2020-10-17, 19:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
En pragmatisk lösning skulle ju vara om kvinnan (i detta fall) fick ta tjänstledigt för att faktiskt få bli anställd som sin makes tillfälliga assistent, eftersom hon ändå ska vara hemma.

Det är väl mycket begärt att både få ha en utomstående assistent, men ändå få vara hemma. Det motverkar dessutom ändamålet med isoleringen, eftersom det leder till massor av in-/utpassager till hushållet.

Om mannen är i behov av mer än en heltidsassistent måste man givetvis även lägga till utomstående assistenter. Men det är rimligt att den närstående täcker upp för en normal heltidstjänst, alternativt får extra ersättning om hon utför mer än 40h jobb i veckan.

En fördel med att vara anställd är att hon utför ett jobb, istället för att gå på bidrag. Det innebär att man inte måste avbryta upplägget direkt om någon av dem får antikroppar. Om han eller hon är immun finns det inte längre några skäl för henne att isolera sig.

De praktiska problemen med en sån här policy är dock flera:

1) Gränsdragningen för riskgrupp är problematisk. Det blir plötsligt väldigt mycket som står på spel. Många som vill vara hemma kommer inte att omfattas. Som pappan i artikeln.

2) Sverige har stora problem med assistansfusk. Det här upplägget kan väldigt enkelt missbrukas. En förutsättning för att man ska få smittpeng måste ju vara att hon isolerar sig med sin make. Det går att smittas överallt, och det är inte meningen att en 50-årong ska få pengar av staten för att vara hemma, men att man sedan springer i fysiska affärer eller träffar vänner, och blir smittad därigenom istället.

-Det finns ingen utomstående assistent.

-Gränsdragningen är redan gjord av socialstyrelsen och mannen har flera sjukdomar på listan samt hög ålder.

-Det finns ingen risk för fusk eftersom läkarintyg för mannen ska skickas in, dessutom är den höga åldern i sig en riskfaktor.

-Mat inhandlas på nätet. Kvinnan är isolerad tillsammans med maken förutom då de går på promenad eller då hon går till apoteket för att hämta medicin. FFP2 munskydd är på vid utomhusaktivitet.
Citera
2020-10-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Slovakien ska testa hela sin befolkning, från 10 år och uppåt.
Bra där!

Japp, då var pandemin över där!

Grattis Slovakien
Citera
2020-10-17, 19:13
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då kan jag skriva om Zlatan.

Hans karriär är ju tyvärr över pga de skador på lungorna som alla får efter en infektion av covid-19 enligt tråden.

Man för nog se succén i comebacken som en avskedsföreställning.

Eller vad tror ni folk?

Gäsp....du har missförstått allt, jag är inte ute efter rubriker eller katastrof, bara intelligenta inlägg som vänder på stenar och utmanar hjärnan lite... Dina inlägg gör allt annat än just det.
Citera
2020-10-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Tröttsamt...nivån är låg ikväll...inga intressanta och tänkvärda inlägg alls.
Jag vet inte vad du förväntar dig av denna tråd. Det finns ett visst underhållningsvärde i den panik vissa användare förmedlar kring Covid -19 dock. En panik som inte överensstämmer med åtminstone min verklighet. Riskgrupp eller ej.
Citera
2020-10-17, 19:23
Medlem
Källa på att Slovakien ska testa hela befolkningen?

Enda sättet att "svälta ut" viruset. Dock tveksam till att det kommer gå ändå, då smittade kommer ha hunnit smitta personer de inte känner någon dag innan testet. Plus att alla kommer inte följa karantänen, och det går inte att ha bevakning på så många människor. Det räcker liksom inte att 98% av de positiva befinner sig i karantän.
Citera
2020-10-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo.. fast nykomlingarna på listan, Sydamerika, har ju haft gott om tid på sig men följer exakt samma mönster. Franska Guyana har 229, sen hoppar det till Colombia på 561, och sex länder till.

