2020-10-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Skulle gissa på att en del är att depression är en psykossjukdom. Det är det inte.
Inte heller bipolär sjukdom. Visserligen finns en risk att uppleva psykotiska symptom vid någon av dessa men en fullt utvecklad psykos får du inte. Det är således inte psykossjukdomar. Ge mig gärna källor om du vill stå på dig i detta, så jag vet var du har lärt dig detta.

När man är manisk i sin bipolaritet kan det leda till psykos. Info får du söka själv. Men jag har bla arbetat inom psykiatrin ngr år och däribland på en psykosavdelningen. Dessutom har jag läst psykologi på universitetsnivå.
Citera
2020-10-16, 19:23
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det som är gällande är HUR skadorna uppkom och av vem om det är handhavande av en person. Det är liksom det som gäller om du förstår skillnaden på bevis i domstol och en massa sidosnack på sociala medier. Så du kanske skall ta och spalta upp var skadorna kommer ifrån och av vem då eller hur dom uppstått

Vilket otroligt löjligt svar. Du vet lika väl som jag att ingen annan än R skulle kunna förklara hur varje skada uppkommit. Jag kan bara spekulera men väljer att inte göra det.
Jag har heller aldrig uttalat mig om skadornas bevisvärde. Jag gjorde bara en enkel sammanställning för att tydliggöra hur många skador det faktiskt rör sig om då åsikterna kring antalet gått isär i den här tråden.
Citera
2020-10-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuggan77
När man är manisk i sin bipolaritet kan det leda till psykos. Info får du söka själv. Men jag har bla arbetat inom psykiatrin ngr år och däribland på en psykosavdelningen. Dessutom har jag läst psykologi på universitetsnivå.

Ber om ursäkt för stavfel, det heter givetvis psykosavdelning. Ps! Du har helt rätt, de andra sjukdomarna du räknade upp e även dem psykossjukdomar.
Citera
2020-10-16, 19:24
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Det finns ingen här som försvarar R. Det finns dock folk, som jag skrivit tidigare, som försöker se förbi det känslosamma. Objektivitet är viktigt i ett fall som detta. Just för att det inte ska kunna hända igen och för att rättssystemet ska vara säkert. Så simpelt är det bara. Det är uppenbart att ni andra styrs av känslor. Annars hade ni varit införstådda i hur vi andra resonerar.

Precis så.
Citera
2020-10-16, 19:27
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Jag vill bara tacka Dig för den informationen du delgett Oss i denna tråd.

Jag tycker det är högst relevant information, då du känt Rebecka under de år man lättast detekterar personlighetsstörningar inom ”Den mörka Triaden” (se Wikipedia för snabb info). Därefter, i vuxen ålder har personer med dessa personlighetsstörningar, lärt sig att manipulera sin omgivning. Jag påstår ej att Rebecka har en personlighetsstörning. Jag diskuterar en teori, kan så vara fallet?

Tack!
På din fråga svarar jag att jag har alldeles för dålig kunskap för att ens kunna spekulera i om hon har en personlighetsstörning eller inte så jag avstår från att "tycka" något kring det.
Citera
2020-10-16, 19:30
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Man kan få förlossningsdepression som leder till psykos. Det kriteriet tog jag med som en objektiv fördel gällande Rebeckas påstådda psykos.

Så du menar att om någon påstår sig ha en psykos, blir man då behandlad med antipsykosmedicin, bara sådär?
🤔
Citera
2020-10-16, 19:37
Medlem
Citat:

Så ingen källfakta då, alltså? Då får jag fråga dig under vilken period du läst på universitetet?
Citera
2020-10-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Vilket otroligt löjligt svar. Du vet lika väl som jag att ingen annan än R skulle kunna förklara hur varje skada uppkommit. Jag kan bara spekulera men väljer att inte göra det.
Jag har heller aldrig uttalat mig om skadornas bevisvärde. Jag gjorde bara en enkel sammanställning för att tydliggöra hur många skador det faktiskt rör sig om då åsikterna kring antalet gått isär i den här tråden.

Vaddå ’vet lika väl som jag’?
Hur kan du ens veta vad R har tänkt, känt, upplevt?
Citera
2020-10-16, 19:39
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det kommer inte att hända. Rebecka känner ju dessa barn, hon måste ju ha större ansvar för dom än jag.

Och Esmeralda hade inte bett om att bo hos sina biologiska föräldrar och hon hade inte bett om att bli dödad.

Vi får hoppas att det finns kloka och stabila vuxna kring dess 5 barn. Som lägger sitt fokus på vad de barnen känner och upplever och kanske till och med inte låter de gå in här.

Men det är ju det här som är problemet.
Att du envisas med att fortsätta skriva på det sättet. Du envisas med att komma med felaktig information, ex. att familjehemskvinnan inte har påstått ett par rejäla skopor av felaktigheter.
Det är det här som skadar de andra barnen.
Det visar tydligt att människor är otroligt selektiva med vad man läser och inte läser, vad man tar in och inte tar in. Varför lägger man ens sin tillit till vad människor gapar om i social media? Knappast reel fakta eller rättssäker information.
Citera
2020-10-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
Så du menar att om någon påstår sig ha en psykos, blir man då behandlad med antipsykosmedicin, bara sådär?
🤔

Olanzapine ges även i ångestdämpande syfte.
Man behöver dessutom inte ha någon psykossjukdom för att få psykos.
Man kan få psykos av trauma och bli dissociativ.
Citera
2020-10-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
🤔

Jag har varit med om personer som fått utskrivet olanzapine vid svåra depressioner bla. Då för både tankestörningar samt mot sömnbesvär. Sedan kan en psykos vara mkt svårbedömd, men om det fastställs att du har en psykos får du ett lpt. Det krävs en läkarbedömning för att fastklamrad att man har en psykos.

Drogutlösta Psykoser går ofta över när drogerna är ur kroppen. När dem är utlösta pga av sjukdom (ofta i samband med stress) tar det längre tid att bli frisk. Vissa blir aldrig friska. Det är vanligt att få kognitiva skador på hjärnan efter en psykos. Framförallt om man får upprepade sådana. Jag kan mkt väl tänka mig att Rebecka haft en psykos. Men vad den berodde på kan jag ej svara på.
Citera
2020-10-16, 19:48
Medlem
Citat:
Jag har varit med om personer som fått utskrivet olanzapine vid svåra depressioner bla. Då för både tankestörningar samt mot sömnbesvär. Sedan kan en psykos vara mkt svårbedömd, men om det fastställs att du har en psykos får du ett lpt. Det krävs en läkarbedömning för att fastklamrad att man har en psykos.

Drogutlösta Psykoser går ofta över när drogerna är ur kroppen. När dem är utlösta pga av sjukdom (ofta i samband med stress) tar det längre tid att bli frisk. Vissa blir aldrig friska. Det är vanligt att få kognitiva skador på hjärnan efter en psykos. Framförallt om man får upprepade sådana. Jag kan mkt väl tänka mig att Rebecka haft en psykos. Men vad den berodde på kan jag ej svara på.

Det är inte alltid man får ett LPT, särskilt inte om man är frihetsberövad.
Däremot så SKA vården utfärda ett LPT, helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in