2020-10-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Borde inte sverige ha munskydd som alla har i typ usa och japan

https://www.youtube.com/watch?v=ZzB-WkR8eNQ&list=WL&index=1

behövs inte när man har en befolkning som är duktiga på stanna hemma vid symptom och socialdistansering.
Citera
Medlem
Obama om Sverige och dess hantering av corona-pandemin.
He used Sweden as an example of a country that has chosen a strategy that Obama himself is not convinced will work. However, he understands the logic behind the strategy.

“If you say climate change is a scam, then there is nothing we can do. The same goes for covid, ”Obama said.

“Then there is Sweden, which decided that we are trying to solve this with the help of a herd shelter, but at least their argument is consistent. I am about to disagree, I think it has not been found to be functional, but argue the same in reality. “
https://pledgetimes.com/sweden-obama-commented-on-swedens-interest-rate-strategy-i-do-not-agree/

Obama ger den svenska corona-strategin en ordentlig pungspark.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-17 kl. 18:00.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Riksbanken, och alla världens centralbanker och regeringar för en extremt expansiv politik, vilket är anledningen till att börsen, och många branscher går bra. Men den expansiva politiken kommer inte gå att föra för evigt. De senaste 25-30 åren har svenska regeringar, oavsett färg, varit noggranna med att budgeten ska gå inte bara i balans, utan även med överskott. 2020 var året då det totalt glömdes bort, och istället förvandlades till ett brant underskott. Givetvis kommer dagen då det inte funkar längre.

Vad ser du för scenario framför dig när det inte fungerar längre? Vad kommer att hända?
Citera
2020-10-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Ja det är intressant. De allra flesta (172 länder) ligger betydligt under 400, och endast 18 länder inklusive Sverige(585) över 500. Jag tror att det dels handlar om dålig koll på smittoläget (speciellt i början av pandemin) samt om om man lyckats sätta in åtgärder i tid eller inte.
Jo.. fast nykomlingarna på listan, Sydamerika, har ju haft gott om tid på sig men följer exakt samma mönster. Franska Guyana har 229, sen hoppar det till Colombia på 561, och sex länder till.

Argentina bara swishade förbi 300-500. De låg ju på 298 döda/1M den 22 september. Det var inte ens en månad sen. Om ett par dagar går de om Sverige.
Citera
2020-10-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
behövs inte när man har en befolkning som är duktiga på stanna hemma vid symptom och socialdistansering.
Konstigt ändå hur coronanan kom in på ålderdoms hem när de hade besöks förbud på ålderdomshem
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-10-17 kl. 18:01.
Citera
2020-10-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Obama ger den svenska corona-strategin en ordentlig pungspark.

Ja du då har du aldrig fått en pungspark, Tegnell kan ju gärna få slå han en pling så han förstår den lite bättre innan han uttalar sig fler gånger om den.
Senast redigerad av painkiler 2020-10-17 kl. 18:03.
Citera
2020-10-17, 18:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Då är det mer problematiskt, det håller jag med om.

Sen vad den bästa lösningen är, det beror nog helt på person och situation.

Jag föreslår att vi lämnar det där, eftersom jag inte har några principiella problem med den lösning du föreslår, när det är en bra lösning för de inblandade.

Tack.

Min lösning är att den 50-åriga kvinnan ska få stanna hemma med ersättning trots att hon inte arbetar som assistent utan är lärare. Kvinnan vårdar sin make i hemmet när hon inte arbetar heltid i skolan. Varför ska denna människa tvingas arbeta på ett ställe där social distans inte är möjlig, dessutom är de som befinner sig runt om henne den grupp där smittan ökar mest nu, bara för att hon inte ansökt om att bli assistent då maken insjuknade?

Jag förstår inte det och det är detta som mina inlägg kring ersättning och riskgrupper samt anhöriga hela tiden har handlat om. De värnar inte om den grupp som vårdar sina anhöriga samtidigt som de har ett heltidsarbete utanför hemmet. Hur tror du att dessa människor mår idag?

Det enda jag föreslår är att människor som vårdar/hjälper en nära anhörig ska få vara hemma med ersättning trots att de inte arbetar som assistent till den sjuke/sköra/äldre. Så länge personen i riskgruppen uppfyller de kriterier som socialstyrelsen tagit fram förstår jag faktiskt inte logiken i att de dessutom även måste vara anställda som assistent?

Så många kan det ju inte finnas som är i den situationen?
Citera
2020-10-17, 18:11
Medlem
Falsk smittspårare vill ha kontouppgifter
Region Kalmar län vill varna för falska smittspårare som vill att personer som blir uppringda ska lämna ut kontouppgifter i samband med testning.

Citera
2020-10-17, 18:13
Medlem
Tycker det är konstigt hur dessa killarna kan ladda upp nya videor hela tiden. Vågar de res när det är corona https://www.youtube.com/c/tuberides1/videos
Citera
2020-10-17, 18:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast man fick ju ner det under 1 ändå, bevisligen.

Berodde det på åtgärderna? Eller berodde det på andra faktorer, som inte hade med motåtgärderna att göra?

Citat:
Annars skulle det hela tiden ha växt exponentiellt sedan begynnelsen i februari/mars (eller ännu tidigare), och det har det bevisligen inte gjort.

Hur kommer det sig då att smittspridningen ökar igen?

Citat:
Så den där Drosten verkar va en idiot.

Du ska vara försiktig med vem du idiot-förklarar.
Citera
2020-10-17, 18:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Norges hantering av begynnande/kommande virussäsong är i mina ögon sund och kommer förmodligen, trots lägre immunitet, att visa sig vara mer framgångsrik även under en ”andra våg”.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ni-har-inga-atgarder-mot-det/
Synd att den är premium, här är inledningen:

”Smittskyddsläkare i varje kommun.
Lokala restriktioner mot lokala utbrott.
Karantän för utlandsresenärer.
Det är tre orsaker till Norges fortsatta framgång mot coronapandemin, säger smittskyddsdirektör Frode Forland till Expressen.
– Ni sitter med en större risk för att få en större andravåg, om man ska kalla det så, säger han om Sverige.”
Citera
2020-10-17, 18:17
Medlem
Skumt hur kan han ha besökt australien som haft stängd gräns sen mars

https://www.youtube.com/watch?v=Xgt5TL2dVD0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in