Citat:
Ursprungligen postat av
Tok-Frans
Om experten baserar det påståendet efter filmbilderna så ger jag inte mycket för det.
Tycker du att det framgår vart hålet är? Stäng av ljudet, så blir mer realistiskt.
Som sagt "row mid ship estonia" är det ända jag har att gå på.
Edit:
Dom utgår från linan.
https://youtu.be/Hx1UfRhsmZk
Såvitt jag förstår så utgår de från kända detaljer i skrovsidan, t.ex. de runda hålen som enligt Bladstall är fästen för pumpar (?) eller liknande att använda på varv. Så rimligen har de klurat ut exakt var de är.
Däremot har jag ett par andra funderingar:
- inte är det väl en handduk i hålet? Stor skurtrasa tänker jag.
- det har deformerats både inåt och utåt enligt filmen. Hur åstadkommer man det?
- vid 00:50 ser vi en närmast perfekt rak brottyta samtidigt som ytan till höger tryckts in. Det är ju närmast som att hålet är stansat där, om det skapats av yttre åverkan.
- det man ser vi 2:28 är såvitt jag kan se två parallella vertikal kanter utan något spår av yttre åverkan. Denna spricka sträcker sig bredvid det runda genomföringshålet nämnt ovan. Det är i den vita delen på däckssidan. Vid 2:47 tycker jag man ser blå färg längs ned i bild, så där borde däck 2 ligga (durkens nivå).
- Den delen ser inte alls ut som märke efter en kollision. Mer som att man belastat hela konstruktionen och att den har spruckit längs en skarv eller fog.
- generellt har Östersjön usel sikt, så det är svårt att få någon överblick.
Summa summarum: man hittar en mindre del som tryckts in och där i alla fall en sida är närmast helt rak. Det finns även mer ojämna delar som delvis fläkt utåt. Man har sedan längre delar upp (?) där vi inte ser något spår av direkt yttre våld, t.ex. i spricka runt den runda genomföringen.
Frågan jag ställer mig är hur vi dels deformerar skrovet lokalt, både inåt och utåt, dels skapar smalare spricka med parallella kanter utan spår av yttre åverkan. Vad åstadkommer det?
Sedan är mitt intryck att klippet när de ”hittar” hålet är regisserat, för det som visas högst otydligt i bild leder ju inte alls fram till de slutsatser de drar om vad de ser m.m. Men alla som sett en dokumentär från en arkeologisk utgrävning eller liknande vet ju att de alltid gör ett fynd precis när kameran passerar!