2020-10-17, 15:05
Medlem
Många "regimkritiker" i tråden hade naturligtvis varit lika kritiska om Sverige agerat på det sätt som de nu själva förespråkar. På samma sätt som många sossar hade varit extremt missnöjda över strategin om det var sd som förde den. Så funkar alla frågor numer, antingen är man sverigevän och hatar allt Sverige gör eller så är man antirasist och hatar allt Sverige inte gör.

Det ser likadant ut i alla länder där de som är kritiska är de som i vanliga fall är emot de styrande. Det är ingen slump.
Citera
2020-10-17, 15:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet att du inte tänker svara, men jag skulle ändå vilja ge ett genuint råd till kvinnan i ditt exempel.

Hon är över sextio år, och har en make som är 75-80 år, sjuklig, och riskgrupp enligt socialstyrelsens kriterier. Hon har ett jobb där man inte kan undvika social kontakt.

Jag kan förstå att hon inte vill gå till jobbet och dra hem covid. Men det finns en perfekt lösning där hon kan få exakt det hon vill, och det är genom att gå i förtidspension. Det kanske känns surt, men det här är ett optimalt tillfälle, av flera skäl:

1) Det här kommer inte blåsa över på många år. Definitivt inte innan hon fyller 65 år. Så hon kommer oavsett inte att hinna uppleva ett problemfritt yrkesliv igen. Det är en svunnen tid. Rädslan för covid kommer alltid finnas där.

2) Om hon skulle få covid-peng (sjukpeng) så skulle hon oavsett få nedsatt inkomst. Hon skulle dessutom få sämre pensionsavsättning när hon gick på covid-peng, vilket drar ner nivån för den framtida pensionen. Så det går sannolikt på ett ut om hon pensionerar sig direkt. Det kanske t.o.m. är mer lönsamt att pensionera sig direkt. Dessutom vinner man flera lediga år som pensionär, vilket är mycket värt.

3) Om det här mot alla odds skulle blåsa över snabbare, så är det inte på något sätt förbjudet för pensionärer att gå tillbaka till arbetet.

4) Vi står inför en samhällskris, och hög arbetslöshet. Någon annan behöver antagligen hennes jobb mer än hon. Istället för att företaget ska harva med vikarier i flera år, när kvinnan står på sjukpenning, så är det bättre att lämna över stafettpinnen direkt, till någon som kan få en fastanställning.

5) Hennes man har sannolikt inte lång tid kvar i livet. Det är bättre att spendera den tiden ihop, och fylla den med något mer meningsfullt.

Jag svarar dig eftersom jag håller med dig.

Om samma kvinna är 50 år, vad ska hon göra då tycker du?
Citera
2020-10-17, 15:14
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Många "regimkritiker" i tråden hade naturligtvis varit lika kritiska om Sverige agerat på det sätt som de nu själva förespråkar. På samma sätt som många sossar hade varit extremt missnöjda över strategin om det var sd som förde den. Så funkar alla frågor numer, antingen är man sverigevän och hatar allt Sverige gör eller så är man antirasist och hatar allt Sverige inte gör.

Det ser likadant ut i alla länder där de som är kritiska är de som i vanliga fall är emot de styrande. Det är ingen slump.
När jag läste den här artikeln på BBC så tänkte jag direkt "... vad förvirrad MAKHASHANAH kommer bli efter att ha läst detta"
https://www.bbc.com/news/world-asia-53274085

Ledsen att spräcka bubblan vännen, men det är nog lite mer komplicerat än att bara vara "regimkritiker"
Citera
2020-10-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det viktiga som jag ser det är att Sverige ( och andra länder ) köpt sig tid i början av pandemin om vi infört striktare rekommentationer-restriktioner. Det kommer hela tiden nya rön och vi lär oss allt mer om covid-19 och hur vi på bästa sätt ska vårda de sjuka eller undvika smitta.

Jag är inte för att stänga ner ett land och har aldrig varit, det finns inte bara det ena eller det andra, stängt eller öppet? Inom en snar framtid får vi ett vaccin tror jag.

Vissa saker kunde gjorts annorlunda, t.ex. angående flyg från Kina i januari. Utgår dock från att Tegnell, och hans kollegor rutnom i världen, tog kontakt med Kina när de första rapporterna började komma kring årsskiftet. Varpå Kina måste ha blåljugit, om virusets farlighet och smittsamhet. Det största ansvaret för detta ligger utan tvekan på Kina, både för att de har sina djurmarknader, och för att de inte informerade världen om allvaret. Nu tror jag inte att det hade gått att stoppa viruset ändå, inkubationstiden är för lång, man smittar personer man inte känner, och sedan är det kört. Men med korrekt information från Kina hade det tagit längre tid, och världen hade varit mera förberedd.

