2020-10-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ah, damage control. Det hävdade jag givetvis inte. Utan jag hävdade att överdödligheten var ett dåligt mått. Det kan du läsa här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Följ gärna konversationen efter inlägget.

Som svar på mitt inlägg fick jag en länk till influensastatistik från Italien mellan åren 2013-2017:
https://www.ijidonline.com/article/S1201-97121930328-5/fulltext

Det säger absolut ingenting om det jag påstod. Det är enbart en studie som mäter antal dödsfall och överdödlighet i Italien under den givna perioden. Men om du vill verka relevant, så jämför den studien gärna med data från Italien senaste året.

Ja data från senaste året visar att det är ungefär 1,5-2x fler döda än under en värre influensasäsong, ungefär som i Sverige alltså.
Citera
2020-10-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Vi har hela tiden haft klustersmitta
.

Det är du som inte kan läsa och därför orsakar oreda och osanning vilket leder till att du nu påstår saker som inte stämmer. Jag försöker verkligen inte slingra mig! Jag hatar att bli anklagad för saker jag inte gjort som att t ex ha skrivit om Norge!

Jag anser att Tegnell uttalar sig felaktigt och att han har gjort så inder en mycket lång tid. Det är min åsikt så låt mig få behålla den är du snäll.

Sluta nu att ljuga.
Ok, jag köper att du är av åsikten att pandemin i Sverige aldrig nådde motsvarande nivå 6 i våras:

https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Finteragencystandingcommit tee.org%2Fsystem%2Ffiles%2Flegacy_files%2FWHO%2520 Pandemic%2520Phases.ppt

Jag delar inte den åsikten. Och det gjorde inte heller Anders Tegnell den 19 maj. Men man får väl gilla olika.
Citera
2020-10-16, 14:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Låt säga ”att” det planar ut nu!

Vad fan skulle vara orsaken till det? Jag kan inte se någonting som skulle kunna få fallen att börja minska helt plötsligt..
Att media har börjat skriva mer om ökande fall och dubblering av Iva skulle ju kunna medföra att folk blir mer medvetna igen. Lika så måste ju något av det Sverige gör fungera, man smitt spårar väl och försöker.

Men jag tycker nog att man kan vänta tills på tisdag för att vara säker. Kan ju vara så trist att det fastnat några fall som inte kommit ännu. Men lite hoppfull får man väl ändå vara, det är ju helg och allt, bara man inte firar med att gå på fest.
Citera
2020-10-16, 14:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Sista rapporten för veckan för Region Uppsala är +43 fall, +2 IVA, +1 död. Rullande 7-dagarsvärdet på smittade är nere på 228, jämfört med 409 för veckan före. Så smittspridningen är på väg åt rätt håll och närmar sig en halvering, men nu syns tidigare veckors fall mer på IVA.
De har tyvärr problem med sin testning, alla fall är inte inrapporterade ännu.
Citera
2020-10-16, 14:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Mycket glädjande att antalet positiva tester har halverats i Region Uppsala.
De har fel på sin testning, den laggar, alla fall är därför inte redovisade ännu.
Citera
2020-10-16, 14:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sannolikt beror den uteblivna ökningen på att man nått gränsen för testkapaciteten.
Aj,då. Du har en poäng där, jag hade inte ens tänkt på att det alternativet fanns. Där rök den glada helg stämningen….

Kom på ett dåligt alternativ till. Kanske folk skiter i att testa sig nu när även deras familjemedlemmar måste stanna hemma. Kanske någon har ett viktigt möte som de inte vill missa och då får manen/frun helt enkelt strunta i att testa sig eller vänta till efter mötet.
Citera
2020-10-16, 14:45
Medlem
Citat:
Låt säga ”att” det planar ut nu!

Vad fan skulle vara orsaken till det? Jag kan inte se någonting som skulle kunna få fallen att börja minska helt plötsligt..

Det är ju inte mystiskt, håller de sjuka sig undan och låter bli att smitta vidare så upphör epidemin på ett par veckor.
Citera
2020-10-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En källa är denna:
- https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/smittskyddet-st%C3%A4nger-grundskoleverksamhet-i-g%C3%B6teborg-1.35508879

Rörande gymnasieskolan är källan flera brev från rektorn som jag inte kan referera direkt till, jag har fått dem kopierade till mig av en bekant som har barn på den skolan. Det senaste brevet jag fått säger 13+3 smittade (elever plus lärare), men sedan har ytterligare elever insjuknat och bekräftats smittade (alla tester utfördes förra veckan) enligt min väns barn. Skolan har varit stängd, men öppnar nu upp igen.

