2020-10-17, 15:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det är inte för en smittskyddsmyndighet att avgöra, det är för DIG att avgöra.

Nej, jag är inte rätt person att avgöra när det är dags att trycka på larmknappen. Jag är bara en vanlig okunnig medborgare.

Citat:
För om vi nu dessutom skulle få ebola till Sverige så vet vi med all säkerhet att du gjorde fel som inte tryckte på knappen.

Jag har aldrig haft någon knapp att trycka på.

Citat:
Trots att du säger dig redan nu veta vilka knappar som ska tryckas på.

Jag vill att en kompetent smittskyddsmyndighet ska få uppdraget att skydda samhället mot smittsamma sjukdomar.

Ifall en smittsam sjukdom likväl kommer in i samhället, så får man begrunda huruvida smittskyddsmyndigheten ska klandras, eller om det berodde på omständigheten som ligger utanför smittskyddsmyndighetens kontroll. Ifall smittskyddsmyndigheten säger att dom inte kunde veta vad som skulle hända, så får man titta på den information som fanns tillgänglig i förväg. Ifall det visar sig att det inte fanns en chans att förutse vad som skulle hända, så ska smittskyddsmyndigheten inte klandras.
Citera
2020-10-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vilket inte säger ett jävla skit.

Lockdown och restriktioner har ingen som helst effekt överhuvudtaget på smittspridning. "Antal döda per capita" Som att det enbart påverkas av hur mycket restriktioner man infört. Sån jävla idioti så man tappar hakan.
Du får gärna förklara varför du anser att lockdown och restriktioner inte påverkar smittspridningen !? Sen skrev jag inte att det enbart påverkas av detta.
Citera
2020-10-17, 15:58
Medlem
LeeVans avatar
Norges hantering av begynnande/kommande virussäsong är i mina ögon sund och kommer förmodligen, trots lägre immunitet, att visa sig vara mer framgångsrik även under en ”andra våg”.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ni-har-inga-atgarder-mot-det/
Citera
2020-10-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
När jag läste den här artikeln på BBC så tänkte jag direkt "... vad förvirrad MAKHASHANAH kommer bli efter att ha läst detta"
https://www.bbc.com/news/world-asia-53274085

Ledsen att spräcka bubblan vännen, men det är nog lite mer komplicerat än att bara vara "regimkritiker"

Varför skulle den förvirra mig? Aha, du har inte läst vad jag skrivit i denna tråd.

Det är absolut inte mer komplicerat än så. Naturligtvis tänker inte alla så, därför skrev jag inte "alla".
Citera
2020-10-17, 16:12
Medlem
Något jag funderat på ganska länge är att det alltid varit mycket få länder som ligger mellan 400 och 500 döda per miljon. Det var så redan i våras.

Antingen så har man färre än 400 döda per miljon, eller så har man fler än 500 döda per miljon.

Nu när Frankrike tagit fart igen så är det faktiskt noll länder som har 4xx döda på Worldometers, men jättemånga som har färre eller fler än så:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det är givetvis bara en grov uppskattning, men jag har tänkt länge att det nog motsvarar nivån när smittspridningen är maximalt snabb. Innan immuniteten börjar bromsa ner spridningen. Därför håller sig inte länderna kvar länge på den nivån av döda.
Citera
2020-10-17, 16:17
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
För det första var de 15k och det är runt 400 döda i veckan av influensa+lunginflammation.

Detta har länkats så många gånger förut liksom deras motsvarighet av SCB, runt 15K per år döda i influensa och lunginflammation.

OK, och varför betyder det att Taiwan misslyckats med C-19?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sverige har nog betydligt fler immuna pga att vi dels inte testade så många i början av epidemin och sen har Israel testat nästan tre gånger fler per capita så då får de också fler positiva. Men deras branta uppgång på sista tiden är rätt skrämmande (och onödig) och det är viktigt att inte avsluta lockdown för tidigt. Hoppas de (och vi) ser till att Re är längre än 1 framöver!

Jo, Israel har iof 3 gånger fler rapporterade fall än Sverige, men jag tror iof att vi betade av stora delar av vår "testskuld" i maj, då PCR test också indikerar på virusrester ifrån en tidigare genomgången infektion. Så den svenska siffran är, i alla fall, inte mångdubbelt för liten.

