” som du säger är för att det är en totalitär våldsam ideologi.
Det faktum att många muslimer är beredda att begå fruktansvärda våldsbrott, och ännu fler muslimer ser det som rättfärdigat bara på grund av ritade teckningar bevisar att det är världens farligaste mest våldsbejakande ideologi.
Att sedan vissa personer som du anser att man inte ska kritisera eller provocera dessa idioter är bara en kapitulation för deras hot om våld.
Du ger dom rätt i sitt sjuka rättfärdigande av halshuggningar på grund av teckningar...

Hur ger jag dom rätt att halshugga folk för att jag säger att man inte skall använda sin yttrandefrihet oansvarigt?

Du tycker alltså det är gemytligt och helt rimligt att exempelvis ett gäng invandrare ska stå i grupp och vråla att svenska kvinnor är horor och att dom skall våldta dina barn? Du tycker också det är jämförbart med en humorsketch på tv?
Citera
2020-10-17, 21:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolex
Har diskuterat yttrandefriheten och vad den skall användas till. Att använda en karikatyr i southpark är humor, att diskutera det i en klass är lärorikt.. men att enbart använda yttrandefriheten för att provocera människor är inget man ska vurma om. Varför inte istället ta ett väldigt mycket bättre exempel på hur man kan använda yttrandefriheten? Som tillexempel att man kan vara samhällskritisk utan att hamna i fängelse. I en demokrati får man använda sin frihet ansvarsfullt, annars kommer det till slut påverka alla genom censur och förbud. Tänk på det
Sådana dumheter.

Läraren undervisade om yttrandefrihet och få saker är väl mer relevant i det sammanhanget än Charlie Hebdos teckningar?
Citera
2020-10-17, 21:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Hur ger jag dom rätt att halshugga folk för att jag säger att man inte skall använda sin yttrandefrihet oansvarigt?

Du tycker alltså det är gemytligt och helt rimligt att exempelvis ett gäng invandrare ska stå i grupp och vråla att svenska kvinnor är horor och att dom skall våldta dina barn? Du tycker också det är jämförbart med en humorsketch på tv?
Det du beskriver faller inte under yttrandefrihet. Det faller under ofredande och olaga hot. Det är olagligt.

Att du inte kan se skillnad på detta och en tecknad bild av Muhammed är väldigt märkligt.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-10-17 kl. 21:32.
Citera
2020-10-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Sådana dumheter.

Läraren undervisade om yttrandefrihet och få saker är väl mer relevant i det sammanhanget än Charlie Hebdos teckningar?

Ja men jag diskuterar inte specifikt det fallet. Tycker inte läraren gjorde något fel eftersom det var i utbildningssyfte och inte enbart för att provocera. Menar snarare den typen av provokation när man gör hitlerhälsning eller när en invandrare kallar vita tjejer för horor.
Citera
2020-10-17, 21:32
Medlem
Citat:
Nej det "måste man inte få". Är högst oviktigt att använda yttrandefriheten till att reta gallfeber på muslimer eller något annat folkslag/politisk grupp. Det är absolut inte därför den finns. Och det kommer leda till att yttrandefrihet inte är en mänsklig rättighet en dag. Sluta försvara missbruket av den. Jävla trams

Jävla idiot! Yttrandefrihet finns inte i Sverige i dag. Du skriver ju på FB som skyddas av USAs yttranderfihet för Sverige skyddar inte yttrande alls.

Det finns inte ett enda ställe i Sverige människor kan yttra sig fritt och diskutera som inte skyddas av USA.
Citera
2020-10-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det du beskriver faller inte under yttrandefrihet. Det faller under ofredande och olaga hot. Det är olagligt.

Att du inte kan se skillnad på detta och en tecknad bild av Muhammed är väldigt märkligt.

Nej det faller inte under någon lag eftersom det inte är riktat mot någon. Menade "dina" som i "svenska" barn.
Citera
2020-10-17, 21:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja men jag diskuterar inte specifikt det fallet. Tycker inte läraren gjorde något fel eftersom det var i utbildningssyfte och inte enbart för att provocera. Menar snarare den typen av provokation när man gör hitlerhälsning eller när en invandrare kallar vita tjejer för horor.
Du måste inse att det faller inom yttrandefrihet att provocera. Om yttrandefrihet bara innebär att man får säga snälla oförargliga saker är det inte längre yttrandefrihet.

Charlie Hebdos teckningar borde enligt min mening tryckas i varje informationsblad som människor som säker asyl/uppehållstillstånd i det här landet får. Det skulle vara ett tydligt budskap om att accepterar du inte att detta är en del av det sekulära samhällets yttrandefrihet har du faktiskt inte här att göra.

Då kanske vi skulle slippa vidriga personer som den som högg huvudet av läraren.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-10-17 kl. 21:39.
Citera
2020-10-17, 21:37
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Nej det faller inte under någon lag eftersom det inte är riktat mot någon. Menade "dina" som i "svenska" barn.
Klart det gör. Du jämförde ett gäng invandrare som stod runt någon och vrålade om horor och våldtäkt med en teckning av Muhammed. Vrålar man hotfullheter mot en människa faller det inom kategorier såsom hot och trakasserier. Det är INTE att jämföra med en teckning på en historisk (rätt vidrig) person.

Kan du inte se skillnaden?
Citera
2020-10-17, 21:39
Medlem
Citat:

Nu gör du ju det igen.
Om du anser att rita en teckning är att använda sin yttrandefrihet ”oansvarigt” så legitimiserar du (i vilken än liten mån) deras ”kränkthet”.
Om du anser att teckningsritaren har gjort fel och du anser att den som visar teckningen har gjort fel?

Det sista du har skrivit har jag ingen aning om vart du har fått ifrån, det låter som olaga hot. Att rita teckningar på historiska personer är inte hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in