2020-10-16, 13:17
Medlem
okok1s avatar
Så länge "döda idag" och "IVA fall idag" är i stort sätt oförändrat, så är det ingen ökning. Jag väntar på denna ökning som alla "experter" pratar om, men jag ser ingen.

Jag tror vi har haft 25-30k nya fall utan att det har påverkat trenden på kurvan vid antalet döda och IVA fall.
Senast redigerad av okok1 2020-10-16 kl. 13:20.
Citera
2020-10-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi kanske borde införa körkort för att få skaffa barn om det nu är så jäkla eländigt? Jag skrev ju att det får konsekvenser, och nej jag sopar det inte under mattan. Du vet att det får konsekvenser att släppa ett virus fritt i samhället också? Sjukvården sätts på vänt, barn (och vuxna) får inte den vård de ska osv. Sen vad du tycker om vad som räcker eller inte räcker att säga är ju helt meningslöst, det är inte du som sätter agendan, bara så du vet. Det stängs skolor lite här och där, när utbrott sker, ser ingen som klagar då, utom möjligtvis du då.
Ok. Om du nu känns vid konsekvenserna, varför kan du inte uttrycka orden "en del barn far illa av en skolstängning"?

Jag kan ju erkänna öppet att det finns människor som dött i förtid p.g.a. Sveriges strategi.

Diskussionen handlar om en allmän stängning av alla grundskolor i förebyggande syfte. Det handlar inte om att stänga enskilda skolor för att hantera ett utbrott. Det sistnämnda går att göra redan idag.
Citera
2020-10-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kul projicering. Vilken fakta menar du att du kommit med? Om vi bara tar det senaste exemplet där du menar att många skolungdomar skulle lida pin av en stängning så kan du gärna komma med relevant data. Citerar dig:
Det finns inget diskussionsunderlag här. Precis som jag skrev efterfrågar du en massa faktaunderlag som du sedan ignorerar. Allt det här har redan avhandlats hundratals gånger i tråden. Om du på fullaste allvar hade varit intresserad av svaret, så är Google bara en flik bort.
Citera
2020-10-16, 13:26
Medlem
docentdisciplins avatar
42 vårdade i Uppsala nu varav 5 i intensivvård, ytterligare ett dödsfall (sjukhus).
Verkar som om att man har problem med att slutföra analyser av tagna test (laggar rejält från hela veckan). Antalet test sjunker också något. Oklart därför om vi har en komplett bild av läget i region Uppsala. Allt enligt senaste lägesuppdateringen. I region Gävleborg ser det bättre ut dock - kanske det kan stabiliseras i Uppsala också? Vi får se.
Citera
2020-10-16, 13:28
Medlem
Sista rapporten för veckan för Region Uppsala är +43 fall, +2 IVA, +1 död. Rullande 7-dagarsvärdet på smittade är nere på 228, jämfört med 409 för veckan före. Så smittspridningen är på väg åt rätt håll och närmar sig en halvering, men nu syns tidigare veckors fall mer på IVA.
Citera
2020-10-16, 13:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Sista rapporten för veckan för Region Uppsala är +43 fall, +2 IVA, +1 död. Rullande 7-dagarsvärdet på smittade är nere på 228, jämfört med 409 för veckan före. Så smittspridningen är på väg åt rätt håll och närmar sig en halvering, men nu syns tidigare veckors fall mer på IVA.

Ja Uppsala oroar mig mindre än region Stockholm. Eftersom Uppsala har både näsa+svalg i sina hemtester medan Stockholm endast har svalg.

Detta kan innebära att vi har ett mörkertal i Stockholm som "falskt negativa", eftersom FoHM igår gick ut med nya rekommendationer om PCR tester.
Citera
2020-10-16, 13:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok. Om du nu känns vid konsekvenserna, varför kan du inte uttrycka orden "en del barn far illa av en skolstängning"?

Jag kan ju erkänna öppet att det finns människor som dött i förtid p.g.a. Sveriges strategi.

Diskussionen handlar om en allmän stängning av alla grundskolor i förebyggande syfte. Det handlar inte om att stänga enskilda skolor för att hantera ett utbrott. Det sistnämnda går att göra redan idag.

Varför ska jag uttrycka mig så du inte blir stött? Det finns säkert en del barn som far illa av det. Fast det är nog stor risk att feminister och lattekärringar far mer illa av att behöva vara hemma med sina barn, verkar vara där skon klämmer. Wold uttryckte bland annat det. Om smittspridningen exploderar så kommer skolorna ändå att stänga ner, far barnen inte lika illa då? Det är för mycket ideologi bakom hanteringen av det här, feministisk pandemibekämpning, ett enda långt utdraget lidande.
Citera
2020-10-16, 13:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inget diskussionsunderlag här. Precis som jag skrev efterfrågar du en massa faktaunderlag som du sedan ignorerar. Allt det här har redan avhandlats hundratals gånger i tråden. Om du på fullaste allvar hade varit intresserad av svaret, så är Google bara en flik bort.

Ah, så ingen fakta, bara känslor. Alltid bekvämt att hänvisa till Google eller annat.
Citera
2020-10-16, 13:46
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Uppsala vill ha kraftfullare restriktioner p.g.a. den snabba smittspridningen men FHM sade nej. FHM säger att vi kan få ned smittan utan ytterligare restriktioner.

https://twitter.com/marteneriksson/status/1316843635246333957

Uppsalaborna kanske skall tvätta händerna lite oftare så löser det sig...

Ja, eller sluta testa sig. Det är nog det i särklass bästa sättet att få ned "smittan".
Citera
2020-10-16, 13:47
Medlem
Det låter som att det är i förorten smittan sprids/spridits i Uppsala. Dessa människor är samtidigt minst benägna att testa sig.

"Region Uppsala har genom postnummer kunnat se att coronaviruset sprids mer i vissa stadsdelar. En av dessa är Gottsunda, där man inte testar sig i samma utsträckning som i övriga Uppsala, men samtidigt oftare är smittade. För att nå fler Gottsundabor öppnade man i veckan en provtagningsstation i området – men resultatet har uteblivit.

– Det är fullbokat och tiderna utnyttjas verkligen, men vi når ut dåligt till de som bor i närområdet. Det finns en oro bland många att det ska kosta att testa sig, men det här är helt gratis, säger Fredrik Settergren."
Citera
2020-10-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, eller sluta testa sig. Det är nog det i särklass bästa sättet att få ned "smittan".

Eller att testa ännu mer och skilja på smittade och friska så att smittspridningen inte ökar.
Citera
2020-10-16, 13:54
Medlem
Mycket glädjande att antalet positiva tester har halverats i Region Uppsala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in