Argentina bara swishade förbi 300-500. De låg ju på 298 döda/1M den 22 september. Det var inte ens en månad sen. Om ett par dagar går de om Sverige.
Om man gör en fördelningsfunktion så ser den exponentiellt avtagande ut. De flesta ligger länder ligger runt 20 döda per miljon innevånare och sedan ett snabbt avtagande antal länder som har fler. 50% av länderna har under 100. Sverige med sina 585 är uselt med andra ord! Det tyder på någon form av brytpunkt som man inte skall passera för då drar dödsantalet iväg snabbt. (Jag tog endast med de länder som testat mer än 10 000 personer per miljoner innevånare).

edit ändrat 80%->50%
Senast redigerad av fabbe2 2020-10-17 kl. 19:32.
Citera
2020-10-17, 19:27
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Slovakien ska testa hela sin befolkning, från 10 år och uppåt.
Bra där!

Ja, men mest bara tramsigt om man inte gör det varje dag under några veckor, eller under en kortare tid (7-10 dagar) om alla beordras hålla sig i strikt karantän under hela testperioden. Och sedan stänger möjligheterna för slovaker och andra boende i landet att åka ut ur landet om de avser att komma tillbaka före maj 2021, och slovaker och andra att komma in. Eller hur?
Senast redigerad av Richard-III 2020-10-17 kl. 19:30. Anledning: Tillägg
Citera
2020-10-17, 19:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag vet inte vad du förväntar dig av denna tråd. Det finns ett visst underhållningsvärde i den panik vissa användare förmedlar kring Covid -19 dock. En panik som inte överensstämmer med åtminstone min verklighet. Riskgrupp eller ej.

Precis vad jag precis skrev. Några som vänder på stenar eller tillför någon ny vinkel som kräver lite utmaning vilket jag sett tidigare. Jaja. Vi får se.
Citera
2020-10-17, 19:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Bara ett litet exempel från vardagen om hur absurt allt är, även i Sverige ibland:

Var på subway idag, det stod ett gäng ungdomar framför disken, typ 10 st, alla nära varandra, som vanligt. Mannen bakom disken blev irriterad och påpekade att vi måste backa och hålla avstånd, bara 6 st får vistas vid disken samtidigt.

Normalt funtade människor fattar ju hur idiotiskt det här beteendet är. Eftersom kidsen redan stod nära varandra, och alla vistades i samma lokal, så skulle ju eventuell smittspridning ske ändå. Men ändå ska man envisas med avstånd och endast 6 personer vid disken. Varför just 6 personer vete gudarna, är det ett magiskt smittskyddsnummer?

Det är bara meningslös signalering som vem som helst fattar inte har någon reell effekt. För hjärntvättade människor tror nu att det här är det nya normala och såhär ska vi bara göra. Jag själv vägrade flytta på mig givetvis och sade sarkastiskt att ja om vi bara står 6 st här så blir givetvis ingen smittad.

Om fler annammar lite civil olydnad så kanske vi får slut på fjanterierna.

Precis. Jag bor i ett land där det är lag på munskydd i alla butiker och offentliga lokaler. Jag har gått in i en massa butiker utan, även om jag mest beställer hem mat numera. Efter en utlandsresa i somras var det lag på 2 veckors karantän vid hemkomsten. Jag fick inte gå ut i det varma sommarvädret på 2 veckor, men i alla fall öppna fönstret (det var ju generöst ). Jag brydde mig så klart inte ett skit utan gick ut precis när jag ville precis som vanligt. Frisk luft, sol och D-vitamin ser jag som essentiellt för mitt immunförsvar, och det är inget jag kommer beröva mig själv på för att någon kostymklädd korkskalle i regeringen har sagt det.

På flygplatsen, bussen och flyget var det också obligatoriskt med munskydd. Jag tog mig igenom hela resan fram och tillbaka utan att ta på mig ett munskydd en enda gång. Blev tillsagd några gånger på flygplatsen men inget hände. Jag sa bara "yes" och gick vidare. På flyget var jag den enda ombord som inte bar munskydd (inte för att andra bar dem ordentligt, samt tog av dem när de åt osv, viruset tar ju som vi alla vet paus när människor äter). Jag går inte omvägar för att undvika folk jag möter på trottoarer, jag ställer mig inte på alla dessa markeringar som är utsatta överallt, jag har inte använt den ohälsosamma handspriten överhuvudtaget.

