Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Har vi verkligen 2 miljoner barn i Sverige som måste ha vuxet stöd precis hela tiden? Många av barnen har väl dessutom syskon och då samma föräldrar. Många som har barn arbetar även de hemma redan idag. Att laga mat och hjälpa till med skolarbetet parallellt är säkerligen möjligt i de flesta fall. Hur mycket smittskyddspeng delas idag ut till de 2,6 miljoner människor som enligt Socialstyrelsen befinner sig i riskgrupp?
Ett allmänt utegångsförbud har väl bara tillämpats i Kina i begränsade områden. Nämn ett land i Europa som infört allmänt utegångsförbud i hela landet.
Två miljoner, nej. Jag tycker min uppskattning att
hälften behövde en förälder närvarande var mycket rimlig. Sen måste man reda ut om förskoleklass och förskola också omfattas.
Jag har ingen aning om smittpeng, men jag tycker att en rimlig uppskattning är 15,000/mån i skattebortfall och lika mycket i bidrag. Det måste ligga någonstans där, helt klart. Om det kostar 20 eller 40 miljarder i månaden är oavsett inte poängen. Det är ofantliga summor, även om man filar på ingångssiffrorna.
De flesta länder i Europa har haft ett sorts utegångsförbud som ger ett mycket omfattande arbetskraftsbortfall, även om du är frisk. Sveriges rekommendationer om hemarbete måste delvis räknas in också. Det har kostat mycket.