Tittar man istället på antalet iva-fall för tillfället så ligger Israel, trots en något mindre befolkning, på ett ca 25 gånger större antal än Sverige,vilket är, milt uttryckt, ganska talande

Lockdown kan man inte hålla på med hur länge som helst, dessutom bör den sättas in när smittan kulminerar, speciellt om sjukvårdsresurserna börjar sina. Då kan man sedan öppna upp utan någon större risk. Men att köra en lockdown, till, precis innan SARS-COV2 säsongen drar igång på allvar, är vansinnigt. Om nu inte Israel höll på att få slut på iva platser och 14 dagars lite lugnare utveckling gav tid att skapa många fler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Något jag funderat på ganska länge är att det alltid varit mycket få länder som ligger mellan 400 och 500 döda per miljon. Det var så redan i våras.

Antingen så har man färre än 400 döda per miljon, eller så har man fler än 500 döda per miljon.

Nu när Frankrike tagit fart igen så är det faktiskt noll länder som har 4xx döda på Worldometers, men jättemånga som har färre eller fler än så:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det är givetvis bara en grov uppskattning, men jag har tänkt länge att det nog motsvarar nivån när smittspridningen är maximalt snabb. Innan immuniteten börjar bromsa ner spridningen. Därför håller sig inte länderna kvar länge på den nivån av döda.

Kan ligga något i att där är spridningen snabb, men sannolikt också något av en statitisk tillfällighet. Och kommer, tyvärr, snart åter finnas länder som ligger där, Nederländerna, Iran m.fl.
Citera
2020-10-17, 16:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Flera av de listade sjukdomarna för riskgrupp samt hög ålder.

Knepigt. Hade du haft samma åsikter om han varit frisk och i 40-års åldern?
Citera
2020-10-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan ligga något i att där är spridningen snabb, men sannolikt också något av en statitisk tillfällighet. Och kommer, tyvärr, snart åter finnas länder som ligger där, Nederländerna, Iran m.fl.
Jag tänkte att det var en statistisk tillfällighet när Europa distribuerades så.

Men nu distribuerar sig länderna i Sydamerika och Nordamerika precis likadant.

Det är väl egentligen 300-500 miljoner som verkar passera mycket snabbt.
Citera
2020-10-17, 16:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hello Everyone,
My name is John Campbell and I am a retired Nurse Teacher and A and E nurse based in England. I also do some teaching in Asia and Africa when time permits. These videos are to help students to learn the background to all forms of health care. My PhD focused on the development of open learning resources for nurses nationally and internationally.

O vad vill du ha sagt med det?

Du kan läsa resten av hans CV här länken nedan. Något du tycker pekar på att han inte skulle kunna läsa en forskningsrapport o sammanställa innebörden i en Youtube video?

https://medicine.exeter.ac.uk/people/profile/index.php?web_id=John_Campbell
Citera
2020-10-17, 16:48
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Två miljoner barn omfattas. Varannat barn lär behöva en förälder närvarande. Jag tycker det är en rimlig uppskattning.

Lockdown betyder allmänt utegångsförbud. Munskydd på ICA har inget med lockdown att göra.

Alla de nämnda åtgärderna innebär att en miljon svenskar tas ur arbete. Om en miljon arbetsföra ska börja få 15,000 i månaden av staten, istället för att betala 15,000 i månaden i skatt, så blir kostnaden 30 miljarder i månaden + indirekta samhällseffekter som företagskonkurser.

De flesta barnen har ju syskon, d.v.s. en förälder passar två-tre av barnen - det får du räkna om. Dessutom behöver inte barnen passas så högt upp i åldrarna, som jag tror att du räknar med. När jag var barn fanns inte fritis, utan de flesta barnen hade egna nycklar från första klass, och var ensamma hemma (eller med syskon) några timmar på eftermiddagen, tills den första föräldern kom hem från jobbet (om inte mamman var hemmafru). Idag borde de väl klara det åtminstone från tio års ålder?

Föräldrar kan ju även samarbeta. Även dom som är separerade, kan bjuda till lite nu i ett sådant här läge, tycker man. De kan saxa sina arbetstider (ja jag vet att det inte alltid går), arbeta olika skift. En frånskild mamma som ändå är föräldraledig med ett nytt barn, kan kanske ha barnen från det tidigare förhållandet på heltid under en period? Och så får pappan träffa dem på helgerna i stället. Sådana saker. Vissa verkar inte fatta, att det här är allvar - och då måste man kunna vara lite flexibel.
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-17 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in