Om alla gjorde som jag skulle vi inte ha något "nya normala". Att anamma civil olydnad är det minsta man kan göra. Fascinerande är det med människor som säger sig längta tills allt återgår till normalt igen, samtidigt som de lyder varenda liten regel så fort de är ute. Jag vill bara säga snälla lilla naiva dumskalle, det kommer aldrig att bli normalt igen. Inte så länge du och alla andra är med och bidrar till att etablera DET NYA normala. Det nya normala är här för att stanna, och det ENDA sättet att återgå till det gamla är om majoriteten slutar lyda alla dessa vansinniga "regler".

Nu kommer sängvätarna i tråden förstås bli hysteriska och hävda att jag "utsätter andra människor för livsfara" och att det är "mitt fel att människor dör/att pandemin fortfarande pågår/att vi måste ha nya lockdowns" osv. Jag tittar in om ett par timmar igen och tar del av den lördagsunderhållningen.
Citera
2020-10-17, 19:33
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Japp, då var pandemin över där!

Grattis Slovakien

Slovakien är genom sitt beslut att testa alla medborgare över 10 år tvåa efter tjeckien att bli av med corona. I Prag firade man ju redan 1 juli att corona var borta. Verkar som de 11 000 som testade positivt i Tjeckien igår inte var på den festen?
Citera
2020-10-17, 19:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Då ni har blivit något bättre på att inte posta tjafs och OT i tråden så lättar vi lite på restriktionerna.

Moderatormeddelandet är uppdaterat.

/Moderator
Citera
2020-10-17, 19:34
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Precis. Jag bor i ett land där det är lag på munskydd i alla butiker och offentliga lokaler. Jag har gått in i en massa butiker utan, även om jag mest beställer hem mat numera. Efter en utlandsresa i somras var det lag på 2 veckors karantän vid hemkomsten. Jag fick inte gå ut i det varma sommarvädret på 2 veckor, men i alla fall öppna fönstret (det var ju generöst ). Jag brydde mig så klart inte ett skit utan gick ut precis när jag ville precis som vanligt. Frisk luft, sol och D-vitamin ser jag som essentiellt för mitt immunförsvar, och det är inget jag kommer beröva mig själv på för att någon kostymklädd korkskalle i regeringen har sagt det.

På flygplatsen, bussen och flyget var det också obligatoriskt med munskydd. Jag tog mig igenom hela resan fram och tillbaka utan att ta på mig ett munskydd en enda gång. Blev tillsagd några gånger på flygplatsen men inget hände. Jag sa bara "yes" och gick vidare. På flyget var jag den enda ombord som inte bar munskydd (inte för att andra bar dem ordentligt, samt tog av dem när de åt osv, viruset tar ju som vi alla vet paus när människor äter). Jag går inte omvägar för att undvika folk jag möter på trottoarer, jag ställer mig inte på alla dessa markeringar som är utsatta överallt, jag har inte använt den ohälsosamma handspriten överhuvudtaget.

Om alla gjorde som jag skulle vi inte ha något "nya normala". Att anamma civil olydnad är det minsta man kan göra. Fascinerande är det med människor som säger sig längta tills allt återgår till normalt igen, samtidigt som de lyder varenda liten regel så fort de är ute. Jag vill bara säga snälla lilla naiva dumskalle, det kommer aldrig att bli normalt igen. Inte så länge du och alla andra är med och bidrar till att etablera DET NYA normala. Det nya normala är här för att stanna, och det ENDA sättet att återgå till det gamla är om majoriteten slutar lyda alla dessa vansinniga "regler".

Nu kommer sängvätarna i tråden förstås bli hysteriska och hävda att jag "utsätter andra människor för livsfara" och att det är "mitt fel att människor dör/att pandemin fortfarande pågår/att vi måste ha nya lockdowns" osv. Jag tittar in om ett par timmar igen och tar del av den lördagsunderhållningen.

Nä bara att du kravlar tillbaka till dina vanliga forum. Önskvärt med intelligenta inlägg här, blir otroligt tröttsamt annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in