Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Det viktiga som jag ser det är att Sverige ( och andra länder ) köpt sig tid i början av pandemin om vi infört striktare rekommentationer-restriktioner. Det kommer hela tiden nya rön och vi lär oss allt mer om covid-19 och hur vi på bästa sätt ska vårda de sjuka eller undvika smitta.
Jag är inte för att stänga ner ett land och har aldrig varit, det finns inte bara det ena eller det andra, stängt eller öppet? Inom en snar framtid får vi ett vaccin tror jag.
Vissa saker kunde gjorts annorlunda, t.ex. angående flyg från Kina i januari. Utgår dock från att Tegnell, och hans kollegor rutnom i världen, tog kontakt med Kina när de första rapporterna började komma kring årsskiftet. Varpå Kina måste ha blåljugit, om virusets farlighet och smittsamhet. Det största ansvaret för detta ligger utan tvekan på Kina, både för att de har sina djurmarknader, och för att de inte informerade världen om allvaret. Nu tror jag inte att det hade gått att stoppa viruset ändå, inkubationstiden är för lång, man smittar personer man inte känner, och sedan är det kört. Men med korrekt information från Kina hade det tagit längre tid, och världen hade varit mera förberedd.
Hoppas att du får rätt angående vaccinet. För mig är det 50-50 om det blir lyckat eller inte.