2020-10-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont

Jag har lagt alla mina argument för hålets placering i den
andra tråden (som handlar om det hålet). Men kortfattat kan
jag säga att om Evertssons grafik stämmer ligger hålet
ungefär ovanför r i Sewage room på bilden nedan. Övberg
bodde i gul hytt, och svanhalsarna är turkosa.

http://heiwaco.tripod.com/sillaste.GIF

Om jag nu inte kommer i håg helt fel så var Sillaste nere på plan 0 och skulle fixa toaletterna för de gick inte att spola. Enligt en intervju säger han att det var luft i systemet som skulle bort medan i en annan säger han att det var vatten i systemet. Kan toatankarna gått läck på något sätt och orsakat katastrofen samt en ubåt som slår hål i båten?

Smällarna några hörde var kanske när Sillaste försökte hamra på något i anslutning till toatanken. En annan sak jag ser på bilden ovan är att svanhalsventilerna verkar vara precis ovanför konferensrummet. Kanske det finns någon sanning med att de sattes in för ventilation av konferensrummet?
Citera
2020-10-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Om jag nu inte kommer i håg helt fel så var Sillaste nere på plan 0 och skulle fixa toaletterna för de gick inte att spola. Enligt en intervju säger han att det var luft i systemet som skulle bort medan i en annan säger han att det var vatten i systemet. Kan toatankarna gått läck på något sätt och orsakat katastrofen samt en ubåt som slår hål i båten?

Smällarna några hörde var kanske när Sillaste försökte hamra på något i anslutning till toatanken. En annan sak jag ser på bilden ovan är att svanhalsventilerna verkar vara precis ovanför konferensrummet. Kanske det finns någon sanning med att de sattes in för ventilation av konferensrummet?

Toaletterna töms med vakuum på dessa fartyg. Jag har också läst att stoppet kan ha berott på vatten i systemet. Vad är din teori gällande att detta skulle sänkt fartyget?

Sillaste kan ha hamrat på en sån tank, eller något annat. Finns många gissningar och teorier. Var det något speciellt med hamringarna du tänkte på?

Det är ju fortfarande inte känt vad som orsakade Evertssons hål.

Vad skulle vara kontroversiellt med att svanhalsarna ligger ovanför konferensrummet?
Citera
2020-10-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Toaletterna töms med vakuum på dessa fartyg. Jag har också läst att stoppet kan ha berott på vatten i systemet. Vad är din teori gällande att detta skulle sänkt fartyget?

Sillaste kan ha hamrat på en sån tank, eller något annat. Finns många gissningar och teorier. Var det något speciellt med hamringarna du tänkte på?

Det är ju fortfarande inte känt vad som orsakade Evertssons hål.

Vad skulle vara kontroversiellt med att svanhalsarna ligger ovanför konferensrummet?

En teori kan vara att toatanken har hål så havsvatten kommer in och översvämmar däck 0

Vad gäller hamringarna, kan ju Sillaste slagit sönder något så vattnet kunde flöda in i skeppet fritt. Dessutom stämmer några ögonvittnesmål med ljudet. Som stora hammarslag sägs de ha hört innan överhalningen.

Evertsson hål. Kan ju finnas många hål i botten. Vem vet. Babords (tror jag) tank var ju full redan vid avfärd och färjan gick med 1 grads lutning hela tiden.

Svanhalsarna:Inget särskilt med dem bara det att det låter märkligt att de fanns och knappt någon sett dem. Jag såg dem inte när vi åkte i början av augusti 1994 och vi hade hytt där nere. Visserligen var vi ganska berusade men ändå.

Förresten en annan sak: Finns det någon som vet om remixen med Rednex;cotton eye joe och Whigfields,saturday night, som spelades på discot på Estonia, var hemremixad av DJ,N eller om den finns tillgänglig någonstans. Har letat men ej funnit.
Citera
2020-10-16, 21:11
Medlem
sverige mörkar estonia olyckan för att undvika en krigs konflikt med ryssland?

En tanke som nyss slog mig är att estonia sänktes av ryssen pga att de fraktades militära objekt, och anledningen varför det har mörkats är för att risken för en väpnad konflikt med ryssland är alldeles för stor om de här kommer ut.

vad tror ni?
Citera
2020-10-16, 21:14
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskans
En tanke som nyss slog mig är att estonia sänktes av ryssen pga att de fraktades militära objekt, och anledningen varför det har mörkats är för att risken för en väpnad konflikt med ryssland är alldeles för stor om de här kommer ut.

vad tror ni?

Har du provat att söka på Estonia?
Citera
2020-10-16, 21:17
Medlem
Ja de har jag gjort. vad tänker du på?
Citera
2020-10-16, 21:21
Avstängd
Gerhardts avatar
Så menar Krister Holmén som tjänstgjorde på en svensk ubåt som efterföljde Estonia. Hans brev till Efterlyst återfinns här, bilder uppe till vänster - https://duckduckgo.com/?q=krister+holmen+estonia&t=opera&ia=web
Citera
2020-10-16, 21:23
Medlem
LuiLuis avatar
https://youtu.be/n5vSi7jeElg
Citera
2020-10-16, 21:36
Medlem
Citat:

vad tror ni?
Du menar att OM ryssland var inblandad så har Estland bett Sverige att hålla tyst om det för Estlands skull?
Citera
2020-10-16, 21:38
Medlem
nej mer aatt de blir en väpnadkonflikt mellan ryssland å sverige
Citera
2020-10-16, 21:48
Medlem
Citat:
nej mer aatt de blir en väpnadkonflikt mellan ryssland å sverige
Hur skulle Sverige bli inblandad om ryssland sänker ett estländskt fartyg?
Citera
2020-10-16, 21:53
Medlem
Gubbens avatar
Tja... många svenskar omkom. Det räcker väl för att starta krig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in