2020-10-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Var i i artikeln nämns det du hävdar?

Jag läste artikeln i expressen.

Så här stod det där.

” Det har tidigare kommit rapporter från flera andra länder om personer som testat positivt två gånger.
Forskarna på Sahlgrenska har hittills analyserat ytterligare tre fall, men ingen av dessa personer hade nya infektioner utan det var samma virusstam vid båda provtillfällena, skriver DN.
Eftersom det gällde äldre och sjuka patienter med nedsatt immunförsvar tror Johan Ringlander att det handlade om att viruset kunnat ligga kvar latent.”
Citera
2020-10-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om man kikar på förra veckorapporten ligger incidensen för olika åldersgrupper ungefär så här:

20-29 år: 70
30-39 år: 55
40-49 år: 48
50-59 år: 42
60-69 år: 25
+70 år: 18
0-19 år: 18

Då år också incidensen i 0-19 gruppen högst bland gymnasieungdomar, vilket befäster att dessa ungdomar närmar sig vuxna, rör sig mer i samhället och riskerar därmed både bli smittade och sprida mer än yngre barn. Sannolikt är rörlighet i samhället en stor bidragande faktor som också kan indikeras från fördelningen i övriga åldersgrupper som den festande och sociala 20-29-årsgruppen snarare än skolan i sig.

Problemet med dessa siffrorna är att de förutsätter att man testar sig också. De yngre testar sig i lägre grad och ändå är gruppen 20-29 högst representerad. Säkerligen beroende på högskole/universitetsstudenter till stor del också. Skoleleverna på gymnasium och högstadium testar sig ännu mindre. Jag vet hur det var när mitt äldre barn hade Covid, jag hade inte en tanke på att det skulle vara Covid-19 inte. Dessutom går barnen tillbaka till skolan första dagen de är feberfria (vilket vi vet är orsaken till att en del barn i grannskapet smittades, detta var nämligen en av de som tog in Covid i vår stad från utlandet, men även flera av personens lagkamrater gjorde samma sak).
Citera
2020-10-16, 16:39
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även i Sverige nu har en person fått Corona flera gånger

https://omni.se/kvinna-i-sverige-positiv-for-covid19-tva-ganger/a/QmoAx8

Bra att du äntligen börjar dela lite positiva nyheter

Ett utdrag ur artikel

Citat:
Han säger också att det här tyder på att man får en immunitet när man insjuknat.

– Om något visar detta att kvinnan faktiskt fått en partiell immunitet. Hon hade en väldigt mild sjukdom andra gången så det tyder på att hon fått ett visst skydd efter sin första infektion.

Fan vad skönt att höra Tony!
Citera
2020-10-16, 16:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Dags att sluta helt med restriktioner utom för riskgrupper? Expertutlåtande från stor mängd experter:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kravet-bryt-lockdown-ge-oss-flockimmunitet/
Och vilken sjukvårds personal skulle tycka att det var ok? Minns att de var rätt sura i våras, tror inte de har lust att jobba häcken av sig igen och riskera att bli långtidssjuka. För det är väl ovanligt många inom vård och omsorg som är sjukskrivna redan nu?
Citera
2020-10-16, 16:41
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Intressant hur vår fantastiska strategi sprider budskapet

"Obama sågar den svenska strategin: Verkar inte fungera
Tidigare presidenten: Sverige försöker uppnå flockimmunitet"

Hade det varit Trump så tar ju ingen det på allvar men nu Obama också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WObBpK/obama-sagar-den-svenska-strategin-verkar-inte-fungera

Sverige och flocken

Hur ska PK-Sverige, SVT och övrig svensk media agera nu när deras Golden boy sågar Sverige?
Citera
2020-10-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En i Sverige som blivit sjuk igen. IMBILIDEN skirv om du inte kommer kunna sova något inatt.

Allting tyder på att den immunitet man får består under en väldigt lång period. Vid det här laget borde vi se extremt många återinfektioner om så inte var fallet.
Citera
2020-10-16, 16:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Allting tyder på att den immunitet man får består under en väldigt lång period. Vid det här laget borde vi se extremt många återinfektioner om så inte var fallet.

