2020-10-16, 15:26
Bannlyst
Bjuder på lite kuriosa:

De första fotbollsmatcherna i Sverige med engelska regler spelades på Lindarängens galoppbana. Lagen var AIK, Djurgården och Gefle IF. Anledningen till detta var att den som tog reglerna till Sverige, ingen mindre än den store Clarence von Rosen (kanske mest känd för att han tog initiativ till Svenskt Derby på Jägersro), var banansvarig på Lindarängen.

Den kopplingen mellan fotboll och galopp är bortglömd idag, men det finns säkert många galoppfantaster som också gillar att titta på fotboll. Det är knappast någon slump att Svista Säteris färger är desamma som AIK:s ...

Någon galoppbana blev det aldrig i Gävle, trots regemente och många militärer. Har dock hört att det reds galopp på Gävletravet i slutet av 1960-talet. Det har dock inte kunnat bekräftas. Tänk om galoppen etablerats i Gävle redan på 1890-talet, 40 år innan travbanan byggdes, då hade den kanske slagit rot och vuxit sig stark. Det hade varit värdefullt.
Citera
2020-10-16, 15:29
Bannlyst
Var galoppen roligare förr?

Ja, det hävdar i alla fall fotografen Stefan Olsson i ett blogginlägg om Lennart Jarvén. Olsson hade varit där och fotat Lennart ridandes på stranden utanför Ängelholm. Så här skriver han:

Citat:
När jag körde hem från Ängelholm slog det mig att Lennart Jarvén måste vara en av väldigt få galopptränare som fortfarande är verksam från den tid då jag själv kom in i sporten. Nästan alla har antingen slutat med ålderns rätt eller helt enkelt lämnat jordelivet. Tänk så många hästkarlar (ja förr var det huvudsakligen män som tränade häst) som sporten har tappat under de senaste 25 åren.

Mischa Kahn, Bruno Nilsson, Nisse Lindgren, Lennart Sr Reuterskiöld, Tommy Gustafsson, Bengt Bengtsson, Jan Malmborg, Rolf Olsson, Bo Neuman, Hubert Doria, Olle Stenström, Janos Török… Listan kan göras hur lång som helst och jag har garanterat glömt bort flera namn.

Tillsammans utgjorde de en så stor del av den svenska galoppsporten och idag finns i princip bara minnen kvar. Idag vill jag påstå att medelåldern bland de svenska proffstränarna är relativt låg. Många har mycket kvar att bevisa innan de kan nå en meritlista som matchar ovan nämnda namn.

Det låter så klart som en klyscha och kanske är det bara jag som börjar bli gammal. Men jag vill ändå påstå att det var roligare i galoppsporten förr. Och jag är förmodligen inte ensam om att sakna alla de gamla stora tränarnamnen.

Som tur är finns Lennart Jarvén kvar en stund till. I sällskap med Hans-Inge Larsen och Claes Björling. Men de börjar som sagt bli få nu.

Vad tycker ni?
Citera
2020-10-16, 15:35
Bannlyst
I grupper på Facebook är det många som med en tår i ögat kommenterar Täby Galopps nedmontering. Man saknar Täby Galopp, gillar inte Bro Park. Jag tillhör inte den gruppen.

Även om jag har många fantastiska minnen från Täby så måste jag erkänna att jag aldrig riktigt trivdes där. Har aldrig riktigt omfamnat banan, så att säga.

Kan inte påstå att jag gillar den modernistiska läktarbyggnaden på Bro Park - där hade man med fördel kunnat bygga något i mer klassisk stil - men jag trivs när jag är där. Det är trevligt att åka dit. Och maten har ju varit mycket bättre än den som vanligtvis brukar serveras på trav- och galoppbanor.

Har saknat Bro Park i år. Att inte kunnat åka dit har varit jobbigt, känts tungt. Och nu en hel mörk vinter ...

Vad säger ni?
Citera
2020-10-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
I grupper på Facebook är det många som med en tår i ögat kommenterar Täby Galopps nedmontering. Man saknar Täby Galopp, gillar inte Bro Park. Jag tillhör inte den gruppen.

Även om jag har många fantastiska minnen från Täby så måste jag erkänna att jag aldrig riktigt trivdes där. Har aldrig riktigt omfamnat banan, så att säga.

