2020-10-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lady Tess
I introtävlingen med kändisar i reklamfilmer så visar dom dessutom bilder på Jens Hulten och frågar Tornving "vem är detta som du har gjort 18 filmer med?"

Fast det är fastslaget sen tidigare att Filip och Fredrik inte har nån koll på Johan Falk filmerna, de frågade Tornving förra säsongen när och i vilket sammanhang han hade träffat Joel Kinnaman.

Det var ganska illa, ja.
Citera
2020-10-16, 22:35
Medlem
Newtonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Fast det ser aldrigt snyggt ut att lägga på ett "The" där det inte ska vara något. Ett "The" eller avsaknaden av det gör faktiskt mer än vad man tror, tycket nog det är värre att lägga till ett än att bara säga Beatles. Men visst ska de vara konsekventa i så fall.
Om du inte kan lägga till ett the så kan du ju inte tabort ett the blir lika galet, som att kalla dansbandet Vikingarna för Vikingar.
Citera
2020-10-16, 22:45
Medlem
Newtonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Man får komma ihåg att tidspress och ett filmande kamerateam bidrar med en hel del hjärnsläpp. Men jag håller med, inte alls hans dag i dag. Han är vanligtvis betydligt skarpare.
Produktionen varkar ha bestämt i förväg att svt-profilerna ska vinna. Tornving vinner alltid under pressure med mkt mer poäng, de vet om att huvudräkning är svårt när man är stressad och kräver noll allmänbildning. Förra avsnittet vann svt-profilerna efter två utlagsfrågor med ett "the" i bandnamnet som blev avgörande.
Citera
2020-10-16, 22:55
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newtonisten
Produktionen varkar ha bestämt i förväg att svt-profilerna ska vinna. Tornving vinner alltid under pressure med mkt mer poäng, de vet om att huvudräkning är svårt när man är stressad och kräver noll allmänbildning. Förra avsnittet vann svt-profilerna efter två utlagsfrågor med ett "the" i bandnamnet som blev avgörande.
Nja, samma gäller ju för alla. Det var lika stressigt med huvudräkning för Holmberg. Bandet hette enbart ”Wings”, vilket Gardell/Hermansson också hade kunnat svara. Jag tror inte det är favorisering. Hoppas i alla fall inte det.
Citera
2020-10-16, 22:59
Medlem
Jag tycker Kakan Fetmansson var särskilt vidrig när hon fick det till att det var hennes partner förra säsongen som orsakade det dåliga resultatet. Jag kan nämligen inte minnas att hon själv bidrog med några poäng man höjde på ögonbrynen åt.
Citera
2020-10-17, 01:30
Medlem
Newtonistens avatar
Citat:
Nja, samma gäller ju för alla. Det var lika stressigt med huvudräkning för Holmberg.
Jo fast huvudräkning är ju inte riktigt allmänbildning, de kunde lika gärna ha spelat schack eller poker. Det är allmänbildning de tävlar i och det är där jag tror Tornving är överlägsen den andre snubben, som jag inte kommer ihåg vad han heter.
Citat:
Bandet hette enbart ”Wings”, vilket Gardell/Hermansson också hade kunnat svara. Jag tror inte det är favorisering. Hoppas i alla fall inte det.
Och "The Beatles" heter enbart "The Beatles", vilket betyder att alla som ger "Beatles" som svar på en quiz-fråga har fel.
Senast redigerad av Newtonisten 2020-10-17 kl. 01:34.
Citera
2020-10-17, 01:37
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Och "The Beatles" heter enbart "The Beatles", vilket betyder att alla som ger "Beatles" som svar på en quiz-fråga har fel.
Jo, det blir ju lite godtyckligt på så sätt, med tanke på att The Beatles själva kallade sig ”Beatles” då och då. Det står till och med så på vissa omslag, bland annat Sgt. Pepper. Wings la aldrig till ett ”the”, och F&F var tydliga med att de ville åt det exakta namn som stod på omslagen. De krävde exakthet från båda lagen. Lite godtycklig fråga kan jag dock hålla med om.
Citera
2020-10-17, 02:06
Medlem
Newtonistens avatar
Citat:
Wings la aldrig till ett ”the”, och F&F var tydliga med att de ville åt det exakta namn som stod på omslagen. De krävde exakthet från båda lagen. Lite godtycklig fråga kan jag dock hålla med om.
Nej, de sade inget om skivomslag när de ställde frågan. Dessutom finns det inget exakt namn eftersom det står olika beroende på skiva ibland med Paul McCartney och ibland utan.
Senast redigerad av Newtonisten 2020-10-17 kl. 02:09.
Citera
2020-10-17, 02:29
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Nej, de sade inget om skivomslag när de ställde frågan. Dessutom finns det inget exakt namn eftersom det står olika beroende på skiva ibland med Paul McCartney och ibland utan.
Ja, fast att frontfiguren står skriven innan bandnamnet gör inte bandnamnet i sig annorlunda. Till exempel heter banden The Crickets och The Wailers oavsett om Buddy Holly respektive Bob Marley står skrivna före i egenskap av frontmän eller inte. Hade det ibland stått The Wings och ibland Paul McCartney & The Wings hade det varit en annan femma.

