2020-10-16, 07:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vi är nästan tillbaks på de spridningsnivåer som vi hade i maj. Eller har du missat det? Skillnaden finns de äldre håller sig fortsatt undan för smittsamma miljöer, men de yngre sprider desto mer. De har ledsnat på restriktioner och beter sig hänsynslös eller aningslöst.

Ja det är min uppfattning också.
Även att de yngre ser att de inte skulle bli speciellt sjuka och värdesätter mer ett socialt liv med kompisar och fester än risken att bli sjuk någon vecka.
De tar smällen om den kommer för de har även hört att många inte knappt märker att de är sjuka.

Troligen hade jag tänkt likadant som 15-20 åring då jag inte hade samma omdöme och hänsyn till andra som jag har idag.
Citera
2020-10-16, 07:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
En coviddöd tappar en månad av sitt återstående liv.
En trafikdödad 600 månader.

Så gamla dör aldrig i trafiken?
Citera
2020-10-16, 07:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tegnell säger ju kluster på varenda presskonferens.

I maj så hade Sverige kanske tiotusen kluster. Om man har tiotusen kluster som flyter ihop, så har man per definition inte längre kluster.

Det här är en rent teknisk skillnad. Det är olika länder vid olika tidpunkter.

Så här sa Anders Tegnell i maj

"Sverige borde fokusera på att stoppa lokala utbrott av covid-19, menar tidigare statsepidemiolog Annika Linde.
Men sjukdomen sprids inte längre i kluster i Sverige, hävdar statsepidemiolog Anders Tegnell.
Den fasen av smittspridningen är förbi.
– Det finns inga tecken på att det finns, säger Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/
Citera
2020-10-16, 07:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
En coviddöd tappar en månad av sitt återstående liv.
En trafikdödad 600 månader.

Nej du förväxlar med genomsnittsöverlevnaden på skröpliga gamla nyintagna på äldreboende det som gällde före pandemin. Men det finns stora skillnader de lättdementa är ofta fysiskt i bättre skick och lever flera år inom äldrevården. Känner till sådana fall.

Många andra har dött av covid-19 och många sitter hemma med skadade organ. De kan inte jobba orkar ingenting. Jag känner till sådana fall också.
Citera
2020-10-16, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så gamla dör aldrig i trafiken?
Jo men yngre också.
Så snittet blir att man har 50 år kvar att leva.
Citera
2020-10-16, 07:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du underskattar virusets potential. Hade dödligheten varit så låg som du skriver hade bara 100 personer dött i Sverige även om så alla hade varit smittade. Så ligger det inte till. Läste igår att bland dem som fått diagnosen covid19 så är fortfarande 20% sjuka och många har varit sjuka i flera månader.
Kommer det inget vaccin har världen ett jätteproblem. Jag är ändå optimist på den punkten. Det är så många kandidater och att alla skulle misslyckas ser jag som ganska osannolikt. De tidiga faserna har ju också visat på goda resultat.

Säg att dödligheten var 0.5 % i våras.

Om vi optimerar utefter det vi lärt oss hur långt ner kan vi trycka ner dödligheten? 0.1%?

Förstår att vi inte har tillförlitliga siffror o att det inte bara är att lägga ihop men att det går att sänka dödligheten signifikant är uppenbart nu.

Dexamethason 30% lägre dödlighet?
D-vitamin 50% lägre dödlighet?
Zink 50% lägre dödlighet?
NAD+ booster 50% lägre dödlighet?
Resveratrol...
Quercetin ...
Famotidine ..

Monoclonal antibodies ??%

Lägg dessutom till att begränsa mängden virus du blir smittad med vilket också troligen minskar risken för dödsfall avsevärt. ( Munblöja i tunnelbanan tex)

Om man gjort en bra studie här så kanske man kommit fram till att vi inte är beroende av vaccin för att kunna leva normalt?

Vaccin är bara en del av lösningen men allt hänger inte på dem.
Citera
2020-10-16, 07:37
Medlem
Citat:
Vi är nästan tillbaks på de spridningsnivåer som vi hade i maj. Eller har du missat det? Skillnaden finns de äldre håller sig fortsatt undan för smittsamma miljöer, men de yngre sprider desto mer. De har ledsnat på restriktioner och beter sig hänsynslös eller aningslöst.
Nej, vi är inte ens i närheten av samma spridningsnivåer.

När det där uttalades så hade Sverige snittat på över 20,000 nya fall per dag i ett par månader. Det totala antalet fall översteg miljonen.

Jag tycker det är obegripligt hur folk kan tro att vi har lika många smittade nu som i våras. Det är som att folk har glömt bort vad som utspelade sig i våras. I maj så fanns covid i varenda avkrok i hela landet. Andelen positiva test var skyhög, och de som beviljades testning hade redan smakbortfall och lunginflammation och låg på sjukhus. Människor dog i parti och minut, till den grad att det även drabbade yngre personer.

Nu engagerar sig hela landet för att några ungdomar blivit smittade på en studentskiva.
Citera
2020-10-16, 07:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Jo men yngre också.
Så snittet blir att man har 50 år kvar att leva.

Man dör alltså i trafiken i 20 års åldern?
Citera
2020-10-16, 07:38
Medlem
Citat:
Man dör alltså i trafiken i 20 års åldern?
Det är ganska vanligt ja.
Citera
2020-10-16, 07:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, vi är inte ens i närheten av samma spridningsnivåer.

När det där uttalades så hade Sverige snittat på över 20,000 nya fall per dag i ett par månader. Det totala antalet fall översteg miljonen.

Jag tycker det är obegripligt hur folk kan tro att vi har lika många smittade nu som i våras. Det är som att folk har glömt bort vad som utspelade sig i våras. I maj så fanns covid i varenda avkrok i hela landet. Andelen positiva test var skyhög, och de som beviljades testning hade redan smakbortfall och lunginflammation och låg på sjukhus. Människor dog i parti och minut, till den grad att det även drabbade yngre personer.

Nu engagerar sig hela landet för att några ungdomar blivit smittade på en studentskiva.

Du far ju bara med grova osanningar som en del andra i tråden.
Citera
2020-10-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så här sa Anders Tegnell i maj

"Sverige borde fokusera på att stoppa lokala utbrott av covid-19, menar tidigare statsepidemiolog Annika Linde.
Men sjukdomen sprids inte längre i kluster i Sverige, hävdar statsepidemiolog Anders Tegnell.
Den fasen av smittspridningen är förbi.
– Det finns inga tecken på att det finns, säger Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/
Det är exakt det jag säger?

"Klustersmittan är över" sa Tegnell i maj.

Men det var då. Det är inget permanent tillstånd. När smittan börjar ebba ut så kan man givetvis börja urskilja kluster igen, runt det fåtal som är smittade.
Citera
2020-10-16, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det gynnar svaga elever att få extra hjälp hemma. Det visar forskningen entydigt på.

FHI: LITE SMITTE I BARNEHAGER OG SKOLER
Tall fra Nasjonalt smittesporingsteam ved Folkehelseinstituttet viser at det er få smittetilfeller i barnehager og på skoler i Norge, skriver Folkehelseinstituttet på sine nettsider.

– Dette samsvarer godt med den samlede kunnskapen vi har om covid-19 og barn, og tall som er rapportert fra andre land, sier overlege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in