2020-10-15, 21:22
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Så man får enligt dig inte ändra restriktioner när ny information kommer eller när något nytt sker?

Jo men man bygger inte en strategi på såna grunder.

Ponera att det dyker upp en ny okänd drog som alla unga använder men det inte finns några data om skadeverkningar. FHMs linje skulle isåntfall vara att det bara är att köra så det ryker eftersom vi inte kan bestämma om det är farligt eller inte förrän när det finns jättesäkra data om 10-20 år eller hur? Det tycker du är en bra policy?
Citera
2020-10-15, 21:23
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
"Han är inte heller rädd för att smittas:

– Det är mycket farligare att gå över ett övergångsställe i stan, säger statsepidemiologen till Chef."

Vad tycker ni om Tegnells uttalande?

Förstår precis vad han menar. Men han jämförde inte på det sätt som nu framstår när du inte tar med hela texten och frågeställningen.
Citera
2020-10-15, 21:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inget konstigt att det är så. Viruset har fortsatt att cirkulera på klart högre nivå i de länder som hade mycket smittspridning i våras än i de som tryckte ned smittan eller inte ens fick in den. När nu förutsättningarna förändras till följd av väder och skolstarter så går det naturligtvis snabbare i de länder som hela tiden haft smittspridning.

Jag håller med. Jag har hela tiden resonerat som du. Jag ville bara uppmärksamma kontrasten mellan verkligheten och Johan Gieseckes fantasier.

Citat:
Immuniteten i tex Sverige är alldeles för låg för att spela nån roll.

Immuniteten ger oss ingen fördel, trots att vi har betalat ett så otroligt högt pris för immuniteten.

Anders Tegnells strategi att dränka Sverige i smitta har inte bara medfört en enorm mängd sjuk och dödsfall. Därutöver har strategin skapat ekonomisk kris, husarrest för riskgrupperna, och stängda gränser. Uppoffringarna är stora. Men vi ser ut att bli utan belöning för att vi villigt har accepterat dessa uppoffringar.

Citat:
Johan Giesecke verkar ha inbillat sig att vi redan nu skulle ha en betydande immunitet, men det är med all säkerhet fel. Säg att om det är så att Norge kanske bara har 0,5% immunitet så har kanske vi runt 5%, men i och med att vi har haft okontrollerad smittspridning under hela sommaren, så är vårt utgångsläge inför vintern klart sämre än Norges. Det är inte ett land med låg och kontrollerad smittspridning som kan stå inför en ren katastrof i vinter.

Hur länge ska katastrofen få fortsätta innan svenskarna inser att dom har blivit vilseledda av Folkhälsomyndigheten?

Citat:
Tyvärr kommer vi även fortsättningsvis få betala ett högt pris för att så lite gjordes i inledningen av pandemin. Norge kommer aldrig att gå ikapp oss. Det finns inte på kartan!

Det har inte hindrat Anders Tegnell och Johan Giesecke att vara kaxiga mot just Norge. När kommer Anders Tegnell och Johan Giesecke att sluta vara så pinsamt kaxiga mot ett älskat grannland?
Citera
2020-10-15, 21:24
Medlem
zubbis777s avatar
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/sylvassa-internationella-kritiken-mot-sveriges-coronastrategi-inte-mer-%C3%A4n-d%C3%B6d-och-el%C3%A4 nde/ar-BB1a3rDG?ocid=msnews

Kritikerna har ju helt rätt. Typiskt Sverige att endast bry sig om "Sverigebilden" och hur landet ser ut i internationell media, och inte om de människor som dött av covid. Hoppas att fler kritiker ansluter sig till denna kritik. Vore kul att se hur Sverige, FHM och regeringen skulle hantera ett sådant bakslag.
Senast redigerad av zubbis777 2020-10-15 kl. 21:27.
Citera
2020-10-15, 21:28
Medlem
Sverige måste snart stänga ner för att undvika en riktig katastrof i jan/ feb.
Hoppas att FHM har lärt sig en läxa trots att ett sånt antagande är långsökt.
Citera
2020-10-15, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Förstår precis vad han menar. Men han jämförde inte på det sätt som nu framstår när du inte tar med hela texten och frågeställningen.

Själv förstår jag inte alls vad han menar eller varför man skulle vilja säga att man inte är rädd för att smittas eller varför man överhuvudtaget tar upp övergångsställen.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Giesecke har ju haft mer rätt än många av de 22 forskarna som stödde Uppsalarapporten där de förutspådde 60.000 döda innan midsommar i alla fall.

Enkelt faktum är att alla har haft fel i någon grad i Sverige. Både "alarmister" och de "regimtrogna", men FHM har haft mer rätt än alarmisterna i alla fall som skrikit om undergång och över 50.000 döda.

Hade alarmisterna haft en bättre ton och inte överdrivit så mycket tror jag de hade fått mer genomslag (vilket hade varit bra för Sverige!).

