2020-10-17, 08:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Två miljoner barn omfattas. Varannat barn lär behöva en förälder närvarande. Jag tycker det är en rimlig uppskattning.

Lockdown betyder allmänt utegångsförbud. Munskydd på ICA har inget med lockdown att göra.

Alla de nämnda åtgärderna innebär att en miljon svenskar tas ur arbete. Om en miljon arbetsföra ska börja få 15,000 i månaden av staten, istället för att betala 15,000 i månaden i skatt, så blir kostnaden 30 miljarder i månaden + indirekta samhällseffekter som företagskonkurser.

Har vi verkligen 2 miljoner barn i Sverige som måste ha vuxet stöd precis hela tiden? Många av barnen har väl dessutom syskon och då samma föräldrar. Många som har barn arbetar även de hemma redan idag. Att laga mat och hjälpa till med skolarbetet parallellt är säkerligen möjligt i de flesta fall. Hur mycket smittskyddspeng delas idag ut till de 2,6 miljoner människor som enligt Socialstyrelsen befinner sig i riskgrupp?

Ett allmänt utegångsförbud har väl bara tillämpats i Kina i begränsade områden. Nämn ett land i Europa som infört allmänt utegångsförbud i hela landet.
Citera
2020-10-17, 08:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det skulle jag tro. Det hade säkert varit ännu värre då. Kunde varit lika illa som i Sverige eller USA.

Så du tror alltså att allt detta har hjälpt dem? Varför tror du Israel har en betydligt värre IVA-situation än vad vi hade, när det var som värst för oss i våras?

Hur länge tror du de kan hålla ut med lockdownen? Och vad händer när de öppnar upp igen? Det är inte vår nu, när de hade kunnat se fram emot SARS-COV2 lågsäsong. Nej, nu närmar vi oss högsäsongen med stormsteg, och det märks redan. Öppnar Israel upp i december så kommer då smittan, inom maximalt några veckor , att öka som en raket. Och då har de ändå fortsättningen på säsongen och inte minst när det hela kulminerar i mars/april "att se fram emot".
Citera
2020-10-17, 08:43
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte bra för barn att utpekas som smittbärare och smittspridare. FHM beaktar alla hälsoaspekter medan du är covidfanatiker. Ni kommer aldrig att förstå varann.

Löjligt resonemang. Med de flesta barn över 4-5 år går det att föra en dialog och förklara för barn att vi är i en pandemi och vad som följer med det. Barn förstår mer än vad man tror ändå. De behöver inte känna sig utpekade, det är en del i att ta ansvar, sånt om barn behöver lära sig. Vuxna kan naturligtvis informera på pedagogiskt vis utan att barnen känner sig utpekade, blir rädda eller skäms. Jösses vad det daltas, curlas och skall mörkläggas i det här landet.
Citera
2020-10-17, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Potentialla faktorer som minskar allvaret av covid19

- d-vitamin efter sommaren
- minskad dos vid smittotillfället pga distansering
- annan demografi som smittas

Detta visar ju vägen framåt. Gäller att minska sannolikheten för allvarlig sjukdom. Tänk om hela Sverige hade knaprat d-vitamin, zink o grönsaker?

Det har lagts fram mycket teorier om vad som skyddar och förvärrar covid19 vad gäller olika tillskott. Inte sällan på sidor för olika former av konspirationsteorier. Finns mig veterligen inget vetenskapligt stöd för att man skulle klara sig bättre om man intar doser av de vanligaste vitaminerna och mineralerna som ligger flera gånger högre än det rekommenderade dagliga intaget. I bästa fall pissar man ut överskottet. I värsta fall blir man sjuk. Allt för mycket intag av c- vitamin ökar väl risken för njursten exempelvis.
Citera
2020-10-17, 08:47
Medlem
https://omni.se/a/oApaL0

Antikropparna tar slut (vilket jag redan vet då jag blivit av med mina).

Man tror att immuniteten räcker uppåt ett år ändå.
Citera
2020-10-17, 08:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så du tror alltså att allt detta har hjälpt dem? Varför tror du Israel har en betydligt värre IVA-situation än vad vi hade, när det var som värst för oss i våras?

Hur länge tror du de kan hålla ut med lockdownen? Och vad händer när de öppnar upp igen? Det är inte vår nu, när de hade kunnat se fram emot SARS-COV2 lågsäsong. Nej, nu närmar vi oss högsäsongen med stormsteg, och det märks redan. Öppnar Israel upp i december så kommer då smittan, inom maximalt några veckor , att öka som en raket. Och då har de ändå fortsättningen på säsongen och inte minst när det hela kulminerar i mars/april "att se fram emot".

