Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Hur många har dött i Israel per capita? Hur många har dött i Sverige eller USA? Om du tror att det blir värre med mindre restriktioner måste du ju alltså tro på lockdown?
Sverige och USA har, än så länge, högre dödstal per miljon invånare i/med covid-19 än Israel. Men det kan komma att ändras, snabbt.
Jag tror på rationella enkla smittskyddsåtgärder som är i samklang med människornas kultur. Dessa åtgärder måste kunna vidmakthållas över tid. Uthålligheten avgörs om myndigheterna och befolkningen känner förtroende för varandra. Åtgärderna bör därför inte vara mer ingripande än absolut nödvändigt och människorna bör ha möjlighet att anpassa dessa efter deras egen livssituation.
Så är fallet, absolut inte, i Israel, även fast jag kan förstå att man införde den senaste lockdown, med tanke på deras IVA-situation. Jag skulle vara beredd att förespråka en lockdown i Sverige vid en liknande situation, givet att den sattes in när smittan kulminerar, dvs i mars/april.
https://www.gov.il/en/Departments/Guides/ramzor-cites-guidelines
Så du ser: Man måste kunna klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Ja, helst tre samtidigt. För, minst, var tredje invånare i Israel har nu en naturligt förvärvad immunitet. Trots detta rasar smittan, (eftersom det rör sig om en klustersmitta), t.o.m under sin lockdown så har Israel fler smittade och fler döda per dag än Sverige, trots en något mindre befolkningstorlek, (eftersom vi befinner oss mitt i försäsongen för SARS-COV2).
Och, slutligen, en fjärde tanke som man bör hålla i huvudet, tillsammans med de andra: Om du ser på alla de omfattande och detaljerade åtgärder som är på plats i Israel nu: Hur tror du de påverkar den övergripande folkhälsan nu och på sikt? Hur tror du den totala överdödligheten för 2020 kommer att bli i Israel? Hur kommer den att påverkas de närmaste 10 åren, eller t.o.m längre än så?