Jag är inte direkt superförtjust i Giesecke. Men jag börjar känna att han har helt rätt i att detta virus kommer drabba oss alla - det finns liksom inte något sätt att skydda sig. Det ser man ju överallt oavsett vilka strategier och åtgärder som olika länder genomför. Gäller bara att alla inte blir sjuka samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du glömde läkaren i Israel som blev återinsjuknad i somras så jag ger inte så mycket för din artikel.

Den här veckan 81 misstänkta fall i Israel: https://www.timesofisrael.com/81-israelis-suspected-of-being-reinfected-with-coronavirus-health-ministry/

Nyckelordet är MISSTÄNKTA. Det är fortfarande väldigt få BEKRÄFTADE fall av återinfektioner. Även om vi multiplicerar med 100 så är 500 fall av 36 miljoner väldigt lite. Till och med 5000 är försvinnande lite på en global skala.

Nu tror jag folk kommer bli återinfekterade men det har inte hänt i någon större skala i dagsläget. Om det dröjer ett par månader, ett halvår eller till och med flera år kan jag inte svara på.
Citera
2020-10-15, 21:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige måste snart stänga ner för att undvika en riktig katastrof i jan/ feb.
Hoppas att FHM har lärt sig en läxa trots att ett sånt antagande är långsökt.
De har nog lärt sig läxan att inte stänga ner.
Citera
2020-10-15, 21:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad jag förstod av PKn från Uppsala idag, så är utplaningen av nya fall som man kan skönja senaste dagarna där bla ett resultat av en trasig pcr-maskin. De har alltså inte hunnit analysera de test som tagits.

Vi får se om några dagar vart det tar vägen helt enkelt.
Bra ser det inte ut iaf.
Tack för infon, den har jag inte hört. Ja, vi får se hur det utvecklar sig under den närmaste tiden.
Citera
2020-10-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har du inte förstått vilka som dött?
Människor som är i så dåligt skick att de inte klarar av en förkylning.
Medans de som dör på ett övergångsställe kan ta sig fram för egen maskin.

Och dom som dör på övergångsställen är antagligen darwin awards idioter som inte ser sig om efter bilar. Så det kanske är individuellt vilken fara som man bör vara mest rädd för.

Fortsätt du att oroa dig för övergångsställen så fortsätter jag att oroa mig för covid-19.
Citera
2020-10-15, 21:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, det har du rätt i.

Det har ju pågått diskussioner mellan olika instanser i styret av Sverige. I dessa diskussioner har Folkhälsomyndigheten utövat stort inflytande, även ifall dom har saknat formell beslutanderätt.
Ingen vill ta ansvar för uteblivet coronastöd för anhöriga

Rädslan för att smitta dottern gjorde att Anders Forsman sade upp sig. Han hade hoppats på att få ekonomiskt stöd från staten. Men regeringen begränsade kraftigt vilka anhöriga som får rätt till pengar. Nu vill ingen ta ansvar för hur beslutet gick till.

24 Aug 07.15
...
Då har det gått tre månader sedan risken för samhällsspridning av covid-19 klassades som mycket hög i Sverige.

Omgående startade debatten om att ta fram ersättning till personer som inte kan jobba för att de eller deras anhöriga tillhör en riskgrupp. Debattörer och en enig riksdag uppmanade regeringen att agera.

Men i början av sommaren har dessa extra utsatta människor ännu inte fått något riktigt besked. Trots att regeringen arbetat i nästan två månader med att ta fram en ersättningsmodell.
...
När regeringen väl lägger fram ett förslag om anhöriga i juni blir det en kalldusch för många som varit hemma. Gruppen som ska kunna få ersättning har avgränsats skarpt.

Arbetets granskning visar att det skett utan någon riktig analys.

I intervjuer med ansvariga och mejlväxlingar som Arbetet begärt ut framgår hur ansvaret för anhörigas situation bollats runt.

Den 14 april gav regeringen Socialstyrelsen i uppdrag att titta närmare på vilka riskgrupper som bör få stanna hemma. Myndigheten skulle samtidigt analysera om de som bor med någon som löper extra stor risk bör avstå från att jobba.
...
Tre dagar senare gör Folkhälsomyndigheten en helt annan bedömning. I ett yttrande om Socialstyrelsens rapport skriver de att symptomfria anhöriga inte behöver stanna hemma.

Sedan går veckorna utan besked från regeringen.
...
Regeringen motiverar beslutet om anhöriga med hur Folkhälsomyndigheten yttrade sig i april. Men det ska visa sig att Folkhälsomyndigheten egentligen inte har analyserat frågan.
Jag får intrycket av fulspel från Folkhälsomyndighetens sida.

Folkhälsomyndighetens strategi har varit att skydda riskgrupperna, och låta epidemin härja i övriga samhället. Men i det fördolda, har Folkhälsomyndigheten motarbetat skydd till riskgrupperna.

Jag läste också denna artikeln härom dagen och länkade den här. Det är så sorgligt hur de har behandlat alla dessa människor. Hur skulle Anders kunna överleva om han råkade smitta sin dotter som har downssyndrom så att hon avlider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in