De nämnde skivomslaget specifikt som riktlinje till Gardell, när han själv började babbla om det. Men det var nog inte lika till båda. Vill egentligen inte diskutera, förstår vad du menar och håller med om godtyckligheten, men jag tror och hoppas inte att det rör sig om favorisering.
Citera
2020-10-17, 07:08
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Nja, samma gäller ju för alla. Det var lika stressigt med huvudräkning för Holmberg. Bandet hette enbart ”Wings”, vilket Gardell/Hermansson också hade kunnat svara. Jag tror inte det är favorisering. Hoppas i alla fall inte det.
På en flexi utgiven i Polen 1974 fick bandet heta "The Wings".

https://www.discogs.com/P-McCartney-I-Grupa-The-Wings-CCR-Helen-Wheels-Proud-Mary/release/3235931

På en singel utgiven i Filippinerna 1973 fick bandet också heta "The Wings" (åtminstone enligt discogs för jag har svårt stt se namnet på etiketten).

https://www.discogs.com/Paul-McCartney-The-Wings-My-Love/release/14629168

På två mer sentida samlingar har bandet också fått heta "The Wings".

https://www.discogs.com/Various-Original-Rock-1/release/6635450

https://www.discogs.com/Various-Pott%C3%BE%C3%A9tt-70s/release/13087096

Säkerligen är alla ovanstående fall rena olycksfall i arbetet, men ändå ...
Senast redigerad av schizophrenia 2020-10-17 kl. 07:57.
Citera
2020-10-17, 08:46
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia

På en singel utgiven i Filippinerna 1973 fick bandet också heta "The Wings" (åtminstone enligt discogs för jag har svårt stt se namnet på etiketten).

https://www.discogs.com/Paul-McCartney-The-Wings-My-Love/release/14629168
På just den där singeln utgiven i Filippinerna står det dock enbart "Wings" på etiketten, så uppgiften på discogs verkar vara fel.

http://www.45cat.com/record/pal61058

Här är en annan samling där bandet har fått heta "The Wings".

https://www.discogs.com/Various-Rock-Platinum/release/2784296

Det förändrar nog inte det faktum att det bör vara "Wings" utan något inledande "The".
Senast redigerad av schizophrenia 2020-10-17 kl. 08:57.
Citera
2020-10-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker Kakan Fetmansson var särskilt vidrig när hon fick det till att det var hennes partner förra säsongen som orsakade det dåliga resultatet. Jag kan nämligen inte minnas att hon själv bidrog med några poäng man höjde på ögonbrynen åt.

Håller med, fick lite ont i hjärtat faktiskt. Ser framför mig hur Kalle Moreus sitter där i sin stuga och smsar kakan ”lycka till!” medan han ser programmet. Nej fy. Han verkar rar och rolig, hoppas han inte tittade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in