Kan inte påstå att jag gillar den modernistiska läktarbyggnaden på Bro Park - där hade man med fördel kunnat bygga något i mer klassisk stil - men jag trivs när jag är där. Det är trevligt att åka dit. Och maten har ju varit mycket bättre än den som vanligtvis brukar serveras på trav- och galoppbanor.

Har saknat Bro Park i år. Att inte kunnat åka dit har varit jobbigt, känts tungt. Och nu en hel mörk vinter ...

Vad säger ni?

Jag gillar Bro, den är perfekt kombinerad med vackra ängar och en modern byggnad som känns väldigt elegant.
Citera
2020-10-16, 18:28
Medlem
Jag gillar inte riktigt det här med att tävlingsbanor ska ligga mitt i smeten ala Täby/Solvalla. Man kopplar inte riktigt av.
Citera
2020-10-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Bjuder på lite kuriosa:

De första fotbollsmatcherna i Sverige med engelska regler spelades på Lindarängens galoppbana. Lagen var AIK, Djurgården och Gefle IF. Anledningen till detta var att den som tog reglerna till Sverige, ingen mindre än den store Clarence von Rosen (kanske mest känd för att han tog initiativ till Svenskt Derby på Jägersro), var banansvarig på Lindarängen.

Den kopplingen mellan fotboll och galopp är bortglömd idag, men det finns säkert många galoppfantaster som också gillar att titta på fotboll. Det är knappast någon slump att Svista Säteris färger är desamma som AIK:s ...

Någon galoppbana blev det aldrig i Gävle, trots regemente och många militärer. Har dock hört att det reds galopp på Gävletravet i slutet av 1960-talet. Det har dock inte kunnat bekräftas. Tänk om galoppen etablerats i Gävle redan på 1890-talet, 40 år innan travbanan byggdes, då hade den kanske slagit rot och vuxit sig stark. Det hade varit värdefullt.

Patricia Gordin och Patrik Sandin har också medvetet sina färger så med anledning av AIK.
Citera
2020-10-16, 18:31
Medlem
Detta var roligt att höra. https://www.svenskgalopp.se/artikel?cid=1.773569&defaultMenuId=true

Citat:
Samarbete mellan Realgymnasiet i Malmö och Svensk Galopp

Efter noggrann planering så kan vi äntligen avslöja att det kommer finnas en galoppinriktning i Malmö från och med nästa år. Det är Realgymnasiet i Malmö som alltså har utvecklat sitt Naturbruksprogram med en ny inriktning.
Citera
2020-10-16, 18:33
Medlem
Vad tror vi om helgens löpningar på Bro Park?
Citera
2020-10-16, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DUCADICOMO
Jag gillar inte riktigt det här med att tävlingsbanor ska ligga mitt i smeten ala Täby/Solvalla. Man kopplar inte riktigt av.

Håller med om det. Och för mig, som bor en bit norr om Stockholm, är det mycket lättare att ta sig till Bro än det var att åka till Täby. Synd att det är så svårt att åka kommunalt till Bro, har nog förlorat en del besökare på det.

Hoppas att det blir en ny bana i Skåne en bit ut på landet.
Citera
2020-10-16, 18:48
Bannlyst
Citat:
Vad tror vi om helgens löpningar på Bro Park?

Det är väl risk för favoritparad. Men har sagt det förr och det då har det skrällt.

I Mischa Kahn tror jag mycket på Hot Bagatelle, men det finns andra. T.ex. Globemaster och Everest Voice.

JK Auktionslöpning tycker jag är ovanligt öppen. Men det kanske räcker att strecka Petersens, Wahls och Castros hästar? Blir ju många det också ... Man kan också chans att Wahl tar hem det.

I Vinterfavoriterna kan man nog låsa på Kingof Pharoahs och Like a King. Plus No Lie om man har råd.

Stolöpet ska väl Queen Rouge bara vinna? Men varning för Eesha My Flower.

Hindicaperna har jag inte grävt så djupt i än, men spontant tänker jag att det är dags för Shaken Not Stirred i guld. Sunday Special kräver nog några streck. Castasahdow förstahäst. Har lite feeling för bottenviktade Meandro. Men, som sagt, man behöver nog strecka på.
Citera
2020-10-16, 19:24
Medlem
Finns det någon häst som baserat 99-100 i formtal?
Citera
2020-10-16, 20:21
Bannlyst
Citat:
Finns det någon häst som baserat 99-100 i formtal?

Ja, Itsabrahma stod i 100 i slutet av karriären, 1992.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in