2020-10-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag förstår. Fakta är inte intressant, lite vilda gissningar är? Mycket märkligt hur selektivt vissa använder och kräver verifierbar fakta. Hoppas jag framöver slipper länka några källor för mina påståenden.

Hur förklarar du att det nu dör 1-2 per dag?
Citera
2020-10-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Eh, hur räknade du ut det?

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/vagtrafikskador/2018/vagtrafikskador-2018---blad.pdf
Ja då blir det väl 42 då, och med förväntat ökad genomsnittlig livslängd 50.
Citera
2020-10-16, 08:41
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
En coviddöd tappar en månad av sitt återstående liv.
En trafikdödad 600 månader.
Hur kommer det sig att det har dött drygt 5 000 mer personer än genomsnittet i Sverige sedan mitten i mars om samtliga döda endast "tappade en månad av sitt återstående liv"?

Borde inte i så fall denna tillfälliga coronaöverdödlighet från i våras ha jämnats ut med underdödlighet följande månader, om det du påstår skulle stämma?
Citera
2020-10-16, 08:44
Medlem
Citat:
Jag förstår. Fakta är inte intressant, lite vilda gissningar är? Mycket märkligt hur selektivt vissa använder och kräver verifierbar fakta. Hoppas jag framöver slipper länka några källor för mina påståenden.
Vad är de för resonemang? Då kan vi likabra helt upphöra med att testa folk för
covid-19, då har vi noll fall och pandemin är över.

Det är ett faktum att antalet smittade i mars/april var extremt mycket högre än de testerna visar på, för där testades helt enkelt inte i någon större utsträckning, detta är ett obestridligt faktum.
Citera
2020-10-16, 08:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
På toppen av pandemin var det nästan 6 procent av Sveriges befolkning som insjuknade med luftvägssymptom per vecka (Hälsorapport, FHM).

Samtidigt var närmare 15 procent av de med luftvägssymptom positiva för COVID-19 när de slumptestades (Sentinelövervakning, FHM).

15 procent av 6 procent av Sveriges befolkning är 93,600 personer per vecka, som insjuknar med symptomatisk COVID-19.

Om vi räknar mycket generöst med att så mycket som hälften av alla som får COVID också får mycket tydliga luftvägssymptom, så blir det 26,700 nya insjuknade per dag inkl. asymptomatiska.

Det här är en lägstasiffra. Dels har vi uppskattat mörkertalet av de med milda symptom mycket lågt, och dels har vi bortsett ifrån att PCR-testning inte är hundraprocentig, i synnerhet ifråga om när i sjukdomsförloppet man tar testet.

Skön extrapolering och användning av data. Kan du citera lite exakt data istället för att killgissa?
Citera
2020-10-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hur kommer det sig att det har dött drygt 5 000 mer personer än genomsnittet i Sverige sedan mitten i mars om samtliga döda endast "tappade en månad av sitt återstående liv"?

Borde inte i så fall denna tillfälliga coronaöverdödlighet från i våras ha jämnats ut med underdödlighet följande månader, om det du påstår skulle stämma?
Jo det gör ju det.
Citera
2020-10-16, 08:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur förklarar du att det nu dör 1-2 per dag?

Varför ska jag förklara det? Det dör färre nu än tidigare av en rad olika orsaker. Bättre kunskap om smittan, fler som haft smittan, folk har begränsat sitt leverne.
Citera
2020-10-16, 08:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad är de för resonemang? Då kan vi likabra helt upphöra med att testa folk för
covid-19, då har vi noll fall och pandemin är över.

Det är ett faktum att antalet smittade i mars/april var extremt mycket högre än de testerna visar på, för där testades helt enkelt inte i någon större utsträckning, detta är ett obestridligt faktum.

Det är de 20 000/dag som är det intressanta. Då duger inte lite killgissningar och ovidkommande känsloargument.

Mörkertalet är enbart ett argument när ni inte kan bevisa något konkret. Det är också ett obestridligt faktum att fler har dött av Covid än de fall som har registrerats. Säger man emot så är man blott en hycklare.
Citera
2020-10-16, 08:54
Medlem
Citat:
Varför ska jag förklara det? Det dör färre nu än tidigare av en rad olika orsaker. Bättre kunskap om smittan, fler som haft smittan, folk har begränsat sitt leverne.

Bra. Då kan vi enas om att smittan är ytterst ofarlig. Perfekt.
Citera
2020-10-16, 08:57
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo det gör ju det.
Så vad har du för belägg för ditt påstående? Eller drog du det ur ronkmonksröven?

Här är ett förslag - ta och räkna lite på den här datan och se vad du kommer fram till:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Citera
2020-10-16, 09:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Bra. Då kan vi enas om att smittan är ytterst ofarlig. Perfekt.

Ja, precis som HIV, Ebola eller smittkoppor. Det dör ju trots allt inte så många av dessa per år.
Citera
2020-10-16, 09:05
Medlem
Citat:
Ja, precis som HIV, Ebola eller smittkoppor. Det dör ju trots allt inte så många av dessa per år.

Framförallt får vi inte samhällspanik över dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in