Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Tack.
Min lösning är att den 50-åriga kvinnan ska få stanna hemma med ersättning trots att hon inte arbetar som assistent utan är lärare. Kvinnan vårdar sin make i hemmet när hon inte arbetar heltid i skolan. Varför ska denna människa tvingas arbeta på ett ställe där social distans inte är möjlig, dessutom är de som befinner sig runt om henne den grupp där smittan ökar mest nu, bara för att hon inte ansökt om att bli assistent då maken insjuknade?
Jag förstår inte det och det är detta som mina inlägg kring ersättning och riskgrupper samt anhöriga hela tiden har handlat om. De värnar inte om den grupp som vårdar sina anhöriga samtidigt som de har ett heltidsarbete utanför hemmet. Hur tror du att dessa människor mår idag?
Det enda jag föreslår är att människor som vårdar/hjälper en nära anhörig ska få vara hemma med ersättning trots att de inte arbetar som assistent till den sjuke/sköra/äldre. Så länge personen i riskgruppen uppfyller de kriterier som socialstyrelsen tagit fram förstår jag faktiskt inte logiken i att de dessutom även måste vara anställda som assistent?
Så många kan det ju inte finnas som är i den situationen?
En pragmatisk lösning skulle ju vara om kvinnan (i detta fall) fick ta tjänstledigt för att faktiskt få bli anställd som sin makes tillfälliga assistent, eftersom hon ändå ska vara hemma.
Det är väl mycket begärt att både få ha en utomstående assistent, men ändå få vara hemma. Det motverkar dessutom ändamålet med isoleringen, eftersom det leder till massor av in-/utpassager till hushållet.
Om mannen är i behov av mer än
en heltidsassistent måste man givetvis även lägga till utomstående assistenter. Men det är rimligt att den närstående täcker upp för en normal heltidstjänst, alternativt får extra ersättning om hon utför mer än 40h jobb i veckan.
En fördel med att vara anställd är att hon utför ett jobb, istället för att gå på bidrag. Det innebär att man inte måste avbryta upplägget direkt om någon av dem får antikroppar. Om han eller hon är immun finns det inte längre några skäl för henne att isolera sig.
De praktiska problemen med en sån här policy är dock flera:
1) Gränsdragningen för riskgrupp är problematisk. Det blir plötsligt väldigt mycket som står på spel. Många som vill vara hemma kommer inte att omfattas. Som pappan i artikeln.
2) Sverige har stora problem med assistansfusk. Det här upplägget kan väldigt enkelt missbrukas. En förutsättning för att man ska få smittpeng måste ju vara att hon isolerar sig med sin make. Det går att smittas överallt, och det är inte meningen att en 50-årong ska få pengar av staten för att vara hemma, men att man sedan springer i fysiska affärer eller träffar vänner, och blir smittad därigenom istället.