Dessutom så finns ett utbrott (flera bekräftade fall) på en högstadieskola där mitt yngre barn går, där är källan min frus chef (rektor) som fått informationen från skolenheten i kommunen. Där har man gått ut med information till alla rektorer om att man pga utbrott på en skola måste kräva av alla föräldrar i alla skolor att de skall testa barnen om de är hemma med förkylningssymtom.

Bara i min frus klass är tre elever hemma sedan mer än en vecka (ovanligt mycket så här tidigt på hösten). En fjärde gick hem under skoldagen igår med Covid-symtom (eleven googlade själv på symtomen och sade till min fru att han nog borde gå hem). Men då föräldrarna inte verkar vilja testa dem (om de inte blir sjukare) så lär man aldrig få det bekräftat.

Edit: Några citat ur gymnasieskolans rektors mail kan ni väl få ändå, men jag vill inte citera hela brevet:

Att vara hemma vid symptom är inte ovanligt på hösten och än mindre ovanligt nu när rekommendationerna är att stanna hemma längre pga misstänkta covid-19/förkylningar. Det går inte heller att utesluta att några av barnen smittats på fritiden eller i hemmet. Från GP-artikeln var 1/3 i åldrarna 20-29 år och de hänvisar till smitta på fester + andra sociala kontakter. Så det framgår inte om det är en stor andel som smittats på förskola-skola-gymnasium. De 13 som du har kännedom om är inte särskilt stor andel.
Citera
2020-10-16, 14:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så är det. Vi har ingen pandemi överhuvudtaget. Vad vi har är en "casedemic". Men propagandan från i vintras, fejkbilderna från Kina och Italien t ex, som pumpades ut över hela världen, satte sig så djupt hos stora delar av befolkningen att alla former av sunt förnuft och rationalitet försvann. Därför måste vi nu stänga ner världen helt tills vi inte har ett enda "fall" kvar av det här viruset. Till VARJE pris, enligt flera användare i den här tråden.

Vansinnet finner inga gränser.

Dessa bilder säger allt:

https://pbs.twimg.com/media/EkDGLj4XcAgGpJy?format=jpg&name=large

https://pbs.twimg.com/media/EjtqfdTWAAA2BIC?format=jpg&name=medium
Fejkbilder?
Så du menar att t ex Italien har fejkat bilder inifrån sjukhusen och militärkonvojer med kistor? Att de sörjande som intervjuas i själva verket är skådisar?
Att massgravarna i Brasilien är kulisser? Att Läkare utan gränser agerar i USA i självaverket är en välregisserad är en teater? Att BoJo och Trump låtsas att ha blivit smittade? Att Merkel, Macron och andra statsledare bara ägnar sig åt ett sällskapsspel i syfte att luras?
Menar du på fullaste allvar att vår högt vördade Tegnell är involverad i detta?
Och du tror att alla inblandade skulle kunna hålla tätt?

Trollar du eller lider du brist på uppmärksamhet?
Citera
2020-10-16, 14:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag får inte ihop hur siffror rapporteras till intensivvårdsregistret.

Det säger just nu 7 på iva i Uppsala (och har gjort sedan i morse)

Enligt region Uppsala själva så låg klockan 12.01 idag 5 st på iva.

Tycker det blir jävligt missvisande. Ganska många procents skillnad på 5 eller 7.

Och VG som legat på 8 i IVA-registret i flera dagar (dock nere på 7 nu) men i egna rapporteringen har de aldrig varit över 6 denna vecka.
Citera
2020-10-16, 14:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Aj,då. Du har en poäng där, jag hade inte ens tänkt på att det alternativet fanns. Där rök den glada helg stämningen….

Kom på ett dåligt alternativ till. Kanske folk skiter i att testa sig nu när även deras familjemedlemmar måste stanna hemma. Kanske någon har ett viktigt möte som de inte vill missa och då får manen/frun helt enkelt strunta i att testa sig eller vänta till efter mötet.
T ex som i Gottsunda:

””Fel” Uppsalabor provtar sig i Gottsunda
UPPDATERAD IDAG 14:14PUBLICERAD IDAG 12:43

I tisdags öppnades den nya provtagningsenheten i Gottsunda. Och tiderna har varit fullbokade – men inte av de personer som regionen riktar sig till.
– Förmodligen kan vi behöva börja spärra tider för boende i närområdet, säger Fredrik Settergren, verksamhetschef Nära vård och hälsa.
Region Uppsala har genom postnummer kunnat se att coronaviruset sprids mer i vissa stadsdelar. En av dessa är Gottsunda, där man inte testar sig i samma utsträckning som i övriga Uppsala, men samtidigt oftare är smittade. För att nå fler Gottsundabor öppnade man i veckan en provtagningsstation i området – men resultatet har uteblivit.”

svt.se
Citera
2020-10-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men jag lovar att jag ska ta till mig detta när du levererar åtminstone en länk.

Hur tänkte du nu..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in