Har svårt att tolka vad du skriver på annat sätt än att du anser att 7,5 månader är en "väldigt lång period".
Citera
2020-10-16, 16:46
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men du måste väl hålla med om att det var osmakligt att delta i en talkshow mitt i pandemin och att det inte heller var nödvändigt för hans arbete. Han gillar att synas, en person som inte gillar det skulle aldrig ställa upp på en sådan sak. Som jag minns det tyckte de flesta att det var ok att han tog semester, däremot var många upprörda när han drog till Afrika just i början av pandemin då situationen var kritisk och egentligen krävde hans närvaro.

Det ska inte vara jordens undergång om han drar iväg för jobb någon annanstans under en kort tid - det finns fler som jobbar på FHM så det är inte direkt som att myndigheten står och faller om han inte är där ett par dagar.

Angående medverkan i talkshow har jag ingen direkt åsikt om. Det är hans ensak vad han vill ställa upp på. Han kan ha fått rådet att säga ja av olika anledningar - han är inte direkt mediatränad vilket märktes i början, så jag tror inte han är statsepidemiolog för "kändisskapets skull" direkt.
Citera
2020-10-16, 16:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
I detta fallet var det ju uppenbarligen en annan stam.
Högst sannolikt var det anledningen till att hon insjuknade så snart igen.

Ja, jag vet och det är ju oroande i sig tycker jag.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-16, 16:49
Medlem
Citat:
Och vilken sjukvårds personal skulle tycka att det var ok? Minns att de var rätt sura i våras, tror inte de har lust att jobba häcken av sig igen och riskera att bli långtidssjuka. För det är väl ovanligt många inom vård och omsorg som är sjukskrivna redan nu?

Ja så här är det exempel i Norrtälje nu
Citat:
Norrtälje sjukhus upp i förstärkningsläge
Citat:
Förra veckan gick Norrtälje sjukhus upp i stabsläge. Nu höjer sjukhuset beredskapen ytterligare ett steg på grund av ett mycket ansträngt personalläge.
Citat:
Sedan tidigare är icke-akuta operationer som kräver inläggning uppskjutna. Ett nytt beslut ska tas på måndag.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/10/norrtalje-sjukhus-upp-i-forstarkningslage/
Citera
2020-10-16, 16:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Dags att sluta helt med restriktioner utom för riskgrupper? Expertutlåtande från stor mängd experter:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kravet-bryt-lockdown-ge-oss-flockimmunitet/
Fler experter i världen tycker inte som dem. Dessutom har de upptäckt att flera signaturer är falska.
Citera
2020-10-16, 16:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Uttalandet var i klass med det uttalande Tegnell gjorde då 1 miljon avlidit. Då förringade han sjukdomen genom att påminna om att det minsann också dör folk i andra sjukdomar.
Uttalande likt dessa är inte passande för de som sköter Sveriges strategi i denna pandemi och så är det bara.
Förövrigt verkar Tegnell ha något fel på sitt andning system, kol, astma eller är han bara storrökare, vad vet jag inte men det är inte friskt eller normalt att harkla som han gör. Han är ju också till åren och man. Skulle tro att han löper större risk att bli allvarligt skadad eller avlida av covid en av trafiken. Han är ju inte en ung person som jobbar som cykelbud. Han harklade ovanligt mycket i tisdags och såg lite blank ut i pannan i dag. Att han aldrig gjort ett covid test är ju skrämmande och han visar gång på gång att han är en ”förnekare” vilket är en hälso fara för oss alla.

Jag kan ärligt säga att jag är mer rädd för honom och vad han har gjort och kan komma att göra mot mitt land och mitt folk en vad jag är för att gå över ett övergångsställe.

Det här harklandet han håller på med tycks vara nåt tics. Jag tror inte han är så förtjust i att stå i rampljuset som många hävdar.

Men varför är det skrämmande att han aldrig testat sig? Om man inte har symtom så finns det väl ingen större anledning, om du inte jobbar inom vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in