Hur många har dött i Israel per capita? Hur många har dött i Sverige eller USA? Om du tror att det blir värre med mindre restriktioner måste du ju alltså tro på lockdown?
Citera
2020-10-17, 08:49
Medlem
Citat:
Har vi verkligen 2 miljoner barn i Sverige som måste ha vuxet stöd precis hela tiden? Många av barnen har väl dessutom syskon och då samma föräldrar. Många som har barn arbetar även de hemma redan idag. Att laga mat och hjälpa till med skolarbetet parallellt är säkerligen möjligt i de flesta fall. Hur mycket smittskyddspeng delas idag ut till de 2,6 miljoner människor som enligt Socialstyrelsen befinner sig i riskgrupp?

Ett allmänt utegångsförbud har väl bara tillämpats i Kina i begränsade områden. Nämn ett land i Europa som infört allmänt utegångsförbud i hela landet.
Två miljoner, nej. Jag tycker min uppskattning att hälften behövde en förälder närvarande var mycket rimlig. Sen måste man reda ut om förskoleklass och förskola också omfattas.

Jag har ingen aning om smittpeng, men jag tycker att en rimlig uppskattning är 15,000/mån i skattebortfall och lika mycket i bidrag. Det måste ligga någonstans där, helt klart. Om det kostar 20 eller 40 miljarder i månaden är oavsett inte poängen. Det är ofantliga summor, även om man filar på ingångssiffrorna.

De flesta länder i Europa har haft ett sorts utegångsförbud som ger ett mycket omfattande arbetskraftsbortfall, även om du är frisk. Sveriges rekommendationer om hemarbete måste delvis räknas in också. Det har kostat mycket.
Citera
2020-10-17, 08:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://omni.se/a/oApaL0

Antikropparna tar slut (vilket jag redan vet då jag blivit av med mina).

Man tror att immuniteten räcker uppåt ett år ändå.

Obehagligt. Kan säkert vara en delförklaring till varför smittan tar fart igen. Vi behöver ett varaktigt vaccin.
Citera
2020-10-17, 08:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Två miljoner, nej. Jag tycker min uppskattning att hälften behövde en förälder närvarande var mycket rimlig. Sen måste man reda ut om förskoleklass och förskola också omfattas.

Jag har ingen aning om smittpeng, men jag tycker att en rimlig uppskattning är 15,000/mån i skattebortfall och lika mycket i bidrag. Det måste ligga någonstans där, helt klart. Om det kostar 20 eller 40 miljarder i månaden är oavsett inte poängen. Det är ofantliga summor, även om man filar på ingångssiffrorna.

De flesta länder i Europa har haft ett sorts utegångsförbud som ger ett mycket omfattande arbetskraftsbortfall, även om du är frisk. Sveriges rekommendationer om hemarbete måste delvis räknas in också. Det har kostat mycket.

De gymnasieelever som studerade på distans i våras uppnådde ju HÖGRE studieresultat. Har inte hört att distansarbetet skulle leda till lägre produktivitet. Snarare tvärtom, vilket är intressant. Folk blir mindre störda. Det är mindre möten, mindre strösnack, mindre fika. När det jobbas så jobbas det istället. Folk är inte effektivare för att de är på plats och jobbar.
Citera
2020-10-17, 09:10
Medlem
Citat:
De gymnasieelever som studerade på distans i våras uppnådde ju HÖGRE studieresultat. Har inte hört att distansarbetet skulle leda till lägre produktivitet. Snarare tvärtom, vilket är intressant. Folk blir mindre störda. Det är mindre möten, mindre strösnack, mindre fika. När det jobbas så jobbas det istället. Folk är inte effektivare för att de är på plats och jobbar.
Fel. BNP har rasat. Om det du påstår var sant så skulle BNP öka under lockdown.
Citera
2020-10-17, 09:11
Medlem
Citat:
Obehagligt. Kan säkert vara en delförklaring till varför smittan tar fart igen. Vi behöver ett varaktigt vaccin.
Risken är dock att ett vaccin inte blir bättre.
Citera
2020-10-17, 09:13
Medlem
Citat:
Detta gäller en del gymnasieelever, andra fick sämre resultat. De som går i stökiga klasser får bättre resultat med distansundervisning, de som går i lugna klasser får sämre resultat med distansundervisning. Det är väldigt tydligt bland mitt äldsta barns kompisar att det fungerade så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in