Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
Jag vet inte vad jag talar om och kanske har helt fel, men jag tror att Biden måste fällas innan han eventuellt vinner presidentposten? Annars kanske han får någon slags diplomatisk immunitet, eller möjligheten att helt enkelt benåda sig själv?
Jag tror i så fall att Trump, inann Biden tillträder, kommer benåda minst tre personer innan han lämnar i januari, sig själv (givetvis), samt Julian Assange och Edward Snowden, så att dessa kan ställa till med så mycket fanstyg som möjligt för Biden som de gjorde då han var vicepresident!
Beträffande Bidens möjligheter att benåda sig själv. Ponera följande scenario. Han vinner presidentposten och bägge kamrar i kongressen. Finns alltså ingen chans att kongressen skulle väcka misstroendevotum eller riksrätt mot honom. Om det sedan framgår att han gjort sig skyldig till något RIKTIGT allvarligt, som högförräderi, att han såld hemligheter till främmande makt och liknande, vad finns det då för möjligheter? Finns det någon mekanism där han kan åtalas/gripas av FBI ändå? Eller kan han i teorin begå massmord och sitta kvar så länge hans folk i senaten stöttar honom?