Hoppas att du får rätt angående vaccinet. För mig är det 50-50 om det blir lyckat eller inte.
Citera
2020-10-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Exakt, hade Sverige kört hårdast lockdown av alla länder, så hade denna tråd varit fullsmockad av inlägg om vilka tyranner Tegnell och Löfvén är, som låser in sitt folk.
Citera
2020-10-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det där är en 20-månadersperiod och jag inväntar med spänning hur du kan få det där till 150k.

För det första var de 15k och det är runt 400 döda i veckan av influensa+lunginflammation.

Detta har länkats så många gånger förut liksom deras motsvarighet av SCB, runt 15K per år döda i influensa och lunginflammation.
Citera
2020-10-17, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag svarar dig eftersom jag håller med dig.

Om samma kvinna är 50 år, vad ska hon göra då tycker du?
Då är det mer problematiskt, det håller jag med om.

Sen vad den bästa lösningen är, det beror nog helt på person och situation.

Jag föreslår att vi lämnar det där, eftersom jag inte har några principiella problem med den lösning du föreslår, när det är en bra lösning för de inblandade.
Citera
2020-10-17, 15:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Hahaha, dig har dom minsann fått precis dit dom vill ser jag

"Antivaxx" - nej, inte per se. Men anti vacciner som tagits fram på 1-2 år. Självklart. Speciellt mot något så pass harmlöst som covid19.

Dessutom har vi redan fullt fungerande och effektiva läkemedel. Tyvärr förbjudna nu. Annars hade vi kunnat återgå till det normala idag.

Det är den korrupta läkemedelsindustrin som ställer till det, inte "antivaxxare".
Nja det är snarare du som blivit blåst.
Genom mitt sätt att leva har jag inte varit sängliggande av sjukdom, förkylningar och influensa mm på senaste 20 åren.

Nej jag känner mig inte lurad utan frisk.

Men beviset på hur dum du är ser vi då du tycker covid-19 är harmlöst. Troligen är du rätt så ensam och har inga föräldrar att vara orolig för att de ska avlida med lungorna fulla av slem. Det är ett djävulskt virus som vänder kroppens försvar mot personen som drabbas.
Citera
2020-10-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Exakt, hade Sverige kört hårdast lockdown av alla länder, så hade denna tråd varit fullsmockad av inlägg om vilka tyranner Tegnell och Löfvén är, som låser in sitt folk.
Ja när Sverige går till ytterligheter i passivitet eller aktion, så tenderar det uppröra många människor som bryr sig om Sverige.
Citera
2020-10-17, 15:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Släppa in viruset var?

Till Sverige. Resenärer fick anlända från länder där man visste att epidemin pågick. Resenärerna sattes inte i karantän, eller undergick någon kontroll. Dom fick bara kliva rakt in i svenska samhället och sprida smitta.

Citat:
Det finns ju i varenda land.

Ja, men i många länder mötte viruset hårt motstånd.

Citat:
Du får vända dig till Kina för att låsa fast någon vid "skampålen".

Kina kanske också hör hemma på skampålen. Kineserna behöver ifrågasätta hur dom behandlar djur, innan nästa epidemi uppstår.
Citera
2020-10-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sverige har en tre gånger lägre immunitets nivå jämfört med Israel.

Med tanke på de många IVA-fall i Israel just nu, samt att deras andra lockdown bara räcker tills i morgon, samt sist men inte minst: Vi på det norra halvklotet befinner oss bara i mitten av försäsongen för SARS-COV2, i december kommer det att dra igång på allvar, så kommer nog Israel att hinna ikapp och och gå om vad gäller dödsfall i/med covid-19 innan vi/de hunnit få stopp på pandemin. (Om nu inte Israel, innan dess uppnår en 60 procentigt, naturligt förvärvad immunitet hos befolkningen innan dess, vilket borde bromsa t.o.m en klustersmitta rejält).
Sverige har nog betydligt fler immuna pga att vi dels inte testade så många i början av epidemin och sen har Israel testat nästan tre gånger fler per capita så då får de också fler positiva. Men deras branta uppgång på sista tiden är rätt skrämmande (och onödig) och det är viktigt att inte avsluta lockdown för tidigt. Hoppas de (och vi) ser till att Re är längre än 1 framöver!
Citera
2020-10-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag vet förstås inte, men man kan inte låta bli att misstänka att många av de som dött influensa/lunginflammation i själva verket haft covid, även om det inte visas i den officiella statistiken.

Men tallet er da gået lidt ned i forhold til 2019?

https://nidss.cdc.gov.tw/en/misc/fludeaths
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in